Gå til innhold
  • Bli medlem

påske4000


coni

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Coni,

Bildene får det til å sitre! Spesielt fordi jeg skal ta ut fire dagers ferie i forbindelse med en arbeidsreise Geneve-Ljublana i slutten av april. Med utgangspunkt i Interlaken har jeg altså tre-fire dager til toppbestigninger. Realistisk sett må jeg begrense meg til to (Mönch og en til) om været er pent. Jungfrau blir for risikabel å gjøre alene. Men Mönch skal jeg klare om værgudene vil - tror jeg.

Vil du være vennlig å kommentere dette utfra din egen nylige erfaring med toppen, og kanskje dessuten foreslå en topp nummer to som lar seg kombinere med Mönch i en integrert ski-/klatretur solo?

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mønch kan du klatre / gå solo om du ikke lider av høydeskrekk og har klatre- og is erfaring. Men du må ikke ramle, det går noen 100m ned på begge sider av eggen.Ta med et kort tau (bretau) slik at du kan rappulere på to steder på vei ned (det finnes store jernstanger som anker!).

Jeg anbefaler at du tar toget til jungfraujoch (CHF 100.-!!! en vei, dessverre) og overnatter på mönchsjochhütte (www.moenchsjoch.ch).

Enten tar du mönch samme dagen eller dagen etter (avhengig av høyde problemer-man merker det GODT etter man har tatt toget til nesten 3.500!)

Er det spor (som det pleier å være i godt vær) er det mulig å bestige jungfrau solo, også. det fleste gå nok uten tau på den årstiden). jungfrau, synes jeg, er ikke vanskeligere enn mönch).

ellers kan du ta en liten runde: fra mönchsjochhütte ned til konkordiahütte. fra konkordiahütte til finsteraarhornhütte og så tilbake til mönchsjoch.

vær forsiktig alene, hold deg i sporet, sprekkfare er liten i april men allikevel.

du trenger stegjern på alle topper!

gå inn på internettsidene til hyttene i området, det finnes mye bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Coni,

Takk for kjapp og verdifull tilbakemelding. Kommer tilbake med bilderapport om det går som jeg håper.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.