Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimale ski til langtur med kite / skiseil?


Anbefalte innlegg

Jeg har med stort interesse lest tråden om skiseil her på forumet og bestemt meg for at melde meg på kite eller skiseilkurs. Da jeg fortsatt ikke har all verdens utstyr lurer jeg på hvilke ski+støvler som er best for langtur (ja, noen dager i hvert fall...) med kite eller seil? Planen er at ha mulighet at fortsette at gå også hvis det ikke er noen vind. Et par randonee? Eller alpinski til kiten og fjellski for dager uten vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer for randoski med liten innsving og dyanfit tlt5 sko. En forholdsvis rett ski gjør at det er lettere å kjøre rett frem når skien er kantet. Skoen fordi den er utrolig god å gå med: skaftet har et enormt utslag.

Eneste aberet med tlt5 er at når du har de i gå-mode, så er også den øverste spennen åpen. Det er derfor ikke ideelt å kite med skoen i gåmode. Ikke noe big deal, men jeg likte å kite med skoene i gåmode da jeg brukte vanlige rando-sko.

Du kan eventuelt ha med to par feller. Et par tynne race-feller og et par som dekker hele skien. Race-fellene har en enorm glid og det er helt greit at de er tynne siden man ikke vil traversere oppover med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ender opp med rando. Men dersom du kun har alpinutstyr fra før ville jeg brukt dette og tatt fjellskiene på pulken. Det er uansett bedre å gå med fjellski enn rando. Deretter kan du jo vurdere om du vil investere i randoutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker telemark, men det er jo en smakssak. Kan da bruke ett par støvler og ha fjellski på pulken. Til type turer hvor jeg skal bruke seilet bare hvis vinden passer, går det ganske greit med et par Ingstad ski fra Åsnes. Funker som et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips! Rando høres nok ut som det beste alternativet, men økonomisk sett er det kanskje ikke så lurt å kjøpe komplett randopakke hovedsaklig for at gå på tur (hvis ikke man finner noe nice på bruktmarkedet da). Hvis man går for alpin / fjellski, hvilken type alpinski anbefales da (bare kiting altså)? Racer, pudder eller noe derimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går for alpin / fjellski, hvilken type alpinski anbefales da (bare kiting altså)?

Minst mogleg innsving, ettersom du kantar skiene men likevel skal køyre rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.