Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets første natt ute.

REs

Anbefalte innlegg

Er nettopp kommet hjem fra en liten tur med noen speidere i 10 - 12 års alderen. Turen gikk til området rett vest for Valevatn i Sirdal kommune, nermere bestemt Lortabu, for de som måtte være lokalkjente. Formålet var kun at disse ungene skulle få oppleve å sove i telt og lage mat ute i snøen.

Kom opp fredag kveld etter at det var blitt mørkt og traff bare to personer som skulle gå til Sandvatn.

Vi gikk bare et lite stykke inn fra veien og det ble satt opp to lavvoer og to Fjellreven tunelltelt. (Fjellreven scout tror jeg de heter.)

Om Fjellrevens telt er det bare en ting å si. "Ubrukelige som vintertelt". Det var tykk skare så vanlige plugger satt bra. teltet stod da opp på snøen med ca. 10cm klaring fra duken og ned rundt nesten hele teltet. De som lå i disse teltene tenkte selvfølgelig ikke på å legge snøblokker rundt og når det begynte å blåse i løpet av natten kunne de like gjerne ha ligget uten telt.

Selv liker jeg ikke å sove for tett når jeg er på tur, så jeg fant et passe stort vindhull ved en stor stein og la meg under stjernene.

Med vindstille, 7 kalde, måneskinn og skyfri stjerneklar himmel var det en flott opplevelse.

Våknet neste morgen til en lett bris og skiftende skydekke, frokost på primusen og en sol som var i ferd med å stå opp.

Kan man ha det bedre?

Det eneste negative var at barna måtte hjem igjen i dag. Ellers hadde det vert ganske fristende å ta en dag eller to til innover i fjellet.

Men det kommer vel flere anledninger.

Konklusjonen må vel bli at årets første natt ute ikke kunne ha vert finere.

P.s.

I samme anledning kan jeg jo nevne, for de lokalkjente, at ørreten vaket i Limavatnet og Bergsvatnet. (Langs Rv. 45.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har lurt litt på hvor jeg skal legge vinterturen, og inne ved Lysebekken var et godt forslag.

Var bekken åpen, eller måtte dere tine snø?

Vi tinte snø, men det rant vann på motsatt side av veien, rett ved parkeringsplassen. Jeg var ikke helt borte i skaret , men det så ut som at det lå snø over lysebekken.

Det var noen store vindgroper inne ved fjellet så hvis du planlegger å grave snøhule så er det flere fine steder som egner seg godt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.