Gå til innhold
  • Bli medlem

Breheimen (Jostedalsbreen) navn og begrep

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Sitter og er litt usikker på noen begreper.

Jostedalsbreen

Breheimen

Skjåkfjella

Jostedalsbreen er jo veldig greit.

Det samme gjelder Skjåkfjella som er fjellområdne øst for Sota Sæter og sør for Skjåk, så lang jeg har forstått det.

Men det ulne Breheimen, hva er det for noe?

Det finnes et eget kart som heter Breheimen som omfatter en flik av Jostedalsbreen og fortsetter nesten bort til Lomseggje?

Men er det en entydig definisjon avgrensning på Breheimen?

Er hele Jostedalsbreen innlemmet i begrepet Breheimen??

Strekker Breheimen seg helt øst til Lomseggje, eller avrundes den ved Harbardsbreen?

Dersom noen vet, eller tror de vet svaret, er jeg taknemmelig for svar. Kanskje det rett og slett er litt ullent?

uinlogget morten

Annonse
Skrevet

I DNTs årbok for 2000 står det om Breheimen:

Dette fjellområdet strekker seg FRA Sognefjorden og Jostedalsbreen i sør og vest, til riksvei 55 over Sognefjellet og Bøverdalen i Øst. I nord er det Ottadalen og veien over Strynefjellet som danner grense.

I tillegg viser DNT et forslag over den mulige nasjonalparken som skal opprettes.

På dette kartet går nasjonalparken helt ut til Lomseggje.

Det er og en liste over 2000 meter toppene i Breheimen som også inkluderer Lomseggje.

Skrevet

Breheimen er et stort fjellområdet, og danner de grenser som Alek skriver over ..... Området rommer bl.a. åtte av breene som står på listen over Fastlands-Norges tyve største breer.

Rune.

Skrevet

Det samme gjelder Skjåkfjella som er fjellområdne øst for Sota Sæter og sør for Skjåk, så lang jeg har forstått det.

Skjåkfjella sør for Skjåk?

Skjåk er ei stor kommune på over 2000 km2 . Over 1800 km2 av kommuna ligg mellom 900 og 2171 moh. Etter mi meining er Skjåkfjella desse og tilgrensande fjellområde, sjølv om det og finns meir spesifikke navn på dei ulike områda.

Eg trur begrepa "Skjåkfjella" i "tinderanglings-samanheng" stammar kanskje frå Erik Thommesen og bøkene hans. Det er da snakk om fjelltoppane over 2000 m frå Lomseggen til Tverrådalskyrkja + Gråhø som eigentlig ligg i Lesja kommune.

Skrevet
Skjåkfjella sør for Skjåk?

Mente selvsagt sør for rv 15 / Skjåk "sentrum", men uansett godt at noen lokalkjente. Dersom du mener det er et konstruert begrep i forhold til boka til EWT er det og kjekt å vite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.