Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger veiledning for tur-idé på Hardangervidda!


Rabz182

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en student på 20 år som ikke klarer å legge fra seg en idé om å gå en tur som forhåpentligvis ingen har gjennomført før.

Turen går ut på å gå Hardangervidda på langs (Finse - Haukeliseter) til fots i strekk i sommer. Planen er altså å starte å gå veldig tidlig på morgenen og gå helt til jeg er fremme ved Haukeliseter. Tror dere dette er gjennomførbart? Er veldig glad i å gå, er i god form og kommer til å trene frem mot startsdagen. Vanskelig å si hvor tung sekken blir, men uten telt, sovepose, klær og mat for flere dager har jeg troa på en lett oppakning. Satser på ferdiglagd mat som ikke trenger forbereding. Har dere en anelse om hvor mange timer jeg vil komme til å trenge fra start til mål? Tipper rundt 30+ timer? Vet dere om dette har blitt gjort av andre? Er klar over at mange rister på hode når en hører om slike "selvpinings-turer", men jeg synes dette hadde vært utrolig moro å få til!

Setter utrolig pris på svar!

Mvh Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest om noen som løp over på en dag. Det er vel en 14 mil, så det er ganske mye. Det er ganske mange høydemetere i tillegg. Tror ikke bakken ned fra Lille Nup til Haukeliseter er særlig behagelig etter 13 mil. Hvor langt har du løpt før? (Gåing er ganske urealistisk. Med en vanlig masjtemp på 3,6km blir det nærmere to døgn enn ett, og det er uten spisepauser). Har du erfaring med løping i fjellterreng?

Prosjektet er fint det, men grunntreningen må være mer enn god, for at prosjektet skal være realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gira på å løpe. Har en del erfaring med rask gange med relativt tung oppakning, men løping på fjellet har jeg så og si ingen erfaring med. Turen trenger absolutt ikke være behagelig, men gjennomførbar. Si jeg bruker nærmere to døgn på å gå, vil du da utelukke at jeg kommer i mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du fikser har jeg ingen formening om. At 14 mil er veldig mye i ulent terreng vet jeg. Jeg liker heller ikke å løpe, men over mange år gått turer på varigehet på 12-14 timer uten lengre pauser. Det jeg vet er at jeg ikke kommer spesielt langt de siste timene. Det er sikkert mulig (for noen) å trene seg opp til å gå i to døgn i strekk - men det som all annen trening krever at du trener på det du skal gjøre jevnlig. Jeg regner med at spesialstyrker trener på slikt vis.

Som kurositet kan jeg nevne at meget gode 24 timers løpere klarer rundt 22-23mil på bane. Her snakker vi om rett bane, joggesko, matstasjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ung mann i god form er det ikke fysikken dette kommer an på, men motivasjonen. Er motivasjonen stor nok (unngå overhengende fare, redde sine kjære osv...), så kan mennesker i alminnelig god form greie mer enn finse-haukeli i ett strekk. Kan tenke meg minst et par problemstillinger å være obs på; gjøre riktig veivalg når man er veldig trøtt og det er mørkt osv, og unngå slitasje/gnagsår når føttene er våte og utsatt for lang sammenhengende belastning. Ta med gps og nok batterier til hodelykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er nødt å ta med en del sikkerhetsutstyr. Sjansen for at du på et tidspunkt blir utmattet og skader deg eller går deg vill er ganske tilstede. Det kan også bli veldig tåkete. Da må du kunne tilbringe natten i f. eks. en vindsekk og noen varme klær. Du kan også ta med DNT-nøkkelen for sikkerhets skyld. Jeg leste nettopp en bok av Børge Ousland og i denne skriver han at han og turkameraten ofte gjør feil når de fortsetter turen etter at de egentolig skulle ha stoppet. Utmattelse er ganske farlig. Dette gjelder spesielt når du er på nordpolen, men fjellet er heller ikke et spesielt trygt sted.

Kanskje kan du ta en titt på langdistansevandringer som man pleier å ta sammenhengende. F. eks. denne http://www.lykewake.org/ som er bare halvparten så lang som du planlegger.

Eller denne http://www.dodentocht.be/en/home men den er kanskje på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.