Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se det folkens.

Noen som har tips om litt heavy toppturer i sørnorge(setesdalen e.l)

Bor i kristiansand og er ikke veldig erfaren når det kommer til harde turer, men et sted må vi begynne!

God tur til alle.

E Borge

Annonse
  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...
Skrevet

-Anbefaler å sjekke ut Tovdalen og hva den har å by på. Kanskje ikke heavy, men nydelig og topper på rett rundt 1000moh.

-Austheiene har mye å by på. Anbefaler Himmelkværistene. Lettest å gå inn fra Fyresdal, men går også fra Valle. Anbefaler også Årdalsnapen i Bygland.

-Sæbyggjenuten er Aust Agders høyeste. Gå inn fra Berdalsbru, rett før Hovden.

-Urdalsknuten er Vest Agders høyeste. Lettest fra Brokke, men flere innfartsveier.

-Gråsteinsnos er en fin topp å gå inn til fra Hovden Like ved Tjørnbrotbu. Da har du Kvannfjellet også rett i nærheten, som er på gode 1500moh.

-I Kr.sand så anbefales en dagstur til grillbua og tårnet på Slettehei. (Ålefjær)

-Anbefaler også å søke opp kommunetoppene i området (Søgne, Sogndalen, Vennesla, Mandal osv ) til fine dagsturer og trening til de større toppene.

Jo lengre nord i setesdalen du gidder å kjøre jo finere topper, finner du. Selv liker jeg meg best til høyre for veien. Altså Austheiene. Men det der er enda flottere hvis du beveger deg lengst mulig vest i Setesdalsheiene. Men da må du gå litt :)

God tur!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jobber med dønn lik problemstilling. 

Til nå har jeg hatt suksess med:

- Sæbyggjenuten (ikke så hard, men lang)

- Hengjefjell (på ski)

- Diverse Pf>100m topper i Kommunen(e) (anbefales!)

- Gaustatoppen kan jo også utforskes

Den der Skråstadfjell fra Jegersberg er en fin (hverdags/trenings)tur

Er noen fine topper rundt Haukeliseter, men da blir det jo fort litt kjøring. 

Gi en lyd om du finner gull ute i gråsteinen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det var mange fine topper på Lifjell og ellers rundt Seljord.

Skorvetoppen rett utenfor Seljord var en kjempefin topptur.

Ingenting av dette kan kalles "heavy", men veldig mange potensielle fine turer. Såvidt jeg så, så er det 2-3 timer kjøring fra Kr.sand.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.