Gå til innhold
  • Bli medlem

sommarplaner, Sydnorge bl a.


marmotta

Anbefalte innlegg

Min tidiga sommatur bli iår troligen i Pyreneerna - har inte varit där sedan 2009. Augusti-september-turen blir isåfall i Aostadalen och Piemonte, precis som förra året, men på andra vägar. Återstår fjällturen, som brukar ligga sista veckan i juli och i bästa fall en bit in i augusti. Jag slits mellan en svensk tur i Vindelfjällen - jag har aldrig gjort en ren svensktur - och en norsk (som varje år sedan 1997!). Jag tänke mig en som börjar nära Stalheim (buss dit från Voss) och letar sig in mot Skarvheimen. Jag har den rätt klar för mig fram till Østerbø och funderar över fortsättningen, delvis utanför kända leder - en tänkbar variant skulle leda genom Hallingskarvet till Geilo. En annan skulle vara norrut mot Jotunheimen, om jag kan hitta nya vägar. Jag har gått

Skarvheimen-Jotunheimen tre gånger tidigare, och Jotunheimen har jag besökt sju gånger förut ...

Då undrar jag om nån känner till området norr om Store Øljuvatnet. Det ser rätt flackt, men högt, ut på kartan - jag är mest nyfiken på framkomligheten, sten etc.? Problem att korsa vatten? Går det att tälta nånstans där?

En alternativ avslutning (som alternativ till Lordehytta) vore att gå mot Geilo norr om Hallingskarvet - kartan visar en omarkerad led invid vinterleden.

Hur intressant är det att gå där?

Turen är tänkt att ta 7-10 dagar. Längre än 10 dagar går jag inte utan proviantering, eftersom jag vill hålla packningsvikten nedåt 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då undrar jag om nån känner till området norr om Store Øljuvatnet. Det ser rätt flackt, men högt, ut på kartan - jag är mest nyfiken på framkomligheten, sten etc.? Problem att korsa vatten? Gär det att tälta nånstans där?

Eg er godt kjent i dei traktene. Det er stort sett lettgått. Men enkelte stader er det svært steinete, med mykje stor stein, så det er best å gå utanom desse.

Teltplass har eg aldri hatt problem med å finne i dette området, men det er sjølvsagt vanskelegare jo større telt ein har.

Mange av vassdraga kan ha mykje vatn, særleg i snøsmeltinga som kan halde på til langt ut i august. Dersom ein ikkje finn eit vad, er det ofte enklast å gå rundt. Det er ofte ikkje lang veg til kildene.

Eg har kryssa Aurlandsdalen ein gong ved Nesbø, noko eg ikkje vil anbefale, så Østerbø er nok eit betre krysningspunkt. Den turen kan du lese om her: http://home.no/afeten/nordfjella/2_20Gjennom_vasskraftingeni.html

Eg ser ikkje hensikta med å gå ned til Østerbø, dersom turen vidare går langs Hallingskarvet. Nordsida av Hallingskarvet kan absolutt anbefalast.

Utan å kjenne planene dine, håpar eg at Hednedalsvatnet er i nærleiken av ruta di. Etter mitt syn, er det ei verkeleg perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar. Jag har läst den där rapporten tidigare, men behöver kika igenom den en gång till.

Mitt tält är ett Hilleberg Akto, enmans, men rätt stort när man sätter upp det! På trångt utrymme med stenar och rötter att undvika

blir det ofta fel och jag får göra om. Jag vill förstås ha gräs och mossa! Jag utgår från att der är reltaivt lätt upp till 1400 m höjd,

men området norr om Øljuvatnet är rätt högt. Jag skulle vilja försöka gå så nära sjön som möjligt, med utvikningar

om älvarna och bäckarna tvingar mig till det.

Hednedalsvatnet ligger vid T-leden mellan Hallingskeid och Østerbø, som är inplanerad, ja. Jag räknar med 3 1/2 dagsetapp från Stalheim till Østerbø,

därefter uppstår flera val.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tält är ett Hilleberg Akto, enmans, men rätt stort när man sätter upp det! På trångt utrymme med stenar och rötter att undvika

blir det ofta fel och jag får göra om. Jag vill förstås ha gräs och mossa! Jag utgår från att der är reltaivt lätt upp till 1400 m höjd,

men området norr om Øljuvatnet är rätt högt. Jag skulle vilja försöka gå så nära sjön som möjligt, med utvikningar

om älvarna och bäckarna tvingar mig till det.

Det er eit lite telt i forhold til det meste. Så det skal ikkje vera noko problem å finne ein teltplass opp til 1450m, oppimot 1500m også dersom du har litt tålmodigheit når du skal slå leir.

Eg veit ikkje kva du har planlagt frå Østerbø. Men når du nevner nordsida, og så nær Øljuvatnet som mogleg, antar eg at du har sett deg ut Sauavaddalen. Den gamle turiststigen til Iungsdalen gjekk der før oppdemninga. I så fall vil eg anbefale å følge Vetle Grøna opp på nordsida av dammen, slik at du passerer mellom Svarterandane og Volanutane. På sørsida av Volanutane er det kronglete. Sikt deg så vidare mot nordsida av Vesle Øljuvatnet. Då får du både ei lettgått rute, og du unngår alt av vanskelege vadingar. Eit nedtappa Øljuvatn er ikkje så fint, så du går ikkje glipp av nokon perle ved å halde litt avstand.

Du vil lett finne teltplassar i alle fall opp til Grønebotnvatnet (1427m). Rundt Vesle Øljuvatn og langs vestre Flågrunnsvatnet er det heller ikkje noko problem å finne teltplass. Langs midtre og austre Flågrunnsvatnet, er det litt vanskelegare, men det bør la seg gjera å finne teltplass på nordsida av desse.

Lenger aust er det fine moglegheiter for å telte rundt Systrandstjørne (1416m). Både søre og nordre Haldalen er bratt, så der vil eg ikkje garantere teltplass over 1300m, men der desse dalane møtes, omlag 1300mt, er det fint å telte. Lenger nord er det fint å telte ved store Djupeskardtjørni (1464m).

Dersom du vil unngå grovsteinur, må du ikkje gå ned søre Haldalen. Eg vil i så fall heller ikkje anbefale å gå mellom søre Haldalsvatn og Haldalshøgdi. Men Haldalsnuten må du gjerne gå oppom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, jag har ritat in alla tipsen på kartorna. En annan variant är kanske att haka på den som du gjorde, genom Liahovddalen - efter att först ha följt Langedølas östra sida.

Valet beror lite på varifrån etappen startar och när det är lagom att slå läger för dagen.

Fortsättningen efter Fødalen håller jag öppen. En fråga till: rv 50 löper utmed Urevassfjorden och Strandavatnet. Mellan Skridusætri och Skriunøse, där vattnet är som smalast, ser det ut att gå en bro. Är det så? Det skulle öpnna för en intressant variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liahovddalen er min favoritt. Men det er basert på heilt spesielle opplevingar der tidlegare, så det er usikkert om andre kan oppleve den same gleda ved å vera der.

En fråga till: rv 50 löper utmed Urevassfjorden och Strandavatnet. Mellan Skridusætri och Skriunøse, där vattnet är som smalast, ser det ut att gå en bro. Är det så? Det skulle öpnna för en intressant variant.

Ja det er ei bru over elva rett før ho renn ut i Strandavatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag slits mellan en svensk tur i Vindelfjällen - jag har aldrig gjort en ren svensktur - och en norsk (som varje år sedan 1997!).

Vil gjerne anbefale Vindelfjällen - et 'Lonely Wanderer's Paradise'. Befriende fritt for synet av spektakulære fjelltopper :wink: , men med 'lugna' horisonter, mil etter mil. Glemmer aldri turen fra Övre Boksjön, via Kopparberg, og bratt ned til Överst-Juktan i 1995. Sistnevnte framstod som en norsk fjord omgitt av svensk villmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne anbefale Vindelfjällen - et 'Lonely Wanderer's Paradise'. Befriende fritt for synet av spektakulære fjelltopper :D , men med 'lugna' horisonter, mil etter mil. Glemmer aldri turen fra Övre Boksjön, via Kopparberg, og bratt ned til Överst-Juktan i 1995. Sistnevnte framstod som en norsk fjord omgitt av svensk villmark :wink:

Är inte det lite i utkanten? Claes Grundsten beskriver många färdvägar utanför lederna i en av sina böcker. En variant jag funderat på är att börja

i Hemavan och leta mig norrut förbi Ältesvattnet, vidare mot Randalen, över gränsen, ett kort stycke i Ranafjellene och sen över E6 och vidare upp i Saltfjellet - fast då blev det ju inte en ren svensktur denna gång heller. (Vad jag gjort i Sverige: 1) Jämtlandsfjällen 9 dagar, med 2 dagar i Norge; 2)

En tur i Saltfjellet-Sulitjelma, 14 dagar, varav 5 i Sverige). En längre variant skulle börja i Ammarnäs och Ammarfjället.

Vad som drar till Norge är väl bl a tradition: jag har nu varit där 15 somrar i rad och min första tur utanför Alperna var i Jotunheimen 1994 - jag passade

på att fylla 50 år på den turen. Sen är det rätt bekväma förbindelser, i ett par fall går det ju tåg ända upp på fjället. Det är väl

(i Sydnorge) bara Trollheimen som ligger avigt till. Många som reser till svenska fjällen bokar långt i förväg, kanske redan i april, tur och retur - jag reser nästan aldrig med returbiljett. Till Vindelfjällen skulle jag knappt våga resa utan att ha hela resan bokad, och det låser en förstås. Ännu en sak med svenska fjällen: det är gott om mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nyss hemkommen från Pyreneerna (19 dagar) har jag plockat fram mina norska kartor och studerat den här turen igen. Den ser ut att vara genomförbar.

Är det någon som har färska rapporter om snöläget i de aktuella områdena?

Jag hade tänkt börja i Stalheim, gå vidare mot Myrdal, Vosseskvalen, Hallingskeid, Øvstebø etc.

Lite förargligt att nattåget till Voss inte går hela vägen från Oslo S, utan man måste byta i Drammen, vilket minskar nattvilan med en timme. Förra året var det ungefär likadant, men med byte i Hønefoss - ännu senare! - vilket fick mig att avstå alla tankar på turer utgående från Bergensbanens stationer.

Man är framme i Voss 5.30 ungefär, sen går ingen buss förrän 10 om jag läst rätt. Kanske man kan lifta från lämplig punkt i Voss ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje snø, særleg vestpå. Sjølv var eg på skitur på Blåskavlen forrige fredag.

Men snøen er fast, så det bør ikkje vera noko problem. Men det betyr sjølvsagt at det også er mykje snøsmelting og mykje vatn, som kan gjera enkelte vadingar utfordrande.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit alternativ, dersom du ikkje har mykje mot å køyre buss, er Sognogfjordaneexpressen ( http://www.fjord1.no/buss/ruteoversikt-for-buss/ekspressbussruter/sogn-og-fjordane-ekspressen-oslo-gol-sogndal-hoyanger-vadheim-skei-forde-floro ) fra Oslo (21:25 evt 22:20 Gardemoen) Då er du på Håbakken 04:00. Derifrå tar du Sognebussen ( http://www.fjord1.no/buss/ruteoversikt-for-buss/ekspressbussruter/sognebussen-sogndal-ovre-ardal-lardal-aurland-voss-bergen ) 06:45 og er framme ved Stalheim ca kl 8.

Kjem du med fly til Oslo, kan du også vurdere å flyge like til Bergen og ta tog/buss derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit alternativ, dersom du ikkje har mykje mot å køyre buss, er Sognogfjordaneexpressen ( http://www.fjord1.no...kei-forde-floro ) fra Oslo (21:25 evt 22:20 Gardemoen) Då er du på Håbakken 04:00. Derifrå tar du Sognebussen ( http://www.fjord1.no...and-voss-bergen ) 06:45 og er framme ved Stalheim ca kl 8.

Kjem du med fly til Oslo, kan du også vurdere å flyge like til Bergen og ta tog/buss derifrå.

Tack för tipset, men nattbuss är jag för gammal för. Annars är förstås frågan vad läget kan vara kring den 26-27/7. Kanske bara att göra som när jag vandrar på kontinenten, sätta igång och gå och fråga (vid Østerbø) när det blir aktuellt; jag har en reservplan.

PS den 16/7: Har kommit fram till att är lika gott att starta från Myrdal. Men jag väntar en vecka med att beställa resan; dels vill jag se om det sker ngn som helst ljusning i det grå värdet (har det varit så hela tiden??), dels vill jag inte resa hem före den 6/8 när det 'ntligen går tåg hela vägen till och förbi Oslo S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par frågor till. Jag har en rätt klar bild av turen fram till Austre Flågrunnsvatnet. Ska jag vidare ned genom Nordre Haldalen verkar det bäst att följa Haldalsånes nordsida -

ån måste alltså korsas - och sedan försöka korsa Fødalsåni norr om sjön, för att sedan följa stigen på kartan ned mot Iungsdalshytta. Några problem med detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Dags att återuppliva denna tråd. Just nu är läget mycket oklart beträffande årets första kontinentala tur, eftersom snösmältningen är bortåt en månad försenad. Det gäller alla mina tre områden - Centralalperna, Sydalperna, Pyreneerna. Beträffande de senare har det fallit så ohyggligt mycket snö att en sensommartur är det enda jag kan hoppas på, och f ö något jag aldrig gjort förr, trots sju besök.

 

Blir min försommartur av, blir det senare än vanligt, och då blir min eventuella norska tur det också. Förra året ställde jag in min Norgetur, efter 15 somrar irad! För mycket snö, för mycket regn väntades och  banarbeten andfra året i rad kring Oslo S - jag vill inte byta från buss till tåg mitt i natten! Så nu undrar jag, hur har det varit med snön iår i speciellt de trakter som diskuteras ovan? Och är det nån som vet om det även iår kommer att vara banarbeten kring Oslo S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, låter bra. Dessutom verkar tågtrafiken, av DB:s site att döma,  fungera helt normalt!

 

Funderar på att börja i Voss (så jag får sova lite längre på morgonen) även om det innebär en sträcka utanför lederna (en bit före Stalheim) och kanske inte fullt så omväxlande landskap i början. Eftersom jag kanske inte kommer iväg till Alperna i början av sommaren vill jag göra turen så lång det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har just avbrutit en tur i Sydalperna. Fyra dagar blev det, sedan började det köra ihop sig, p g a snön. Snösmältningen ungefär en månad försenad, trodde kanske en till två

veckor i det aktuella området. Siktar nu på

en sensommartur (20/8 och framåt) men innan dess

ovan diskuterade tur med start i Myrdal 21/7 - är det en vettig tid att börja?

 

Kan tänka mig att avsluta i Haugastøl eller Ustaoset, om det går att köpa tågbiljetter där; annars, en extra släng

runt Hardangerjøkulen mot Finse (där det är krångligt nog att ordna hemresan). Vill inte resa med returbiljett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.