Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til fjellskiturer for fersking?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Prøver meg igjen her da jeg stort sett har fått veldig god hjelp og tilbakemeldinger. Jeg har skaffet meg et par brukte fjellski og har lyst til å få testet disse litt. Har ikke noen erfaring fra fjellskiturer i voksen alder.

Neste uke viser langtidsvarselet lovende forhold i fjellet. Jeg har i utgangspunktet en tre-fire dager til rådighet, men kan kanskje også bruke hele uka.

Er det noen som har noen forslag til fjellskiturer som er tilgjengelig med kollektivtransport fra Oslo og som passer for en som ikke er så øvet? Jeg tenker meg i utgangspunktet å ta med telt, men det er bra om det finnes DNT-hytter eller annet som er åpent i området som en backup. Dagsetappene bør ikke være for lange. En taxi-tur for å komme tilbake til sivilisasjonen går bra.

Norefjell er et alternativ, men virker krøkkete å komme seg dit uten bil? Har sett litt og virker som det kan være muligheter fra Tyinkrysset? Problemet med mange av stedene jeg har sett på er at man fort ender opp med å gå samme rute frem og tilbake.

Alle gode forslag tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra Sjusjøen og oppover ligger det små DNT hytter på rekke og rad. Det bør være mulig å starte sørfra med tog + lokal buss og tilbake kanskje taxi til togstasjon. Kanskje kan du følge Trolløypa om du vil.

Ellers var min første fjellskitur på østkanten av Hardangervidda og der er også avstandene korte. Men vi bruke bil en vei og det var ikke lett å gå tilbake en annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva med denne?

Start i nordenden av Blefjell og gå til Kongsberg. De to første dagene i fjellterreng og to dager i høytliggende skogsterreng. 3 ubetjente DNThytter på veien som du kan ha som backup.

Tog til Kongsberg, Numedalsbuss til Flesberg eller Veggli og drosje opp på fjellet. Tog hjem.

God tur

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Med fire fulle dager har du veldig god tid, det er fullt mulig å gå strekket raskere. Det går også an å korte ned distansen, fordelen med å gå til Kongsberg er at da kan du avslutte turen i nærhetn av buss / tog.

Fra Veggli vil jeg ta drosje til Skjærbrekka. Det er rett nord for Sørkje, som du vil finne på kartet.

Lykke til

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.