Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Den jeg mener, er den øverste på linken først i tråden her. Den er vel også utgitt av Fri Flyt. Den ser i grunnen hjemmelaget ut, linjene er alt for lange for god lesbarhet.

Selv har jeg ikke en gang vurdert å slite meg gjennom den, men har en kompis som har kjøpt den og virkelig vil lese den. Han sier at i tillegg til den dårlige layouten som gjør det lite lesbart, så er det skrevet på en tung måte også.

Jeg vet at han stadig prøver, men boka har han hatt lenge nå, og det er ikke mange sidene bokmerket har flytta seg for hver gang jeg er innom der...

Virkelig synd, jeg begriper ikke hva de har tenkt på når de ga den ut. Noterer tips til alternativer til denne, for videreformidling. ;)

Skal se gjennom den igjen, da jeg driver faktisk med layout eller 'ombrekking' som det heter...men har stor respekt for Landrø...og alt av utstyr som hjelper må vel være greit, så lenge man har kunnskapen...har ikke tatt skredkurs selv, og er deretter skrekkelig forsiktig. Tror nok at folk som deg som er seriøst ang. skred tar både kurs, reiser utenlands til f.eks. Colorado eller Chamonix for og få med seg det nyeste (eller dere er allerede IFMGA guider eller aspiranter), eller er på en eller annen måte proffer på det der. Når det gjelder varsom.no og skredvarsel ellers her til lands, og beredskap, må jeg bare si at det er fortsatt mangelfull...og jeg er bare amatør...vi har ganske langt før drittungene lærer seg og være varsomt her på vestlandet og ditto før skipatrulje eller skiannleggene gidder og ta det på alvor...just saying.

 

Tar nok ganske mange dødsfall og muligens en rettsak før man tar det på alvor..

 

Foreslår dere tar en titt på hvordan man gjør det i feks CO, WA, BC, La Grave (ingenting så vidt jeg vet!) osv.

 

Særlig masse info ang. skred fra Colorado og Utah...vi ligger fortsatt langt bak.

Skrevet

Slik jeg ser det..

Norsk "skredfilosofi" er enkel og etter min mening avleggs. "hold deg unna alt over 30grader så er du trygg" holder liksom ikke lenger for alle. (nb skille mellom den skredkunnskapen som finnes i miljøet og det som læres på bla. høgskole er stor!

Tidligere å år deltok jeg på skredkurs ved en høgskole. Her ble det ikke brukt noe tid på sender/mottaker utstyr, men masse tid på søkelinjer. Det ble nevnt at det finnes hjelpemidler, men ikke noe utover dette. Det mest matnyttige i kurset var en lang økt om hvordan bruke NGI's helningsvinkelmåler.

Videre var innhold i teorien stort sett:

- Hold deg unna alt over 30grader bratt. (slevfølgelig mye om hvordan - her bruk av måler.)

- Snøprofiler. (Rennsnø suger og snørim er skikkelig kjipt.)

Dette er tynt!

Er det noen som har erfaring fra 1-3uker lange skredkurs veg høgskolen i telemark, sogndal eller nordpå som vet hvordan dette er der?

Ang. utstyr:

Tallenes tale er enkel.

Flere overlever med abs enn uten - ABS er bra.

Flere overlever med asvalung enn uten - Avalung er bra.

Flere overlever med sender/mottaker enn uten - S/M er bra.

Flere overlever hvis vennene ha søkestenger = bra!

Og det samme gjelder spade..

Jeg mener med ikke med dette at man trenger å se utsom en teletubby når man skal på tur, men hvis det hjelper.. Hvorfor ikke?

Til slutt - recco?

Har noen oversikt over antall overlevende funnet med recco, eventuelt hvor godt recco søkere faktisk finner annet elektronisk utstyr (mobiltelefoner, hodelykter o.l.) (slik som det påstås her: http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=137275 )

Det var leit....hadde de i det minste Rutscblock og 'snow column' tester? Hvis ikke var det dårlig gjort.  Hadde de i det hele tatt øvelse hvordan lete med søker med flere begravd...jeg har ikke tatt kurs enda, og baserer meg på nett og bøker, men skulle jeg brukt sann. x tusen kroner på skredkurs, ville jeg forlangt det der. En + er at varsom en gang i blandt kommer med detaljerte tester og detaljer, men jeg må inrømme jeg sliter noe med å tolke de...har bare ikke kunnskapen (2fingers osv, dere kan slå opp selv på varsom.no).

Skrevet

Beklager lærere osv på side 1 og 2 av tråden! Tok meg ikke tid og lese fullstending gjennom! Uansett vi er nok alle enige at det kreves mer kunnskap, og det blir alltid en 'catch-up' type spill her, man ligger alltid bakom det som skjer i sporten eller friluftsliven mht til både teori og skole og f.eks. fjellvettsreglene.  Og holde seg unna 28 grader er kanksje greit nok for de over 50, men stadig flere yngre fra 5 år til 50 utforsker offpiste. Da er det vel greit at lærere og de som underviser på feks Sogn eller Ål (hvar det ikke der en jente ble tatt av skred mens i gruppen til Landrø? ned Hallingskarvet?) har kjennskap til brat kjøring? De behøver kanksje ikke være IFMGA aspiranter, noe som tar lang tid (og mangel på høydeskrekk!), men heller ekstremt flink og lære bort skredferdigheter?  Tror ikke 'hold deg unna skrenter brattere enn 30 grader' gjerne målt med en iphone app holder lenger. Er det pudder, vettu, så kjører de uansett 3x3 sjekkliste osv...

 

Just my view... :cool:  Nå må jeg prøve meg på NZ 'nutcrackers' og club-skiing en gang....

Skrevet

Kartorna är ofta helt odugliga. Jag själv var i Røldag i helgen och snokade iväg norr om anläggningen på västsidan. Tänkte titta lite bara, och så köra ned igen österut. Ser slätt och fint ut, på kartan, inget brant alls.

Så är det alltså INTE i verkligheten. En massa små branter, stup och jävulskap. Hade kunnat köras ned om snön var OK men nu var den inte det, så det var bara att lägga på fellerna igen och labba tillbaka upp samma väg som jag kommit dit. 

I ett sådant här fall så måste man anpassa sig till verkligheten när kartan och terrängen inte stämmer överens.

 

Edit: kartor kan vara bra som ett grovt hjälpmedel. Men för att bedömma skredfara måste man ut på plats. Ett litet hang på bara 10 meter kan vara farligt, om det är brant och snön instabil.

Har faktisk drasset med snøsag der jeg kjører på annleggene, men ikke brukt den enda...blir liksom noe teit der bakkene er helt utkjørt....samtidig har jeg enkelte ganger plassert min avalung i munnen noen steder jeg ble nervøs...flak, dårlig runout osv....ikke noe hyggelig...og det der er snakk om kanksje 20 meter midt oppi annlegget (men meget off off piste)...

Skrevet

Jaja. Lokal idrettsprofil drept av skred i Tromsø i går. Like ved hvor jeg er vokst opp. Hva skal man si?

 

Overskriftene om stor skredfare har lyst opp lokal-og regionalmedia den siste tiden. Skredene har florert rundt omkring i hele landsdelen, fra Finnmark til nedover Nordland. Bygder har blitt isolert. Veier sperret. Likevel begir folk seg opp i meget utsatte fjellsider uten å virke å bry seg om advarslene, eller ta forholdene på alvor. Interessen for toppturer og skiaktiviteter har eksplodert over de seinere år, men det virker ikke som at folk i like stor grad er i stand til å ta de nødvendige vurderinger av vær og forhold. Å sette utfor den fjellsida de karene gjorde i går, da han ene ble drept, regner jeg som galskap under de rådende forhold.

 

 

 

**********

 

Er du villig til å dø i dag?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10953041

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Leser her at flere nevner 30 graders helling som trygt. På skredkurset jeg deltok på var tonen litt mer nyansert. Det vi lærte da var at bakker opp til 25 grader er ansett som trygge. Om det er skogskjøring så kan det gjøre forholdene mer sikre, og man kan da i mange tilfeller ta høyde for at hellingen kan være noe høyere 28-30 grader og likevel trygg. 

 

Det kan fint være mulig å kose seg i brattere terreng, om man vet å bedømme forholdene, men disse tallene er mer for å kunne kjøre med senkede skuldre selvom det er skredfarlig. 

 

når det gjelder hvordan man måler bratthet, så er selvfølgelig kart en veldig god ting. Skistavene er også et godt verktøy. Legger ved en filmlink jeg fant på varsom.no som viser hvordan.

http://www.hjortmedia.com/Movies/Skredinfo/Skredvideoer

 

Angående dette med skredsekk, så eier jeg en slik. Og jeg bruker den. Men jeg bruker den på ingen måte som påskudd for å ta usikre valg. Jeg har vært i små skred to ganger, og det er på ingen måte en hyggelig opplevelse. En skredsekk kan sannsynligvis bidra til at man redder livet. Både mtp på at den vil hjelpe deg med å søke oppover så lenge skredet er i bevegelse, men også fordi "ballongene" vil beskytte hodet og overkroppen mot isklumper, steiner og trær. 

 

Det tryggeste utsyret man har er hodet, og turkamerater med samme sikkerhetsinteresse som deg selv, der man alle har en kultur der det tøffeste man kan gjøre er å vente på riktig tid for en fristende linje. 

 

Desverre kjente jeg tre av de som døde i skred ifjor. Ingen av dem var uforsiktige i fjellet, ingen av dem var uerfarne (langt mer erfarne enn meg). Til en viss grad tror jeg skredsikkerhet er en av de tingen som kan bli vanskeligere jo mer erfaring man tilegner seg. Man blir nok aldri utlært, og jeg tror man aldri skal se på seg selv som flink. Jeg tror det er da man begynner å undervurdere enkelte situasjoner, fordi man har opplevd lingnende før, og siden alt gikk bra da, mister man kansje de små nyansene som kan endre hele bildet. 

 

Håper alle får en flott, trygg og gledelig vinter i år!

  • Liker 3
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Det er visst ikkje grenser for kor fjellvande folk vert rapporterte å vera, men å gå i slike sider som tilfellet i Sunndal etter det veret me har hatt, vitnar diverre om store manglar i vurderingsevna.

Skrevet

Det er visst ikkje grenser for kor fjellvande folk vert rapporterte å vera, men å gå i slike sider som tilfellet i Sunndal etter det veret me har hatt, vitnar diverre om store manglar i vurderingsevna.

Når man bedriver frikjøring så kalkulerer man alltid risikoen, dessverre er det ikke alt man kan kalkulere for kan skje. Dette gjelder egentlig det meste her i live, uforutsette ting kan skjer.... For meg så fremstår det som om du er skeptisk til kunnskapen disse menneskene som var på tur. Håper du da kjenner disse personene eller oppholdt deg i samme område når ulykken skjedde, om ikke så skal man være forsiktig med å uttale seg kom kompetansen og vurderingsevnen til folk.
  • Liker 2
Skrevet

Kjenner ikkje ditt kunnskapsnivå thrill og kjenner heller ikkje til korleis vær og føreforhold har vært i området. Men desse fire var

nok folk med godt over gjennomsnitt kunnskap. Sjølvsagt so er det lett å sitte som nisse på lasset og være etterpåklok no, men

skulle vi basert oss på kva media og sjølverklærte "skredekspertar" seier burde vi lagt opp og dedikert oss til fotball, øl og sofa

alle som ein.

Skrevet

Når man har kjørt fra en topp, fulgt en skulder nedover noen minutter, og ser at terrenget kan være blitt skredfarlig... det er blitt litt sent på dagen, kjæresten/kona skal servere en god middag, man har ett og annet man skulle ha gjort før jobb neste dag. En kammerat har valgt en litt annen vei, og kommet langt avgårde.

 

Bruker man en  time på å gå opp igjen, for kanskje å finne en tryggere vei?

 

Det er antagelig andre ting  enn mangel på fjellerfaring og skredkunnskap som skaper mange av ulykkene i fjellet.

Skrevet

Det er nok fleire etterpåkloke nissar som neppe hadde gått opp renner som dette etter slikt ver, og lærdomen får vera at det er betre å halde kjeft enn å skrive om slike hendingar her inne.

Skrevet

Det er mye å lære av andres erfaring - for de som ønsker å studere statistikk og grundige detaljer om skred i Norge de siste årene så les rapportene på http://www.ngi.no/no/snoskred/Ulykker/

 

Jeg er litt enig med @thrill - de var uforsiktige - de brukte ikke den kunnskapen de helt sikkert hadde, og respekterte ikke skredfaren. Hadde de gjort det hadde det ikke skjedd. Det er selvsagt lett å være etterpåklok. Det vi kan gjøre er å lære av det slik at det ikke skjer oss - men det betyr ikke at vi skal velge sofaen. Det finnes en middelvei.

 

Jeg må si jeg stusset veldig når redningsmannskapene sa at skredfaren var så overhengende at de ikke kunne lande med helikopteret. De kunne heller ikke ta seg inn i området på snøscooter grunnet skredfaren - da er det veldig spesielle forhold...

  • Liker 2
Skrevet

http://friflyt.no/Ski/I-ferd-med-aa-snu-da-skredet-kom

 

 

 

I ferd med å snu da skredet kom
Asbjørn Eggebø Næss var med i redningsgruppa som fant de omkomne i Øksendalen. Her forteller han hva de tror har skjedd –og hva vi kan lære av den verste skredulykken med nordmenn siden Vassdalulykken i 1986.
 
Det står en del nyttig bakgrunnsinfo i denne debriefen. Blant annet at skredfaren var på nivå 2, noe NVE (Varsom.no) også fastholder i ettertid. Anbefaler å lese.
  • Liker 1
Skrevet

 

Det står en del nyttig bakgrunnsinfo i denne debriefen. Blant annet at skredfaren var på nivå 2, noe NVE (Varsom.no) også fastholder i ettertid. Anbefaler å lese.

 

Det viser i så fall kor farleg den skredfareskalaen er, og kor verdilaus varsom.no er. Eg trur rett og slett ikkje at varselet på varsom.no hindrer skredulykker, men eg fryktar at varselet fører til ulykker. Det er alt for lett å ikkje gjera eigne vurderingar når ein har varsom.no som sovepute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.