Gå til innhold
  • Bli medlem

Nikkersadelen


ods

Anbefalte innlegg

Hvem er egentlig denne nikkersadelen som det snakkes til dels nedsettende om av enkelte her på forumet, og som det hevdes vil påtvinge andre sine meninger og holdninger til hvordan naturen skal forvaltes. Selv har jeg nikkers, men noen adelsfamilie er jeg himmelvidt ifra å tilhøre ettersom jeg kommer fra en småbruker/fisker-familie på et lite sted i Nordland. Det er kanskje Dronningen det siktes til ettersom jeg på bilder ser hun bruker nikkers på fjellturene sine. Jeg er langt fra noen royalist, men jeg synes hun på en glimrende måte har vist nordmenn og verden for øvrig hvilke verdier vår fjellheim representerer. Øystein Dahle har jeg observert i nikkers, men at han skulle være noen meningsterrorist, finner jeg absurd. Knut Lykken d.e. som var med Slingsby, kan jeg ikke huske å ha truffet, men Knut Lykken d.y. har jeg observert i nikkers. I det hele tatt, hvem er nikkersadelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg har skjønt stammer uttrykket fra Nordmarka der man har en del eldre mennesker, typisk menn, som går (gikk) på ski i de samme nikkers'ne som de tilsynelatende gjorde under krigen. Kong Olav var den fremste representant for denne gruppen. Nikkersadelen var i hvert fall før en hedersbetegnelse. Det mest irriterende var at de kunne gå fortere på ski enn meg. :?:

Idag brukes uttrykket av yngre ski- og fjellfolk som en samlebetegnelse på eldre ski- og fjellfolk som de på ett eller annet vis ikke liker. Om de bruker nikkers eller ikke har ingen betydning. Nikkers kan anses som et metafor for en eldre og forbigått tid (og dertilhørende meninger). De gangene jeg hører uttrykket brukt synes det å skyldes en generasjonsgreie. Eksempelvis på DNT-hytter der eldre turgåere irettesetter yngre turgåere fordi de ikke følger reglementet.

Egentlig en grei betegnelse å bruke når man ikke klarer eller gidder å uttrykke seg mer nøyaktig.

Om 30-40 år er jeg garantert innlemmet i nikkersadelen, men da har kidsene sikkert funnet et nytt uttrykk. (Goretex-adelen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I dag brukes uttrykket gjerne om "romantikere" som kommer på landet for å nyte naturen, folk som gjerne hater de fleste former for bygdeutvikling som scooterløyper, nye hytter osv. Aller helst burde bygdene vært helt fri for fastboende, slik at de som betegnes som nikkersadel kan gå uforstyrret mil etter mil. Miljøbyråkrater og andre "overformyndere" som sitter i byen og sier hvordan det skal være på bygda får lett denne betegnelsen. Det kan godt hende at tittelen er litt misvisende, men jeg tror de fleste skjønner hvem det hintes til.

De som føler seg truffet av tittelen er gjerne folk som har lett for å kalle bønder o.l. "bygdedyr". Det er ihvertfall et minst like stort tegn på at man ikke klarer eller gidder å uttrykke seg mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de to foregående innleggene legger særlig vekt på dette med "adel". For meg må man også tilhøre borgerskapet for å kvalifisere som "nikkersadelig". Økonomisk eller kulturelt. En arbeidsløs raddis på Oslos østkant blir aldri en del av nikkersadelen uansett hvor mye han er for markagrensen, liker skigåing i gammeldagse klær og hater skøyting og Boklöv-stilen.

Man mister poenget dersom man kun betrakter nikkersadelen som en gjeng utdaterte og spissborgerlige romantikere. Nikkersadelen er ressurssterke mennesker som får det som de vil (jfr. "hytteadelen" langs sørlandskysten). De skriver f.eks. ikke protestinnlegg mot Rødkleiva her på forumet; de får heller advokaten sin til å påvirke byrådsmedlemmer. Slikt sett er de nyttige, selv om motivasjonen primært er å beskytte egne, eksklusive tomter og eget tur-terreng.

Dette var min forestilling om nikkersadelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Begrepet nikkersadelen stammer vel fra den tid friluftslivet var forbeholdt rike mennesker som hadde tid og overskudd til å rusle i fjellet for moro skyld.

I dag oppfatter jeg begrepet som en lett spøkefull, svakt nedsettende betegnelse brukt av den yngre generasjon om frilufts-gubber (ikke alle med nikkers) som har egne ritualer, egne territorierier, egen dress-code og sterke og kanskje llitt sære meninger om hvordan ting absolutt skal være i marka og fjellet. (Det skal nemlig helst være akkurat som før!)

Det er vel egentlig bare en typisk generasjons-greie, hvor yngre med nye ideer (aktuelt eksempel; skisailing) må kjempe i motbakke for å få aksept/tillatelse for disse fra den eldre garde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Srx (Ron)

I nord-Norge brukes ordet nikkersadel gjerne om folk som mener kun at skigåing er ordentlig friluftsliv, og fordømmer sneskutere og sneskuterkjørere nord og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - jeg føler meg litt adelig i dag. Det minus 7, skyfritt, jeg skal nå iføre meg ullgenser og fjellanorakk med ulveskinnskant, spenne på meg mine gamle Åsnes treski og bestige Bjønnen.

Så kan scooterkjørere og kondomdresser holde seg unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.