Gå til innhold
  • Bli medlem

Hest


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Sirdal ligger lengst vest i Vest Agder og er liksom rogalendingenes turområde.
Men hvor mange av dem har vært på Hest ?
Men jeg og Rune (som er rogalending) møttes på Tonstad og kjørte oppover Sirdalen.
Ingen som har kjørt opp Sirdal kan ungå å se Hest som ligger som en mastadont og vokter krysset Sirdal - Lilandsdal, ei mil nord for Tonstad.
Med sine 819 moh ruver den 600 meter over dalbunnen.
Vi gikk opp fra den snille sida inderst i Lilandsdalen, men lovte oss selv å gå opp sydsida til sommeren.

http://peakbook.org/peak/6709/Hesten.html


Hest. Sett fra dalbunnen:
img1288cl.jpg



Oppoverbakkene er unnagjort, men mange gjel bortetter som ikke var tegnet på kartet sinket framdriften
20 meters ekvidistanse lurte oss mange ganger i dette opprevne landskapet.
Mot Hest fra Myrbærheia
img1296m.jpg



Den "snille" sida av Hest nærmer seg. Fortsatt et par tre gjel å krysse.
img1301tt.jpg



Ute på kanten på Hest. Lilandsdalen inn til venstre:
img1302f.jpg



Noen forkrøpla rester etter tre oppunder toppen var supergod ved.
Kan de være tre som etablerte seg i den milde starten av 90 årene som har bukket under ?
Godt å tilbringe kvelden ved bålet og koke maten
img1309zw.jpg



Utrulig hvor godt Solo brenner:
img1317z.jpg



Mandag morra blues:
img1319qs.jpg



Å få opp pulken fra disse gjelene er ikke akuratt frøkenkjøring.
På de neste fjellskiene mine vil jeg ha ventilerte skitupper.
Da går det nok fortere i oppoverbakkene.... :)
img1322wub.jpg



Kart over turterreng som vi tror er svært lite brukt:
img1325kt.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Kjell Gunnar. Når er du tilbake med turrapport igjen ??

Får vel prøve så snart inspirasjonen melder seg tenker jeg :)

Det har vært en del kjappe dagsturer i litt dårlig vær hittil i vinter, så det har blitt tatt lite bilder....

Får håpe på bedre vær og litt lengre turer fremover nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger jeg snart ikke med på turrapportene dine lenger. :) Først var det en nøysomhetstur som jeg ikke hadde fiksa pga nøysomheten, og nå turen på navnebroren til 1632 meter høye Hest i Jostedalen. Det bildet med utsikt over Lilandsdalen var bare helt herlig og inspirerende. På sånne steder er ikke det unevnelige været mitt nødvendig selv om jeg tar imot med åpne armer, sånne landskap er fine med skyer også.

Sjøl håper jeg på årets andre utenatt fra i kveld, må da stå grytidlig opp for å rekke å komme "akkurat litt for seint" på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger jeg snart ikke med på turrapportene dine lenger. :) Først var det en nøysomhetstur som jeg ikke hadde fiksa pga nøysomheten, og nå turen på navnebroren til 1632 meter høye Hest i Jostedalen. Det bildet med utsikt over Lilandsdalen var bare helt herlig og inspirerende. På sånne steder er ikke det unevnelige været mitt nødvendig selv om jeg tar imot med åpne armer, sånne landskap er fine med skyer også.

Sjøl håper jeg på årets andre utenatt fra i kveld, må da stå grytidlig opp for å rekke å komme "akkurat litt for seint" på jobb. :)

Ja her går det unna i svingen.

Dette var 6. utenatta på toppene i år, selv om denne ble trukket noe ned.

Ikke alle er like begeistret for å tjore teltet til toppvarden.

Men herregud, jeg har ikke vært over 1k denne vinteren, og aldeles langt fra 2k. Men det kommer nok.

Venter på en raport fra Raundalsryggen og Horndalsnuten, selv om det ble slik du sier, dundrende fiasko.

Kan være artig det og. Håper du får ei god utenatt. Her blåser det smådjevler i kveld.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen av vannene regulerte ?

Ingen av vannene i dette området er regulert (Det nærmeste blir Øyarvatenet og Hunnevaten som ligger nordover)

Men, jeg har fått tilbakemelding på at kjentfolk (han som kjører ved og gass til hyttene) advarer mot vannene - det er kunn et tynt islag under snø og slush. Han mente det ikke burde merkes over vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her går det unna i svingen.

Dette var 6. utenatta på toppene i år, selv om denne ble trukket noe ned.

Ikke alle er like begeistret for å tjore teltet til toppvarden.

Men herregud, jeg har ikke vært over 1k denne vinteren, og aldeles langt fra 2k. Men det kommer nok.

Venter på en raport fra Raundalsryggen og Horndalsnuten, selv om det ble slik du sier, dundrende fiasko.

Kan være artig det og. Håper du får ei god utenatt. Her blåser det smådjevler i kveld.... :twisted:

Tok ingen bilder pga været, tenkte ikke over det rett og slett. Men har skrevet rapport på peakbook. Kan godt overføre den til forum, men er kjedelig uten bilder da...

Min andre utenatt ble fin den, men jeg ble et brukbart arr rikere langsetter nesa på venstre side pga ublidt møte med grein i leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på dette. Kult bilde, liker landskapet i området!

Emil, du som er fra Ålesund er sikkert mer vant til kupert landskap enn meg.... :)

Men Sirdalsområdet er også mye opp og ned.

Siden området er såpass kystnært kan de ha store variasjoner i været.

Noe som fikk tragiske følger for denne familien i fjor:

http://www.fvn.no/tema/godhelg/Familieturen-som-endte-i-tragedie-2192559.html#.Tz_ajPlVU3o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil, du som er fra Ålesund er sikkert mer vant til kupert landskap enn meg.... ;)

Men Sirdalsområdet er også mye opp og ned.

Kremt, må bare presisere at jeg bare er bosatt i Ålesund. Er født og oppvokst i Sunndal kommune, men det er jo kuppert der og :)

Hest(en) ser fin ut, syns jeg skimter noen islinjer der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.