Torbjørn O. Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Tenkte jeg skulle prøve meg på fluefiske i sommer og begynte å lese litt om emnet. Jeg kom over en amerikansk produsent av lettvekts teleskopstenger for en tradisjonell japansk fluefiskemetode som kalles tenkara. Har noen her på forumet erfaring med denne typen fluefiske i små elver/bekker i fjell-Norge? Det ser unektelig veldig enkelt og praktisk ut! Volumet og vekten man sparer ved å slippe å dra med seg snelle og masse snøre er også velkommen på lengre turer. Lenke til produsenten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
passerinum Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Kjøpte en 11 fots Tenkara Iwana i høst og nådde en tur i den lokale bekken i slutten av november. Fisket med en liten kulehodenymfe og var solgt med én gang. Med tørrflue til sommer blir dette florlett, elegant fiske – gleder meg stort! (Har lekt meg med 5,5 fots stang og 8,6 fots stang i den samme bekken før, begge AFTM #4, men Tenkara var artigst). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjørn O. Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Tøft! Jeg skal tilbringe 3 uker i fjellet i sommer og ser fram til å prøve dette! Hvor kjøpte du stanga? Tenkarausa.com? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
passerinum Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Tøft! Jeg skal tilbringe 3 uker i fjellet i sommer og ser fram til å prøve dette! Hvor kjøpte du stanga? Tenkarausa.com? Jepp. Utstyret er visstnok veldig følsomt overfor vind, spesielt de flettede snørene, hvis jeg husker rett. Selv har jeg ikke erfaring fra forblåste områder med Tenkara. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Har sett litt på dette men ettersom eg praktiserar variert fiske i vatn og elv så er rekkevidda litt liten. Dersom eg hadde berre fiska i elv eller bekk så hadde dette vore eit reelt val. Det er uansett veldig enkelt og greit, slik fluefiske skal vera Sikkert veldig effektivt til nymfefiske, så les deg opp på tjekkisk nymfeteknikk og kortlinenymfing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.