Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe Black Diamond Lighthouse på 1361gram, til bruk vinterstid(og på sommeren), også oppå snaufjellet. Må jo selvfølgelig følge med på værmeldinga før jeg legger ut på tur, og ha en liten radio med så jeg kan følge med underveis, og trekke ned i skoggrensa hvis det melder kraftig uvær. Jervenduk extreme og orntli sovepose er selvfølgelig med, sammen med alt annet selvfølgelig utstyr i pulken.

Virker dette som et forsvarlig oppsett?

Har lest at duken på disse teltene er litt svakere enn bibler teltene, har hund, så bør vel være litt forsiktig...

Annonse
Skrevet

Lighthouse er et veldig fint telt med relativt stor plass og høyde og som tåler drittvær. Jeg har Firstlight. Samme telt, men med inngang fra langsiden. Jeg synes det er en fordel pga den fine utsikten (det blir litt mer plundrete å sette opp i sterk vind). Jeg har krysset Hardangervidda med teltet. Turrapport her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24347&highlight=hardangervidda+black+diamond

Det er ett stort problem med å bruke Lighthouse som vintertelt, det er at det er vanskelig å smelte snø i teltet. Teltet mangler fortelt. En er nødt til å fyre inne. Plassen er stor nok, men det blir veldig mye vanndamp, som duken og luftingen ikke klarer å ta unna. Altså ting blir vått:!:

Oppsett går vanligvis veldig raskt, og krever få plugger. Ski og 4 snøplugger er nok (det sparer mye vekt, mitt Kaitum 3 krever minst ti plugger). Det er ikke så vanskelig å få det opp i vind. En setter skiene ned i to av pluggfestene mot vinden og så to snøplugger. Så kan stengene settes inn. Det er vanskelig å feste stengene uten å ta av vottene :evil: (5-10 gram mer så ville ikke det vært noe problem). Det er lett å ødelegge bunnduken med stengene (så et Biblertelt på teltutstilling på Sportsnett som det hadde skjedd, ikke særlig til reklame). Duken står veldig stramt. Graver man teltet litt ned, skal det mye vær til før teltet ryker.

I tillegg til å være lett tar teltet også veldig liten plass.

post-3635-133474779817_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.