Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

En venn av meg og hans datter, som begge to er utlendinger med lite ski-ferdigheter, skal på langtur på ski gjennom nordmarka. Første natt skal de overnatte på Smedmyrkoia. Neste dag skal de til Presthytta for å overnatte der.

Jeg gikk i forrige uke fra Skansebakken til Løvlia via Dammyra og fant da ut at ruten via Heggeligvann ned til Dammyra ikke er noe alternativ for de som ikke er veldig flinke til å stå i balanse nedover. Så jeg tror de må frs Smedmyrkoia tilbake til Storebekkhytta og da over Dammyra.

Men da er spørsmålet mitt hva som er den beste ruten videre. Skal de gå via Kampen over Trehjørningen mot Presthytta? Jeg har lest at Trehjørninger er regulert og har usikker is. Det står en stiplet skirute på kartet. Er det trygt å gå her over isen langs kanten? Eller kan man gå gjennom skogen på sidene? Alternativet er videre til Gampetjern og så sørover over stiplet skirute mot Trehjørningen og deretter Presthytta. Jeg så på Gampetjern at det gikk skispor i den retningen.

Vet noen om en av disse rutene er greit for en nybegynner på ski? Kanskje går jeg sammen med dem den dagen og da er det fint å kunne vise vei.

Hilsen

Linda

Annonse
Skrevet

Rutene over Trehjøringen er ikke anbefalt for lite skivante personer. Scooterløypene du omtaler er meget sjeldent oppkjørt (er ikke engang med på Skiforeningens oversiktskart), og det er dessverre sjeldent noen gidder å tråkke løypene, og de er krevende. Høyst sannsynlig overvann på Trehjøringen.

Jeg tror definitivt at ruta bør gå via Løvlia. Tror faktisk at den lengste ruta - over Oppkuvann videre til Løvlia være best. Ned til Monsebråtan er det grei kjøring (velg igjen "lengste" løype). Så må de sannsynligvis tråkke opp til Presthytta, men det er ikke langt.

Løypa til Løvlia over Kustein er kortere, veldig fin, men krevende for lite skivante personer.

Løypa over Langtjern/Vakkersetra er scooterkjørt, men strekningen er ikke veldig lang. Lenge siden jeg har gått den, så jeg er usikker på hvor vanskelig den er.

Skrevet

Takk. Det var akkurat det svaret jeg var ute etter.

Det blir nok en slitsom lang dag for dem, men ikke alt for vanskelig teknisk og det er vel det viktigste. Jeg har avtalt å gå sammen med dem danne dagen og bo sammen med dem på de 2 hyttene.

Hilnsen

Linda

Skrevet
Fint noen tar våre nye landsmenn ut på tur. Det blir nok en fin tur for dem. Stopp på Heggelia hvis turen til Løvlia blir for lang i et strekk.

Beklager, men det er ikke våre nye landsmenn. De er Nederlendere og de blir bare på ferie. En av dem har vært på skitur med meg før.

Hadde ikke hatt noe imot å ta med nye landsmenn på tur heller, men kjenner foreløpig ingen med det behovet.

Linda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.