Yngve Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Jeg skal på kurs i juni,er veldig spent,men gleder meg vilt. Noen som har gått noe tilsvarende,og hvordan påvirket kurset det senere fjelllivet? Siter
Kim Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Jeg har tatt nybegynnerkurs i utendørsklatring. Ca 5 hele dager. Veldig mye nyttig lærdom som garantert kommer til nytte hvis du skal klatre. Det er veldig viktig å bruke utstyr og komme igang etter kurset. Det beste er kanskje å være med noen som er dyktige og som ikke bare skal vise seg frem. Fint om du kan få prøve å lede lette ruter, f.eks. 2 eller 3. Jeg tok med utstyret etter kurset og reiste på Dovrefjell og klatret på led, så var jeg igang. Siter
Yngve Skrevet 1. april 2005 Forfatter Skrevet 1. april 2005 Takk Kim,joda meningen er jo å klatre i den grad det blir nødvedig,men man bør jo være 2 ikke sant. Det er ett 6-dagers kurs,og programmet virker ganske omfattende,og jeg håper kansje å få en klatre kompis på kurset. Jeg har nok turer mot grad2- 3 solo uten sikring tror jeg,men da med hjertet i halsen.ikke så klokt.vil helst ha hjertet der det visselig skal være. Jeg har vært borte i show off folk før,og styrer glatt unna denslags Time will show. Siter
Yngve Skrevet 1. april 2005 Forfatter Skrevet 1. april 2005 Forøvrig lurer jeg på om det ett ungdomsbilde av deg avataren. Siter
Tom Skrevet 3. april 2005 Skrevet 3. april 2005 Yngve, gi opp først som sist. Klatring er sinnsykt skummelt. Siter
Yngve Skrevet 4. april 2005 Forfatter Skrevet 4. april 2005 Etter kurset ja,når jeg slippes løs i fjellet he he.Meld deg på så danner vi taulag.l Siter
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 Skrevet 9. april 2005 Fikk mye ut av kurset jeg gikk... Føles ekstra trygt at du har lært av noen som har peiling. Fikk opplæring av en som både var Tindeveileder, og var med i alpin rednings-tjeneste. Så merket etter jeg tok det kurset at jeg stoler på sikringingene jeg legger og det å lage standplasser. Håper du er på et kurs som dere skal bestige noen fjell! Jotunheimen er utrygt pga vær, var i Romsdalen selv, og vi fikk gått Romsdalshornet og Dronningen. Ledet en taulengde og kan ikke beskrive hvor fantastisk det var Synd du ikke tørr Tom Siter
Yngve Skrevet 9. april 2005 Forfatter Skrevet 9. april 2005 Skal faktisk til Romsdalen,kursleder er tindeveileder ,og Hornet står vel på programmet tror jeg. Vel.oppfordringen til Tom var spøkefult ment,han har sin egen filosofi han,vel så bra er det. Takk for innspillene. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Hmm, er det Norgesguidene Yngve? Var de som arrangerte kurs som jeg var med på. Var utrolig bra Og vi fikk også skreddersydd kurset til en viss grad, ettersom deltakerne hadde forskjellig erfaring. Første ruta jeg leda med naturlige sikringer var 5+, slå den Etter to dager var jeg like trygg på mine egne sikringer som om det var topptau/bolter. Et lite tips om du er klar for å gjøre det lille for å få max ut av det... Er å kjøpe en bok som heter Bellaying Anchors, av John Long (tror jeg). Med den lærer du det meste om naturlige sikringer. Det vil gi deg mer utbytte, ettersom du da trenger bare lære noen få ting. Jeg følte hverfall da at det jeg hadde av usikkerhet rundt sikringer forsvant helt, og var ikke helt grønn på det området. Ettersom det kan dukke opp ting du lurer på etter du er ferdig med kurset. Man lærer ikke alt på et sånt kurs. Så jo mer man vet før man drar, jo tryggere vil man føle seg. Kan bli litt mye å få med seg, og hvertfall kameratredning. Siter
Yngve Skrevet 12. april 2005 Forfatter Skrevet 12. april 2005 Joda,der er nok dem ja,og dine erfaringer er godt å høre da. Har notert meg den boka.Hva var ditt erfarngsgrunnlag før kurset,var du helt nybegynner? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 Skrevet 13. april 2005 Hadde klatrer noe sporadisk inne, over lengre tid... Men samme året prøvde jeg klatring ute, og ble ganske hekta da. Så kurs ble bestill deretter Før kurset hadde jeg klatret kun lav klippe. Max 30m. Og prøvd å lede på bolter. Tok kurs for å lære å sette forankringer osv. Følte etter å lage topptaufester at det kunne være lurt å lære av en som er proff... Og fant ut jeg hadde rett Men er ikke noe must med erfaring på forhånd. Vet man noe så vil man kunne få bekreftelser på ting man vet, og da kan man konsentrere seg om de andre tinga. Klatring er forskjellig hos folk. Og kanskje ekstra spennende i begynnelsen. Så det kan være vanskelig å få med seg alt! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 Skrevet 14. april 2005 Advarsel> Klatring er ikke en sport eller friluftsaktivitet, men en mental lidelse. Etter fire år i veggen er det stort sett der jeg befinner meg. Livsledsagere må være meget tolerante eller ikkeeksisterende. Siter
Tom Skrevet 14. april 2005 Skrevet 14. april 2005 Yo! Jeg turte jeg, Bjørn. Var faktisk på klatrekurs i Romsdalen selv. Har aldri vært så mye redd i løpet av en uke. Det regnet hele tiden og var dødsglatt. Dagene gikk med til å klamre seg fast, mens nettene bød på voldsomme mareritt. Nei, takke meg til flatmark Siter
Yngve Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Tja du Tom,du har kurs ja,ikke tror jeg du digger flatmark nei,du har jo endel topp punkter som vel krever sitt. Kursbeskrivelsen din ligner helvetesuken!,opplevde du det så jæveli da! Vel,for min del så ser jeg frem til kurset,og får vel bare ta forholdene som de er,som man vanligvis gjør på tur ellers og ikke sant!. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Ikke gi deg med det da Tom. Var ikke så høy i hatten første gang det begynnte regne og blåse skikkelig på en klatretur jeg heller. Og om det kun er under sånne forhold du har testa lengre ruter i fjell, så blir det nok ganske mye mer trivelig om du har en tur i greit vær.... Ellers må jeg nevne at det er skummelt om man klatrer lite, eller om det var første gang. Er desverre den ivirigste av mine klatrekompiser, så opplever ofte at folk psyker ut på ting de klarte fint før. Det må vedlikeholdes ved å jevnlig utsette seg for vertikale gleder! Jeg er 100% sikker på at hvem som hellst kan kurere sin høydeskrekk med klatring. Hvor hyppig klatring er nok forskjellig. Men om du ikke tror det, så blir du aldri kvitt det Bare an husker at før man kan løpe, så må man lære seg å krabbe, falle og gå først. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Må bare nevne en ting Yngve, at de to andre på kurset jeg var med på var helt ferske. De hadde vandre litt i fjell osv. Men jeg selv var helt fersk på høye fjell.... Og det er ikke noe problem! Du får godt med tilvenning. Og du kommer føle deg ganske trygg på instruktørene for de er utrolig flinke.. Og de lærer deg det du trenger å vite, og mer... Og på en sikker måte.. Leste engang en liten bra setning om klatring og det å lære å legge forankringer: "Its not a bag of tricks!" Og det syns jeg stemmer ganske bra... Merker fort på magefølelsen om det er noe som er feil., eller om noe som mangler. (ja må lage et brukernavn snart!) Siter
Yngve Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 Sjøl lider jeg ei av høydeskrekk,tvertimot,trives godt med både luftig og eksponert, turene mine foregår jo stort sett i denslags lende. Er igrunn fokusert på det mer klatretekniske,som er motivasjonen for kurset,selve håndtverket so to speak. Leste jo ett innlegg i tråden føring til Storen,den oppsummeringen av Bjørn Gjelsten ifra Norgesguidene var overbevisende m.h.t mitt inntrykk av firmaet. Jeg går utifra av at det var oppsummering\ev. teori på kveldene da.Ledet du 5+ på kurset?,det var da friskt! Kan du nevne noen av de toppene du ble utsatt for i kurssammenheng! Og jeg,jeg bare gleder meg mer jeg. Tom,med klatrekurs og nye knær,utfordringene står å vinker. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 Skrevet 21. april 2005 Ja gled deg Ja det innlegget gir et godt inntrykk av Norgesguidene. Og er veldig fornøyd med de. Har tenkt å ta brekurs og isklatrekurs/alpint med de neste år Som sagt så hadde jeg klatret led på bolter før jeg tok kurset, og hadde gått noen ruter med grad 6. Så var ikke så hardt for meg å gå 5+ da med naturlige sikringer. Men anbefales å starte rundt 3 og 4-tallet. Alt etter hva man føler seg trygg på, for det er det som er det viktige med klatring. At det ikke blir for skummelt at man ikke tør mer Første kvelden dere kommer sjekker dere inn på det jeg fant ut var det fineste stedet å campe i Romsdalen. Fin lafta hytte med dusj og kjøkken. Da går dere sammen gjennom praktiske ting og blir kjent. Lærer nok noen knuter og du får utstyr. Så blir det klatring fra lavt til høyt i det tempo som passer dere. Hvilke fjell dere kommer å ta er vanskelig å si. Kommer an på gruppa også sikkert hva enn instruktøren velger av ruter. Men vi klatret en rute som var rundt grad 3 eller 4 allerede på andre dag tror jeg. Husker ikke navnet på fjellet. Men var et lite ukjent et, eller om det var noe annet Uansett vi stoppet på en hylle i fjellet der som heter "Lunsjplassen" eller "Lunsjhylla". Som var etter 3 til 4 taulengder eller no', og etter det ble det grad 5, så vi snudde der. Neste fjell var selveste Romsdalshorn! Og var en kjempe flott tur. Det var kursdag 3 eller 4 tror jeg. Og ledet selv siste taulengde opp, var spesielt å komme opp dit på toppen først og uten at det var noe der Det er ganske stor forskjell å nå en topp som det, enn toppen av en rute i et crag (klatrefelt). Og at de andre stolte på forankringene var også ganske fintt Siste fjell var Dronningen som er ved Trollstigen. Den var mer luftig, man så rett og slett mer av det som var under deg når man klatret. Og man så bilveien og bilene, så man hadde bakkereferanser hele tiden... Gjorde det litt mer spennende Men veldig morsom klatring. Og et lite punkt med svakt overheng gradert 5-, som kursleder slang ut en slynge til oss for å hjelpe oss akkurat der. Var kun et lite punkt. Men den slynga brukte jeg ikke! Overhenget var også litt spesielt med fjellstøvler! Bare for å nevne det så ble Norgesguidene startet av den første norske godkjente guiden som kunne utdanne andre til guider. En av guidene er også lege som har spesialisert seg på "ekstrem medisin" om du kan kalle det. Så alle ansatte får kurs med han og lærer seg ganske masse ting. Fra behandling av høydesyke, åpne brudd, til små skrammer! Og hvertfall en eller fler driver med berging av medklatrere og evt basehoppere. Alpint redningsteam?? Foruten det så får du høre om flora og fauna, og hvordan lese været mens du er ute, etikk og masse historie. Så håper du får godt vær til klatringa, og at dere får gått noe fine topper! Regner med du skjønner jeg er fornøyd med alle inleggene mine Siter
Yngve Skrevet 21. april 2005 Forfatter Skrevet 21. april 2005 Javisst skjønner jeg det,er meget fornøyd med innleggene dine jeg og. Klart dine positive erfaringer bidrar til at jeg fortsetter å glede meg. Jeg guider sjøl om sommeren,dog i mer moderat terreng og sammenheng,derfor blir det artig å se hvordan en tindeveileder jobber,sikkert noe å hente der og. Håper selvfølgelig at værgudene er i god lune,som du sier er det spes å entre toppen,håper bl.a at Hornet tar i mot meg. Kansje du inspirerer fler enn meg med dine beskrivelser. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.