Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikk storgård gratis

Koppen

Anbefalte innlegg

Annonse

Så lenge eieren er i live og ved sine fulle fem så kan han gjøre med eiendommen sin som han vil. Eventuelle arvinger har ingen ting de skulle ha sakt.

Arverett trer først inn hvis han dør fra eiendommen.

Det kan jo være noen som har odelsrett, men så lenge eieren selv ikke har barn som gjør krav på å overta eiendommen så er ikke en slik odelsrett mye verd.

Min farmors bror hadde en gard. Han var altså min fars onkel. Han ble enkemann og så giftet han seg igjen med min mors tante. De hadde ingen barn noen av dem. Min far døde tidlig og dette førte til at jeg, sammen med en del andre, hadde odelsrett når kona på garden, som den siste, la ned potetgrevet for godt. Min mor hadde da også samme rett som meg etter sin tante.

Det var noen som hadde arverett, men de var ikke interesserte i garden og la den ut for salg. (Ca. 900 000,- for ca. 20 år siden.)

Jeg kunne da få kjæpe garden til takstpris, men takket nei. Garden var uten brukbare hus og driftsbyggninger og min kone er et utpreget bymenneske. Men det var laksefiske i elva og det er da noe.

En annen person i samme situasjon som meg fikk visst en solid lottogevinst og kjøpte garden, byggde et stort bolighus og det var det. Mesteparten av den ligger fremdeles brakk, nord på Jæren, et av landets beste jordbruksområder. Synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.