knutis Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Ikke alle spor er like lette å identifisere med en gang. Og noen ganger er det lett å forveksle spor. Her er tre bilder. Hvilke dyr tror dere har gått / hoppa her: (fasit lengre ned i tråden) Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Ingen som vil prøve seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomWithoutVom Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Kan det være mår? (Edit: gjelder bilde3) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Bilde 3 er ikke mår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Ingen av dem er tissatrengte fjellforumister? Litt vanskelig å se størrelsen på de to øverste men nr1 kan være mår eller røyskatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Størrelsen på hvert enkelt avtrykk på de to øverste er vel ca som ei fyrstikkeske. For å bruke en vanlig målestokk for slike ting. Det ene forslaget ditt er riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomWithoutVom Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Er nr 1 ekorn? (Edit: Tror ikke det:) He-he Var visst kommet et par poster jeg ikke så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chris B. Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Bilde 1 er mår. Bilde 2 er rev. Bilde 3 er hund? ulv?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Bilde 1 er mår ja. Bilde 2 og 3 har ingen hatt riktig på enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eesanne Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nr. 3 røyskatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Desverre feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chris B. Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nr. 3 røyskatt Røyskatta har mye mindre spor og de er side om side. @Knutis: Kan du si noe om størrelsen på sporene på bilde 3? Og har sporene på bilde 2 snødd igjen? Kan jo faktisk være rådyr om de er litt dypere enn det vises Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Spora på bilde tre går i et bredt hjulspor. Poteavtrykkene er vel ca som ei fyrstikkeske evnt litt større. Spora på bilde 2 har det snødd litt i, men ikke mer enn ca 1 cm så inntrykket er rimelig likt det opprinnelige. Ikke rådyr altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eesanne Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Bilde 2: hjort Bilde 3: gaupe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Desverre feil. Kan si at bilde 2 er tatt et sted med dyp løs snø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg fikk jo rett på bilde 1 men har ingen flere forslag. Ellers er dette et tema jeg kunne tenke meg å lære litt mer om. Har noen ett godt boktips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Bok: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=spor%20og%20sportegn&p=1&r=3&cid=171537 Enig i at dette er et spennende tema. For meg blir opplevelsen større når jeg kan tenke f.eks. elgspor i stedet for spor. For ikke å snakke om når man finner noe mer spesielt. Fant bl.a. spor etter gaupefamilie for litt siden. Ikke mange av dem her i området. Spora på bildene er ikke lette ettersom de er atypiske. var det som gjorde dem litt artige. Hadde sporet på bilde 1 vært nedsnødd slik at de bare var dumper i snøen ville jeg sagt ekorn pga spormønsteret. Vanligvis hopper måren minst dobbelt så langt + at sporpara står litt på skrå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Reiser bort noen dager så jeg bør vel legge ut fasiten først. Bilde 1 er mår. Bilde 2 er faktisk også mår. Til og med samme måren. Bilde 3 er rev. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.