Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutevalg topptur på Gullfjellet?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått nytt randonee utstyr :D

Det tenkte jeg å prøve i helgen, på Gullfjellet.

Jeg tenkte å gå fra Parkeringsplassen på nordsiden av Osavatnet. Jeg har kun gått til Redningshytten herfra en gang. Så jeg lurer på hvor man skal/bør gå for å få den enkleste turen opp og den enkleste nedkjøringen.

Jeg har skervet to forslag på kartet jeg har lagt ved. Den ene turen har jeg kalt "Tur 1", og lurer på om dette er den rette/enkleste nedfarten over austlifjellet?

Den andre turen har jeg kalt "Tur 2", og den går helt til toppen på gullfjellet, og jeg lurer på om dette er den enkleste veien til toppen fra osavatnet? Og hvilken vei jeg bør benytte ned igjen til osavatnet?

Takker på forhånd for svar :D

post-8458-133474778301_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med nye ski. Tur 2 er jo sommerruten opp til toppen langs varderekken, og den vanligste vinterruten følger omtrent denne. Fin tur. Tur 1: nedfarten du har tegnet inn er den vanligste ja. Men du får en morsommere tur med å gå opp til Austlifjellet direkte fra Osavatnet, kjør ned til Redningshytten, tilbake igjen til Austlifjellet og så ned igjen til Osavatnet. God tur, uansett hvilken vei du velger. Husk feller. Legg nå for all del igjen rapport etterpå - med bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (selv om jeg har bodd her flere år!) ikke tatt turen opp. Men jeg pleier å sjekke på følgende side...http://gulfjellet.no/. Er vel greit med både fjell-ski og rando, men jeg skal jaggu meg ta med rando en gang. Eneste problem for meg er at jeg må ta buss. Men det er og mulig. God tur!

Edit: er ikke sikkert, da har ikke tatt turen enda, men det vanlige (på ski) er vel fra gullbotn/øst-siden? Blir litt i bratteste lag fra vest..? Andre kan vel det bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :)

Så hvis jeg vil gå tur 2, helt til topps, hvor bør jeg kjøre med da?

Jeg har fulgt sommerruten på sommerstid langs vardene fra gullbotn. Men hvor går ruten opp og ned på ski den veien da? Det er jo noen sykt bratte kneiker langs vardene, så vidt jeg husker?.

Jeg har kjøpt meg noen g3 feller, så grepet skal det nok ikke stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at dere tar turen til Gullfjellet...

Til trådstarter: Fra Gullfjellstoppen (altså tur 2) kan du kjøre ned enten samme veien som du gikk opp - eller nordøst til Gullfjellhalsen og derfra over Tjørnane-Vossavardane-Tjørndalen-Svartvasslia. Du kan selvsagt også kjøre ned langs varderekken til Gullbotn. En knalltur! Det lureste er nok å kjøre ned samme veien som du gikk opp slik at du ser hvordan terrenget er.

Squidman: Det er nok minst like vanlig å gå på ski til Gullfjellstoppen langs varderekken fra Osavatnet som fra Gullbotn. Traseen fra Gullbotn er kortere og jevnt over mye brattere enn den vanlige ruten fra vest. Vinterruten fra Gullbotn følger stort sett varderekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.