Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej

Jeg overvejer at bestige nogle af fjeldene mellem Bygdin og Gjende i starten af maj. Er det muligt at bestige eksempelvis Store Knutsholstind uden brug af ski med udgangspunkt fra eksempelvis Bygdin Høyfjellshotell. Jeg er kun vant til alpint skiløb og ikke langrend/telemark, så jeg håber, at det er muligt at lave bestigninger uden ski. Jeg overvejer dog at medbringe snesko.

Hvordan er vejen til eksempelvis Bygdin Høyfjellshotell fra Oslo? Jeg har læst at Valdresflya åbner medio april og det ligger jo højere end Bygdin Høyfjellshotell, men hvor meget sne er der typisk på vejene i det område på det tidspunkt af året?

På forhånd tak.

Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ha satset på å bestige store Knutsholstind i mai uten ski. Fra f.eks Bygdin Høyfjellshotell ville det fort bli en meget strabasiøs tur med mye vassing i snø. På sørsiden av Bygdin tiner det fort opp, men så tidlig som primo mai er det nok ikke snøfritt. Og innover i Torfinnsdalen, og særlig Svartdalen ligger snøen mye lenger. Vil absolutt anbefale å gå på ski til foten av store Knutsholstind, og så klyve resten opp. Det vil dessuten ligge snø oppover mot toppen også, som fort kan være hard, så isøks og stegjern kan være lurt å ha med.

Når det gjelder resten av fjellene mellom Bygdin og Gjende, er det å anbefale ski så tidlig i mai. Snøen er ofte løs og har ikke fått tid til å synke sammen. Selv gikk jeg en fottur til Eggi (2040 moh) nord for Høgdebrotet og Tjørnholstind den 30. mai ifjor. Da var det nokså lite snø i fjellet og snøforholdene var gode. Det ligger ute et bilde fra den turen på:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1288

Veien over Valdresflye er som regel bar i mai. Men, det snør ofte i mai, men denne snøen tiner fort opp i sola. I skyggepartier kan det imidlertid være glatt da det ofte er kaldt om natta. Sjekk vegmeldingene for løpende oppdateringer:

http://www.vegvesen.no/trafikk/vegmeldinger/rapport/index.jsp?report_id=10

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.