Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakktur i Froland, august 2011


friluftsloffern

Anbefalte innlegg

Myklandsvatn, El`paradiso del Froland:-)

Torsdagkveld kjører vi til Mykland i Austagder.
Her går turen innom de lokale vi har kontakt med via min bror. Makan til gjestfrihet skal mann leite lenge etter. Kom inn, Sett dere, Hvem vil ha kaffe ? Vin? Øl da? Sultne?
Her står ingen ting i veien. Etter noen slurker og lett prat som om vi var kjent folk viser de oss veien opp til ei hytte de har der oppe ved vannet som har navnet Flekevatn.
Her får vi sove i natt. Pga meldinger om regn til natta, ville de ikke la oss sove i telt. Seriøst bra folk.
Vi takker for omvisningen og for deres gjestfriheten og ser de forsvinne inn i mørkeste natta.
Så pakkes det av bilene og gjør kajakkene klar for expedisjon som starter neste dag.
Vi fyrer opp omen og steiker oss ca 3kg med reint hjortekjøtt som kona i huset hadde send med oss som en liten ting siden vi ikke fikk fiska i kveld.
ÅÅÅÅÅÅ dæven ko godt de`va. Sovna lett den kvelden.

Dag 1: Vi starter dagen tidlig med en liten fisketur før mat. Tobben huker inn en fin abbor allerede på første kastet.
Etter vi har spist frokost og ryddet oss ut av hytta, tar vi en lengre fisketur på Flekevatn før vi padler oss opp i Saurdalsvatn gjennom trange kanaler og småstryk.
Her dorger vi oss oppover, nyter stillheten som regnværet drar med seg som er ustanselig første delen av dagen. Etter hvert kommer vi oss inn i Myklandsvatn.
Utpå eftan finner vi et flott sted og slå leir. Her skal vi ha campen de neste to dagene fram til Søndag.

Været letter og kvelden blir helt utrolig. Stille og stjerneklart sitter vi i vannkanten og nyter ørret, stekt i en saus av smør og løk. Naminam, dette var enstemmig et kanongodt måltid.
Kvelden går over i natt og vi kubber i de to telta vi har satt opp.

Dag 2: Jeg våkner først, like før syv. Vekker de andre men bare tobben kommer seg opp. De andre drar seg litt lenger utover morran.Været kunne ikke hvert bedre. Sol, lite vind og fine temperaturer. Dagen går med til og utforske vannet med sine lange smale fjordarmer som som regel ender opp i et flott vann. Vi får bra med fisk denne dagen. Jeg traff best med sluken denne dagen som var en 7g møresild og fikk med den 5 ørreter. 2 av de på 6-700g.
Totalt blir dette så mye fisk at vi ved kveldbålet ikke klarer og spise opp all fisken. Det sier vel sitt.
Etter noen skrøner og mye juging tar vi natta innover oss og kryper ned i posen, og jeg for min del go`sliten i kroppen etter ca 10timer i kajakken. Det tar på.

Dag 3: Våkner til en nydelig dag ved 7tia. Delvis skya pakket inn i en idyllisk morgen-dis som gir en helt utrolig følelse av høst.
Vi spiser en god frokost og pakker ned leiren. Litt over ni, padler vi sørover igjen, 5 kajakker på rekke og rad.
Like før vi kommer til land i Saurdalsvatn kommer et voldsomt regnvær.
Med ett er turen vi har snakka og gleda oss så mye til faretruende nær slutten. Det er bare å pakke på bilene og komme seg tilbake til det siviliserte samfunnet. Foruten familien min er det ikke noe som drar meg tilbake dit. Det er i villmarka jeg føler meg hjemme. Som jeg pleier å si til en kollega: Jeg føler jeg er født 150år forseint. Mykland er et sted jeg SKAL tilbake til. Helst i år. For et eventyr vi har hatt her....
Disse trollske vann medsine mystiske kanaler er noe jeg tar til meg et druggs. Jeg må ha mer......
Link til mer bilder: http://jakt-friluftsliv.blogspot.com/2011/08/myklandsvatn-elparadiso-del-froland.html

post-12363-133474778177_thumb.jpg

post-12363-133474778183_thumb.jpg

post-12363-133474778185_thumb.jpg

post-12363-133474778186_thumb.jpg

post-12363-133474778187_thumb.jpg

post-12363-13347477819_thumb.jpg

post-12363-133474778191_thumb.jpg

post-12363-133474778193_thumb.jpg

post-12363-133474778195_thumb.jpg

post-12363-133474778196_thumb.jpg

post-12363-133474778197_thumb.jpg

post-12363-133474778199_thumb.jpg

post-12363-1334747782_thumb.jpg

post-12363-133474778202_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Ja ikke sant...??? :)

Det som er så fint med regnværet er jo at finværet blir så mye mye finere etterpå.

Har hatt flere turer der jeg legger ut i regnvær og så letter det etter hvert. Blir ofte magisk. Blankt vann og fuktig frisk luft. Nei livet som frilufts menneske er herlig dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.