Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har et Helsport Svalbard 6 Camp. Jeg har foreløpig brukt det på 4-5 turer med 2-5 døgns varighet. Vind har (desverre) ikke vært noe problem enda.

I løpet av vinteren skal jeg på tur hvor sterk/svært sterk vind kan forventes (Hardangervidda og Haukelifjell). I den forbindelse lurer jeg på om noen andre har erfaringer med dette teltet, spesielt i forhold til vind?

Har dere opplevd noen spesielle svakheter, både i forhold til vindstabilitet og generelt?

Har dere noen tips til utbedringermodifikasjoner av teltet?

Personlig syns jeg innerteltet er alt for slapt i forhold til ytterteltet, uansett hvordan og hvor jeg setter det opp. Jeg fikk derfor Helsport til å lage 7 ekstra festepunkter mellom inner- og ytterteltet. Det hjalp mye, og innerduken er mye strammere og finere nå :shock: (kostet ca. 800,- inkl. frakt).

Annonse
Skrevet

Har erfart at i kraftig vind er 6 mannsutgaven langt mindre stødig enn de mindre utgavene pga høyden. Har opplevd å måtte legge det ned en natt det var sterk vind for å redde det mens Svalbard 5 og Hilleberg Nammatj 3 GT telt klarte seg bra. (Noen andre Svalbard 6 stod noe mer i le for vinden og stod oppe hele natten.) Nevner det ikke for å mene at å dra over Hardangervidda med Svalbard 6 er uforsvarlig men for å påpeke at det (høyden) er en svakhet man kan være obs på.

• 2 uker senere...
  • 13 år senere...
Skrevet

Vi sov i Svalbard 6 i 5 mnd da vi bygde en hytte. 

Dette var på yttersiden i Troms mot storhavet. 

Teltet holdt akkurat i 20-24 m/s.

Vindkast over det knekte som regel buen mot vinden først, og så knakk gjerne en av de kryssende stengene etterpå. 

Mitt tips er at man bruker doble stenger i buen mot vinden hvis man kan vente en del vind. Dette holder til de verste kastene så lenge retningen på teltet er ok. 

Vil man helgardere seg totalt dobler man alle. Da opplevde vi ikke at noe knakk. 

Knakk stenger totalt 7 ganger i løpet av 5 mnd. 

Knakk 1 gang med dobbel mot vinden.

Da snakker vi orkan+ i kastene i flere timer. 

Dette var om høsten. 

Jeg mener at man må ta i betraktning at dette teltet står bra i forhold til høyde og areal. Da må man heller godta å ha med en ekstra stang. 

I tillegg er dette et vintertelt, hvor det her nord i hvertfall, alltid er nok snø til å lage levegg, som fungerer bedre enn alt annet uansett. Det er bare idiotisk å satse alle kortene på teltet da. 

Glidelås til hovedutgang fikk jeg helsport til å bytte ut med en dobbelt så kraftig. De fryser ikke så fort og tåler folk. 

Anbefaler teltet og komforten på det sterkeste.

Og anbefaler helsport enda mer, da de har en enestående service og billige løsninger på rep. og endringer. 

Mvh

Øyvind Grunnvåg 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.