Gå til innhold
  • Bli medlem

Bo mer permanent ute i naturen


sylvestros

Anbefalte innlegg

Hei.

Helt ny her.

Har lest mest under fjellvandring forumet foreløpig, som handler om å dra på tur.

Men jeg undres, har vi de her som på en måte er enda mer ekstreme, de som har planer om å ha lengre opphold ute i naturen? Med det mener bo der...nja,la oss si et år. En litt annerledes måte å nyte naturen på, i og med at man da bor der mer permanent, og ikke drar ut noen dager og så drar hjem i hjem til varmt hus, tv,internett, og all annen luksus. Det er jo sånn om krever endel planlegging og forberedelser av diverse slag såklart ........

Såg en film av Richard Proenneke, tips fra en annen tråd her, og mistet vel ikke helt lysten på å bo ute i vill natur etter det....bare noen løse tanker jeg tenkte høre om fikk noe respons inne her ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen kjente der ja, er kjent med alle disse.

Alltids stor forskjell på tanken og det å virkelig iverksette da.

Men familien Skogstad, det kom ikke helt frem hvordan de ordnet det med maten i første episoden?

Fikk de matforsyninger etterhvert?

Godeste Clausen tabbe vel litt ja. Han bodde vel i lavo han store deler?

Fisking er vel greit, har man fiskekort, for å gjøre det lovlig, så er det vel bare fiske det man orker.

Jakt derimot begrenser seg vel...noen som har peiling på hvor mye...ehh, f.eks. storvilt,man kan skyte en sesong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bo i naturen på heltid må vel være en veldig relativ sak. Spørsmålet vil vel alltid være hvor ofte man er innom butikken og hvor mye man kjøper med seg. Og frem for alt, hvor sivilisert man overnatter.

Tror dette med "livet i villmarken" er litt romantisert. Selv levde jeg for noen år siden et par måneder langt inne på fjellet i gammel furuskog like under tregrensa. Jeg tror jeg fikk litt vitaminmangel og ble veldig rar i magen av å spise store mengder øret. Er ikke sikker på at den hadde blitt noe bedre hvis jeg hadde spist et rådyr. Hadde neppe overlevd en vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kalrt. Har man med seg plenty mat så blir ikke utfordringen nødvendigvis så stor. Men da blir poenget litt borte. Bare man har forsterkninger eller sikrer seg mot å svelte ihel på vidda da, hehe. Best unngå det.

Hvordan va det dy bodde? Telt? Hytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilfeldig sæter?

Nei, noen jeg kjente visste om den. I enkelte avsidesliggende områder stod det en periode mange gamle setrer og råtnet ned. Seterdriften avtok før det ble fullt av bilveier over alt, og så lot de bygningene forfalle. Men noen hus ble stående lenger enn andre.

I de siste årene har de bygget veier over alt. Og når veiene er ferdige kommer hyttene og trafikken og forsøpling. Urørt villmark forsvinner i rekordfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en ide å prate med arbeidsgiver i god tid så det blir avklart. Var et av tipsene noen jenter i ut.no eller hva det var som nevnte det som tips. Men det sier jo seg selv.Kommer an på hvor langvarig det blir og hvor hardt man skal gå til verks da.

Men det burde gjøres.

Litt fordel å være beredt da. Jeg må i hvert fall må en del mer peiling på overlevelse ute og diverse.Være best mulig beredt, for å unngå smeller.På andre siden gir det spenning å merke litt på redselen og at man virkelig må slite for føden og eksistenen. Ikke stas ha med store mengder mat fra det sivilisert samfunn. Det blir for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei. Dette blir litt på siden av det du beskriver her, men i fjor bodde jeg 2,5 mnd på ei øy et lite stykke utenfor byen her (Østlandet). Padlet til land og syklet på jobb osv som vanlig, så bortsett fra det å bo ute ble vel ikke overlevelsesferdighetene satt særlig på prøve :P

I år har jeg bodd det aller meste av sommeren på ei lita (relativt dårlig) hytte et stykke inne i skogen med de samme forutsetningene (med tanke på jobb og mat)

I løpet av en mnd nå har jeg pakket ut og sagt opp leiligheten og flytter igjen ut på øya mi for å tilbringe vinteren der :) Jeg har ei datter på 7, så de helgene jeg har henne bor vi i annekset hos min mor, men bortsett fra det håper jeg på å tilbringe mest mulig tid i leiren min.

Når det gjelder mat etc er vel målet å kunne spe på med litt fisk innimellom, og ellers handle det jeg trenger i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden våknet så vidt opp igjen ja.

Du kjører ikke ekstrem- opplegg da epikur.

Driver på sen sætra litt nå, men tar det dog ganske rolig foreløpig.

Det er en hard overgang fra leilighet i Trondheim og tv- gloing.

Og de plantene jeg hadde planer om spise, finner ikke så mange av dem.

Hundekjeks er der, men den er skummelt lik giftkjeks, så drøyer den litt.

Harerug er det også endel karbo i røttene hos,men den har jeg ikke funnet igjen enda.

Hvilke andre kjente planter, som vokser i stort sett hele Norge, er det mye karbo i???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke på lysten til og gjøre noe slikt men på muligheten. Har små barn enda men når de er "store" nok russler han far ut på ubestemt tid og vil prøve noe slikt. Om ikke et år så kanskje månder. Selv føler jeg kanskje det er lettere og oppsøke de mer øde områdene i norge og evnt busette seg der. Da får mann friluftsliv i bøtter og spann. Klart du kjører ikke ekstrem men det er det de absolutt færreste som har mulighet til i dag. Som en annen sier her spises våre skoger og friluftsområder mer og mer opp av veier og hyttefelt slik at den totale isolasjonen fra verden er ikke like lett og få til lenger. Reguleringer mtp jakt og fiske begrenser og i noen steder litt og hva som blir på middagsbordet. Ønsker deg lykke til med evnt prosjekt og håper du får det til. Tenger fler "savage" her til lands:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.