Gå til innhold
  • Bli medlem

Gutta på tur til Brånan i Kodal


friluftsloffern

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin rapport - men minner om reglene for forumet.

Turrapporter på andre nettsider

Hvis du har skrevet en turrapport på en annen nettside, kan du gjerne benytte/linke til denne. Vi ønsker at mest mulig teksten skal ligge i selve turraporten på fjellforum og at du ikke bare poster en link. Du kan for eksempel klippe ut teksten og lime den inn sammen med linken til den aktuelle siden. Skulle dette være vanskelig å få til av praktiske årsaker, så ser vi gjerne at du iallefall tar med det som står i punktene ovenfor i tillegg til linken. Du kan også velge om du vil legge ved bilder, eventuelt legge ved noen bilder og så referere til en nettside for å vise flere.

En grunn til at vi ønsker dette, er at nettsider ofte etter en tid endrer navn/adresse eller rett og slett forsvinner. Siden vi ønsker at turrapportene skal kunne benyttes som et arkiv, er det da et mål å bevare mest mulig informasjon.

Det er i grunnen bare å merke teksten og lime den inn - gjerne med noen bilder.

Mvh Kjell Iver

Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta på tur i Kodal`s indre

Anders og jeg snakka mye i jula om ein tur i starten av januar. Det fikk vi til.

Fire brødre la i vei inn i Bjøndal tidlig fredags morgen etter den ene brodern hadde reist 45mil dagen før for å bli med på denne turen.

Da kalla eg sporty.

Til og begynne med går vi på traktorvei med et såpeglatt islag. Til tider så det ut som fire bambier på tur. Beina sklei ut og rassa over isen i alle mulige rettninger før vi som regel overtok kontroll over legemet og kom oss på sikker grunn. Må ha vore et syn for guder til tider.

Etter mye oppover i starten, blir det og en tur ned i dalen på andre siden av åsen. Her går traktor vei over i blåmerket løype. Eller noe som en gang har vært blåmerka. Stien har grodd igjen så pass mye at om vi ikke hadde kart hadde vi havnet i uføre so dei sei.

Jeg hadde en tur her for en uke siden da jeg oppdaget stedet så noen avstikkere husket jeg.

Nedi dalen er det stedvis noen hoggstgater som vi kan gå i. Selv det er relativt krevende med ca 20kilo på ryggen. Mye kvister og greiner gjør at det er vanskelig og se underlaget så det hender vi går i mellom .

Etter vassing i myer og tryning tar vi av mot Fuglemyr. Der er det en bra sti. Dette gjør vi for og slippe en altfor bratt stigning mot toppen av Brånan. Etter ca en km tar vi av rettning topppunktet. Derfra går vi i terrenget uten sti og løyper.

Da vi kommer inn til foten av fjellet blir det meget bratt. Vi klyver opp bakken som en gammel utslitt skjeggete geit og kommer oss opp til slutt. Med 900 i puls og våt av svette. Og nesten ikkje pust igjen. For min egen del hverfall.

Da vi endelig er oppe er det lett terreng de ca 500m bort til toppen. Der blir det satt opp leir i form av lavvo og tarp.

Etter leiren er satt opp er del vedsanking på programmet. Av erfaring går det som regel mer ved en mann tror og vi finner mye ved.

Da det er gjort, tar jeg meg en tur alene. Om mann er i aldri så godt selskap er det godt og få noen minutter for seg selv. Nyte stillheten. Jeg går bort på en nabotopp som er litt høyere som kalles Flisefyr.

Herfra er det nydelig utsikt videre innover i dalen. En gang må jeg videre her tenker jeg.

Like før jeg nådde toppen støkka jeg to orrhaner. Flott opplevelse.

Jeg blir stående her og nyte øyblikket. Sola godt på vei ned og jeg måtte begynne på tilbaketuren.

I det jeg når leiren igjen går sola ned og gir oss noe av det vakreste jeg ser i naturen. EN rød og vakker solnedgang.

Kvelden går med til spising av pølse og brød, noe søtt og det som er kveldskosen, en stor kopp kakao.

Utpå kvelden sitter vi og ser utover horisonten. Vi kan se E18 gjennoim Vestfold i det fjerne. Svenner fyr blinker uti havet og Color Line sitt enorme skip som går til Kiel på vei ut Oslofjorden.

Noen i Moss har ikke fyrt opp alle rakettene fra nyttårsfeiringa så vi blir vitne til flotte raketter langt langt borte.

En opplevelse og sitte her og nyte utsikten, Bålet og varmen fra det samt det fantastiske selskapet.

Etterhvert trekker vi inn i lavvoen og fyrer opp i ovenen der inne. Etter noen feilinger får vi trekken i teltet til og funke. Da brenner det godt og røyken går ut gjennom luftehatten i toppen.

Etter en fin natt i lavvo våkner vi til 2cm nysnø. Trekker ut og fyrer morgenbålet. Frokost blir brun lapskaus og noen grillpølser fra i går. Deilig.

Kakaoen sklir rett ned og varmer kroppen. Friluftslivet er herlig. Gir så mye.

På tide og trekke nedover etter mye bålbrenning og mat er unnagjort.

Ved 12tia er lavvo og tarpen pakket ned og sekken klare for bæring.

Vi går en tur innom Langemyr, en gammel husmannsplass der folk bodde til 1917. Flott sted nedi dalen nedenfor Brånan.

Derfra går vei på den såkalte blåmerka stien hjemmover. Meget oppegående tur.

Vi har hatt det så trivelig og bra. Ingen har gått på smeller og ting gått smertefritt selv om vi har gått gjennom i myra, tryna på isen og slått noen kollbøtter.

En stor takk til mine tre brødre som ville bli med på tur. Kjempe flott at du tok den lange turen Jostein.

For flere bilder og info gå inn på http://jakt-friluftsliv.blogspot.com/2012/01/guta-tur-i-kodals-indre.html

post-12363-133474777843_thumb.jpg

post-12363-133474777853_thumb.jpg

post-12363-13347477786_thumb.jpg

post-12363-13347477787_thumb.jpg

post-12363-133474777879_thumb.jpg

post-12363-133474777886_thumb.jpg

post-12363-133474777895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en koselig rapport! Minner meg litt om de gangene jeg og naboen har fyra et sted på kanten ut mot Drammensdalen. Man er i skauens lune mørke og ser lysa og trafikken langt der nede og slipper å ta del i det hverdagslige.

Bål er verdens koseligste greie, enten man har trivelig selskap eller er alene og leser skogslitteratur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en koselig rapport! Minner meg litt om de gangene jeg og naboen har fyra et sted på kanten ut mot Drammensdalen. Man er i skauens lune mørke og ser lysa og trafikken langt der nede og slipper å ta del i det hverdagslige.

Bål er verdens koseligste greie, enten man har trivelig selskap eller er alene og leser skogslitteratur. :-)

Takk for det. Artig og få tilbakemld på turer mann legger ut. Dele efaringer og steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse" kom-deg-ut-på-overnatting-i-nærmiljøet" turrapportene er herlige.

Funker godt som inspirasjon til å rive rompa opp av sofaen og ta natta i sovepose.

Trenger ikke være lange ekspedisjoner og fancy navn/steder.

Kunne ikke vært mer enig! Flott rapport Smyger. Er litt kjent i Larviks område selv da jeg har en kamerat derfra. Mine besteforeldre bor i Kvelde så jeg har også vært litt i Farrisbygda og omegn. Min far padlet mye i Farris som ung, spørs om jeg ikke må ta kanoen dit en tur selv i nærmeste framtid. Kjempefin blogg du har, flotte bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig! Flott rapport Smyger. Er litt kjent i Larviks område selv da jeg har en kamerat derfra. Mine besteforeldre bor i Kvelde så jeg har også vært litt i Farrisbygda og omegn. Min far padlet mye i Farris som ung, spørs om jeg ikke må ta kanoen dit en tur selv i nærmeste framtid. Kjempefin blogg du har, flotte bilder!

Er mange muligheter i farris. Padle rundt Bjørnøya f.eks padle oppover i siljanvassdraget eller fra siljan og ned til farris skal være en flott tur.

Artig at du likte bloggen min.

Så filmen din forige dagen. Bra greier.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.