Thomas H Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hei..er vannene mellom disse to plassene sikre? Går det fint å gå på ski over her? Teker da på Ustevannet og Sløddfjorden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimax Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Sløddfjorden er et regulert vassdrag, som defineres som farlig på NVEs kart. Se: http://jarle.nve.no/h/hb/isdata/iskart.html?65.29,18.28,5#(du må zoome deg inn på Sløddfjorden). Istykkelsen i slike områder kan endre seg raskt. Kun god lokalkunnskap kan avgjøre om fjorden er sikker. Når det er sagt har jeg gått over Sløddfjorden i nyttårshelgen. Gikk med pulken løs (en spenne for å få den av), og tok isprøver underveis (stanset da jeg hadde slått 5cm gjennom). Ville tatt kontakt lokalt hvis du ikke får lokale svar her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas H Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Hva er annbefalt rute med ski fra Ustaoset til Haugastøl da? Er det mulig å gå langs vannkanten ved vei/jernbane? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimax Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg gikk fra Finse til Haugastøl over Sløddefjorden. Fra Ustaoset til Haugastøl kan du gå over fjellet på Hallingskarvsiden, uten å komme ut på vannet. Ruta er vel i overkant av en mil. Ruta over vannet er kortere og ganske kjedelig. For to år siden gikk jeg fra Verpestølen til Ustaost stasjon (ca 1,5km). Tror jeg brukte to timer. Overvann, oppsprukne isråker, lårhøy nysnø mm gjorde det vanskelig. Sannsynligvis går det greit og raskt å gå over vannet (slik det gjorde for meg i nyttårshelgen), men regulerte vann er skumle. Du bør altså ikke ta ruta over vannet uten at noen med kunnskap har sagt at isen er sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Inn- og utløp på disse vannene har mye strøm og kan være skumle hele vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.