Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite lett 1 manns selvstående høyfjellstelt søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet
havajohn:

det ganske ekstraordinære Helsport har gjort med Ringstind-teltet er jo å kutte ut den ene teltstangen. I tillegg har de kuttet teltet i fotenden, økt innvendig høyde med hele 20 cm(!) og likevel beholdt en ekstremt lav vekt (1,66 kg). Friskt gjort.

Så hvordan funker dette i praksis - kan du gi oss en kort rapport fra første overnatting med litt vind?

Jeg tok med meg engangsteltet da vi gikk Josten på langs nå i mai, og da fikk jeg testet det i både vind og snø. For å si det sånn, neste gang tar jeg med mitt Nallotelt istedet - eller deler telt med andre. Helsport enmannsteltet er genialt på bar mark, men det blir trangt når du skal skifte alle klærne osv. inne i teltet. Det var minus 10 grader på morgenene og masse vind. De siste nettene brukte jeg ikke teltstanga, bare knyttet teltet til stavene og skiene. Fungerte som en vindpose :) Helt greit, egentlig. Ihvertfall for en liten tur, egentlig... Men ligger du værfast i det teltet kan det bli gørr kjedelig:)

Annonse
Skrevet

Hei Kristin.. Jeg har kjøpt samme teltet, men har kun prøvd det på stua. Tenkte å ta en tur senere i vår med det.

Er det Helsport Ringstind 2 du også har kjøpt deg eller? Hvorfor brukte du ikke teltstanga?

Mvh Kjell Iver

Skrevet

Laget det til slik at jeg hadde to tau på hver side fremme, som jeg festet med et halvstikk rundt skiene ( ved bindingene), vinden gjorde at det blåste seg opp:)

Jeg gjorde akkurat det samme bak, altså festet jeg en tau på hver side til skistavene. Helt greit, men ikke noe telt å ligge i under slike forhold. Jeg måtte besøke noen av de andre ( vi gikk 21 i følge på denne privatturen over Josten) og varme vann og spise middag hos dem:)

Et tips: Lag til en ekstra teltstang som du bruker på den andre siden. Da blir det litt bedre "boltreplass" i teltet. Skal du på tur med kajakken, har ihvertfall ikke tyngen noe å si:)

Skrevet

Mitt store spørsmål blir MSR sine telt. Har ikke sett de annet enn på net. De ser ut til å ha noen fine enmannstelt.

Ellers kommer vekt an på meg. Tenker mer 1kg telt, 2 eller 3+. 2 Kg er det jeg max vil dra på om jeg går alene. Og har et tomannstelt som veier det. For meg blir det litt tull å betale 2000 til 3000 kr for spare en kg. Så jeg vurderer heller beholde det som et enmannstelt/alene tur telt. Og heller kjøpe et solid 3 mannstelt, men god plass. Mer viktig for meg å ha god plass enn lett sekk, når jeg er på tur alene.

Har 2 mannstelt, en 4 til 6 manns lavo, så greit for meg med et 3 til 4 manns, skikkelig fjelltelt, som antakelig kommer koste skjorta :D

Venter med godt "intimt telt" til jeg får meg en sprek kjæreste :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.