Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamle Åsnes Rago ski. Grei til denne bruken? Lurt å bruke feller?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg har ett par gamle Åsnes Rago ski. Sikkert 10 år gamle, så de har ett ennet utseende enn det de har i dag. Det står Rago med stor gul skrift på skien, og de virker ganske smale for meg som har dårlig peilig på turski/fjellski.

Er dette brukendes ski til å bruke på tur utenfor løypene? Jeg har kun brukt de i løypene før nemlig.

F.eks. Åsnes Nansen er sikkert mye bedre ski til denslags bruk, men de blir sikkert bare brukt en gang eller to i året, så jeg bare bruker det jeg har. Hadde tenkt å gå over vidden, eller på gullfjellet, siden jeg har hørt at det er fint der.

Jeg har også lyst å gå til Høgabu og Vending turisthytte. Vil skiene mine fungere greit til slik bruk tror dere?

Og er det lurt å ha skifeller når man skal på tur utenom løypene? Hvilke feller bør jeg isåfall bruke? Skiene har ingen sytem for feste av fellene.

Og skal man smøre skiene når man bruker feller, eller er det best å ha en ski helt uten smørning når man bruker feller?

Eller kanskje det er best å smøre skiene etter forholdene, slik man gjør når man skal gå i vanlig løype?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye stigning (sånn at det nesten er overheng) er feller fint.

Skiene du har er ikke perfekte for nysnø, men ellers aldeles greie.

Smør som før, og eventuelt fjern mest mulig hvis du skal bruke feller.

Til vidder o.l gjerne med hardt underlag er skiene glimrende.

Kjøp nytt når gammelt er utslitt, eller ikke tilpasset bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Så du mener at jeg smører som vanlig før jeg går på tur, og dersom jeg ser at jeg må ta fellene på så bare skraper jeg av det jeg kan før jeg hiver fellene på?

Er det langfeller eller kortfeller som er tingen å kjøpe? Eller bør man ha ett par av hvert, og i så fall når bruker man helst lange og korte?

Noen gode merker man bør se etter?

Kjøp nytt når gammelt er utslitt, eller ikke tilpasset bruken.

Akkurat det jeg tenkte også :) Må se hvor mye brukt det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette brukendes ski til å bruke på tur utenfor løypene?

Jeg har også lyst å gå til Høgabu og Vending turisthytte. Vil skiene mine fungere greit til slik bruk tror dere?

Og er det lurt å ha skifeller når man skal på tur utenom løypene? Hvilke feller bør jeg isåfall bruke? Skiene har ingen sytem for feste av fellene.

Og skal man smøre skiene når man bruker feller, eller er det best å ha en ski helt uten smørning når man bruker feller?

Eller kanskje det er best å smøre skiene etter forholdene, slik man gjør når man skal gå i vanlig løype?

Skiene vil fungere helt fint for turer i Bergensområdet og i Bergsdalen. Skifeller vil komme veldig godt med på Gullfjellet - Korketrekkeren og Ålen er et slit uten - og i Bergsdalen: Går du til Vending fra Hamlagrøosen er det noen kneiker på veien som blir mindre slitsomme med feller, og ruten til Høgabu fra Li kirke går opp, opp, opp i lia... Siden du ikke har feste for kortfeller ville jeg råde deg til å kjøpe langfeller. Smør etter forholdene - og ta på fellene når du synes det er bratt nok til at det blir strevsomt uten. Så lenge du ikke bruker klister er det ikke behov for å rense skiene for festesmøring før du tar på fellene. Merke på langfeller spiller heller liten rolle, Åsnes sine er greie. Skal du på Gullfjellet fra Osavatnet i nærmeste fremtid må du nok bære skiene et stykke, opp til Fallgropen, derfra er det skiføre til toppen. Kom deg ut og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Da skal jeg løpe ut å kjøpe meg noen langfeller, og komme meg ut fort som faen :wink:

Gleder meg til å komme meg ut på ski. Har sett masse fine vinterbilder fra gullfjellet i dag :)

Bare synd at vi har så mye drittvær for tiden i Bergen :) Alt for varmt jo. Det var jo nyyydelige skiforhold så sentrumsnært som i Alvøen for en del uker tilbake. Masse tjukk, tørr og løs snø i måneskinnet en kveld jeg var ute på tur.

Håper dere har bedre vær...

Så ble jeg litt nyskjerrig når jeg kom over ett ord som er fremmed for meg her i sted, som kanskje dere vet hva er:

Hva er "A-feste feste for ski" på sekken? Er dette ett eget spesielt feste for å feste skiene på sekken, eller er det bare snakk om de to kompresjonsstroppene som er på siden av de fleste sekker, som vanligvis passer greit til å feste ski under?

Jeg har prøvd å søke, og finne bilder av dette A-festet. Men det var ikke noe nyttig informasjon å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ihvertfall funnet ut at å gå opp gullfjellet med Åsnes Rago går veldig fint med feller, men det å gå ned med de skiene er helt for jævlig PYTON! Det skjer ikke flere ganger for å si det slik.

Lurer på om noen Åsnes Storetind med noen stødige plaststøvler kan være ett bra valg til denne typen tur?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt at det funket fint oppover i alle fall. Hvilken vei gikk du? Opp fra Gullbotn og ned igjen samme vei - der bruker jeg plastsko og bredere ski, men den gamle garde klarer seg med lærsko og vanlige fjellski, i alle fall om føret er ikke forferdelig. Opp fra Osavatn via Redningshytten og ned igjen synes jeg er mer fjellskiterreng - men snøens beskaffenhet har mye å si for hvor trivelig det er ned igjen... det samme gjelder for Austlifjellet.

Storetind med moderate plastsko er helt sikkert knallbra uansett hvilken vei du velger i Gullfjellsmassivet. Litt mengdetrening i trekk for å få telemarksvingene til å sitte skader heller aldri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt at det funket fint oppover i alle fall. Hvilken vei gikk du? Opp fra Gullbotn og ned igjen samme vei - der bruker jeg plastsko og bredere ski, men den gamle garde klarer seg med lærsko og vanlige fjellski, i alle fall om føret er ikke forferdelig. Opp fra Osavatn via Redningshytten og ned igjen synes jeg er mer fjellskiterreng - men snøens beskaffenhet har mye å si for hvor trivelig det er ned igjen... det samme gjelder for Austlifjellet.

Storetind med moderate plastsko er helt sikkert knallbra uansett hvilken vei du velger i Gullfjellsmassivet. Litt mengdetrening i trekk for å få telemarksvingene til å sitte skader heller aldri :D

Jeg gikk opp fra Osavan og til Redningshytten via Fallgropen. Skiføre helt i fra parkeringsplassen :) Ved redningshytten bestemte jeg meg for å snu, om jeg skulle komme ned igjen levende fra fjellet. Været var knall, og jeg hadde pakket sekken for å være ute hele dagen. Men skiene er så ustødige å kjøre nedover på, og når skoene i tillegg ikke er de stødigste så ble det virkelig helt pyton å gå nedover både med og uten fellene på. Snu i tide er det noe som heter :D

Men en del som går opp til redningshytten, pleier visstnok å dreie vest over en fjelltopp før de går til osavatn ned fikk jeg høre. En mye finere nedstigning enn via Fallgropen påsto en mann jeg traff på fjellet. Hvor går denne ruten egentlig, litt nærmere bestemt?

Fra gullbotn har jeg gått til fots, og den veien er alvorlig bratt dersom man følger vardene. Er det i det hele tatt mulig på ski, eller tar dere en annen vei enn langs varderekken?

Så du tror Åsnes Storetind vil være ett bra valg ja. Jeg har aldri stått telemark før, men jeg har stått på slalom hele livet i skitrekket da. Tenkte å leie meg noen telemarkski i trekket til helgen, for å prøve det ut. Slalom er liksom litt for enkelt, men det hjalp lite npr jeg skulle ned fra fjellet med Åsnes Rago og romslige sko :P

Noen andre ski som kanskje vil passe enda bedre i det type terreng som er på gullfjellet? Det blir vel egentlig som toppturer å regne i det området, med noen "gåparti" og noen bratte og noen litt slakkere nedstigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en del som går opp til redningshytten, pleier visstnok å dreie vest over en fjelltopp før de går til osavatn ned fikk jeg høre. En mye finere nedstigning enn via Fallgropen påsto en mann jeg traff på fjellet. Hvor går denne ruten egentlig, litt nærmere bestemt?

Fra gullbotn har jeg gått til fots, og den veien er alvorlig bratt dersom man følger vardene. Er det i det hele tatt mulig på ski, eller tar dere en annen vei enn langs varderekken?

Noen andre ski som kanskje vil passe enda bedre i det type terreng som er på gullfjellet? Det blir vel egentlig som toppturer å regne i det området, med noen "gåparti" og noen bratte og noen litt slakkere nedstigninger.

Fra Redningshytten kan du gå over Austli- eller Austefjellet - følg vardene vest-sørvest over til toppen på 808 moh, og derfra et stykke langs varderekken nordvest før du kjører ned ryggen til Osavatnet. Her er ett bratt parti som kan være utfordrende, spesielt ved hardt føre bør du være veldig obs her - utglidningsfare. Det beste er igrunn å gå først opp denne ruten fra parkeringen ved Osavatnet slik at du ser terrenget og snøforholdene - ta broen over elven rett etter bommen, kom deg opp på ryggen og følg den opp til du ser vardene.

Gullbotn-Gullfjellstoppen på ski er en klassiker! Ruten følger vardene. Her kan det ved hardt føre være utglidningsfare til sidene for ryggen som vardene følger, så jeg ville fulgt varderekken.

Prøv telemark ja! Men du kan alltids vurdere randoutstyr siden du er vant til å kjøre alpint, mange som bruker det på Gullfjellet. Selv synes jeg som sagt at fjellski er best egnet til ruter som går via Redningshytten/Korketrekkeren/Ålen til topps. Bruker selv helst plastsko og bredere ski opp/ned Austefjellet og fra Gullbotn for å få mer ut av nedkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Har også gamle Rago ski med lærsko. Veldig greit bortover og oppover med feller, men under gårsdagens nedkjøring fra Munken på Fosen var jeg ikke spesielt høy i hatten mellom høyspentmastene, stubbene og buskaset.

Så jeg vurderer også noe annet. Vil gjerne ha noe som man også kan gå litt bortover med. Feks Storetind med Voile 3-pin cable og Scarpa T4. Virker som en del har god erfaring med denne kombinasjonen.

http://www.friflyt.no/friflyt.no/Forum/Ski/Toppturski-til-lange-turer

http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Bortover-oppover-nedover-og-hjem-ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.