Gå til innhold
  • Bli medlem

Løypetips Hardangervidda øst med ikketurvant turfølge


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann

Har truffet ei jente som gjerne vil være med på tur. Vi snuser litt på Hardagervidda øst. Mest pga at det er ca midt imellom bostedene våre.

Hun har ikke gått veldig mye på tur, men er i god form. Er det noen som kunne hjulpet meg med ei god rute på 5-7 dager, som er relativt lettgått, har tilgang til fin fisk. Og som kanskje går innom ei betjent hytte hvor det er mulighet for dusj og en middag. Kan se for meg at dette hjelper litt på for å øke turgleden den første turen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt, lykke til! :)

Deretter er det jo litt spørsmål om hva slags naturjente hun er. Personlig syntes jeg Hardangerviddas sentrale flate partier ble i overkant kjedsommelig. Jeg gikk turen jamrende "I want to see mountains again Gandalf!" over det kjedsommeligste partiet, og fikk ikke ordentlig turkos før vi kom nærmere Sandhaug og terrenget ble mer kuppert sørover, derfra.

Men jeg elsker fjell da :) Andre kan være omvendt.

Hvis du klarer å fiske ut av henne litt slike preferanser så kan du lettere snekre sammen en skreddersydd rute. F.eks. vise henne bilder fra googlesøk "tinnhølen" "litlos" "hallingskeid" "finse" og forsøke å lese hvilke områder hun blir mest imponert over. Kan hende dere ender opp i Aurlandsdalen som grand finale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er fra vestlandet, og har nok ikke noe imot litt fjell nei :)

Helt monotont bør det ikke bli nei. Hun kjører fra Molde og jeg fra Telemark. Jeg vet ikke helt hvor det hadde lønt seg å kjøre til. En mulighet er at hun flyr til meg også kjører vi fra meg og opp. så er en mulighet det også da. Jeg jobber utenfor Molde, så er en mulighet for at vi kan reise rett fra jobb å ha utgangspunkt fra Molde også. Så hvis det finnes andre plasser man burde reise isteden herfra, så bare kom med innspill.

Poenget mitt er at det bør være lettgådd, og gjerne noen fine topper å kikke litt på. Det viktigste er det er gode muligheter for å få litt fisk. Hun elsker fisk. Hadde henne med på en kanotur i høst og det likte hun veldig godt. Spesielt når hun fikk ørret og kunne spise den. Det er nesten noe av det viktigste tror jeg. Samt at man midt i turen har muligheten for å få ett godt måltid med litt rødvin til, hvis det finnes noen hytter som har dette i nærheten.

Litt usikker på hvor lange dagsetapper jeg bør legge opp til. Tror ikke hun har gått mye med sekk. Men det lille jeg så når vi var ute en tur i sommer var at hun ikke hadde problemer med storsekken. Det viktigste er at det hele skal gi mersmak, og er redd for å skremme henne litt vekk. Det må absolutt ikke bli noe blodslit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje møtes på Dyranut/Tinnhølen? Så ta en rundtur på vestvidda med Hårteigen som et av målene på rundturen. Betjente hytter som kan anbefales da er Sandhaug, Besso(!!!) og Litlos (!!!). Med fiskekort for vestvidda fisker du overalt du ser vann. Litt mer knotete fiskekort øst for vannskillet.

Med 5-7 dager får man en fin rundtur og tid til fiske og toppbesøk på Hårteigen er været fint.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber utenfor Molde, så er en mulighet for at vi kan reise rett fra jobb å ha utgangspunkt fra Molde også. Så hvis det finnes andre plasser man burde reise isteden herfra, så bare kom med innspill.

Men da er jo saken lett! Du kjører fra Molde til Sunndalsøra, tar inn til høyre inn Litldalen opp mot Aursjøen og kjører gjennom bomringen på vei opp fjellet. Når du kommer opp til 900moh så kan du gå til Reinvassbu og bestige Slotthøa, Reinvasstinden m.m., enkle turer i lettgått terreng. Eller du kan gå motsatt vei og spankulere i enda mer lettgått terreng inn til Raubergshytta og nyte stille dager med krystallklart vann. Enkelt å få fiskekort i området. Du kan også gå fra parkeringsplassen til Raubergshytta og i ring rundt nasjonalparken på DNT hyttene. Aursjøhytta er betjent.

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/Hostferie06/3264-3267.jpg

Googlesøk viser raskt hvor eksotisk terreng du kan få oppleve hvis du bestiger høydemetrene. Dette er utsikten nordover sett fra Slotthøa, 1800 og noe meter.

http://scanpix.no/spWebApp/preview.action?search.tabId=historicalSamfoto&search.refPtrs=sy746278

http://fjellnisse.com/wp-content/uploads/2011/02/Bildmaterial-DnT-8.jpg

http://www.mediabasen.no/var/albums/m/vidarflo/friluftsliv/harr_fra_sunndalsfjella.jpg?m=1296038817

En liten fiskeblogg fra området

http://dalislama.blogspot.com/2011/10/sunndalsfjella-15-17juli.html

I samme område kan dere også kjøre inn til Åmotan istedetfor til Litldalen.

http://www.google.no/search?q=%C3%A5motan&hl=no&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=OLgET5vXFMfE4gSFgtmqDA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBAQ_AUoAQ&biw=1887&bih=1071

Vakre fosser.

Deretter parkerer dere og går til Gammelsetra, videre neste dag til Loennechebua, Norges mest intime turisthytte? 4 sengeplasser... :)http://ut.no/hytte/loennechenbua Så bort til åmotdalshytta, videre til Grøvudalshytta, Raubershytta og ned til Vangen hvor øl og treretters inkl. dusj venter, før dere spankulerer tilbake til bilen og avslutter :wink:

Andre turer jeg kan anbefale er å gå fra Måsvassbu til Hoemsbu, båt over Eikesdalsvatnet, opp lia til Reinvassbu og ned til Brandstadbu. Buss tilbake til Molde. Da forutsetter det at hun er "moldegeit" som har vært i bratte bakker før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Hvis du ikke har vært på vidda tidligere bør du som det først du gjør slå opp på www.turistforeningen.no. Der finner du oversiktskart, rutebeskrivelser og oversikt over alle hyttene.

Du kan også gå inn på www.hardangerviddanett.no som inneholder detaljer om hyttene.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min førstr tur på Hardangervidda var fra Haukeliseter til Eidfjord og den turen var kjempefin. Selv om jeg ikke er noen fjellgeit synes jeg ikke den var tungt å gå. Bortsett fra den første stigningen fra Haukeliseter. Den var avvekslende med mye høyfjellsterreng, en del snøfelt som måtte krysses og en bekk som måtte krysses. Men det er jo bare spennende og avvekslende. Jeg kan anbefale denne turen og i alle fall denne delen av vidda. Landskapet ble stadig grønnere etterhvert. Vi bodde i telt på denne turen og brukte ca. 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.