Gå til innhold
  • Bli medlem

TO-faktor 2012


Anbefalte innlegg

TO står for

Det beregnes poeng etter toppens høyde over havet.

Overnatting regnes som minimum 6 timer i telt, snøhule eller under åpen himmel. (Ikke bil, 500fjell).

Av praktiske grunner kan det være vanskelig å slå leir på topp punktet.

Derfor regnes 0-10 meter under topp punktet som fjellets høyde.

For hver 10 meter deretter trekkes 50 poeng, ned til 50 høydemeter under topp punktet.

Joda, kystfolk. Ser at her kan det komme minuspoeng..;)

Myndighetene har satt som krav at toppen skal ha en PF (Primær Faktor) på minimum 50 meter.

En uke i Jotunheimen kan raskt innbringe 15 000 poeng som dere ser.

Regner med at det blir heller få på FF som har noe å summere sammen på slutten av året.

Men vi er da noen nerder her. (Vet nå om en i Drammen da..:D )

Good Luck, på eget ansvar. Når man tar en toppovernatting durer det jo alltid en tanke i bakhodet på hva morgendagen kan bringe.

PS. La oss håpe at Larka ikke blir forbannet nå...

Sitat:

"Lad os alle slutte os sammen og blive enige om at banlyse den sportsfeber, som fra udlandet er ifærd med at trenge ind over os. Den bringer os intet godt."

Selv har jeg som mål for 2014: 24 000 poeng. (2000 i måneden er nå ikke alverdens..:wink:

Har nå pr 04.01.2012 en TO-faktor på 1352

Svåbassen, 840 poeng http://peakbook.org/peak/1710/Sv%C3%A5bassen.html

Mykleåsen, 512 poeng http://peakbook.org/peak/6573/Mykle%C3%A5sen.html

Truga meg opp på Mykleåsen i går kveld.

Ville teste et soveposetrekk som jeg fikk for flere år siden, men ikke tatt i bruk.

Ajungilak Grevling.

Sitat fra pakkeposen: Beskytter soveposen mot rift og slitasje. Gir god ekstra isolasjon. Beregnet for bruk utendørs, uansett temperatur.

Front side: Vannavstøtende bomull /poyester. Bakside: Vantett nylon.

I starten kom det lett tørr snø og trekket fungerte fint, selvfølgelig. Etter hvert som stormen Emil slo inn gikk det over til regn.Så begynte posen (gamle gode Ajungilak Tyin) å trekke vann. Våknet i 4 tida ganske så bløt. Det hadde frosset til og posen var stiv som en stokk av is. Ikke lenge etter ga jeg opp og brakk posen sammen og tuslet hjem. Det tar nok en stund før grevlingen kommer på tur igjen. Må i hvert fall sjekke med yr først... :? Posen hadde trukket nesten en kilo vann.

post-728-133474776645_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme type soveposetrekk for en del år siden. Forsøkte også overnattinger ute under åpen himmel. Det jeg gjorde dersom det begynte å regne i løpet av natta var å snu overtrekket slik at den vanntette undersiden ble oversiden. Det hjalp mye, men selvsagt trakk det inn litt fukt likevel. Litt kondens må man også regne med, og sømmer er sømmer. Kan aldri bli helt tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat maken til den fjellduken som du har, men solgte den.

Siden jeg i flere år har vært en fast leverandør av soldater til forsvaret,

Kosovo og Afghanistan (5 sønner) så sitter jeg med en god del "gaver" fra den kanten.

Bla en millitærutgave av samme fjellduken.

Må nok teste den neste tur under åpen himmel.

Det er bare det at den veier hele 1,8 kg.

Satser på å bruke 1,0 kg's dunpose sammen med fjellduken så skulle hele sulamitten komme på 2,8 kg.

Litt i tyngste laget, men OK nok, så lenge teltet ligger hjemme.

66148311.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fjellduken veier like mye som et lite telt. Greit nok på denne turen, der jeg reiste med sykkel og tilhenger. I tillegg hadde jeg den minste av Venor sine lavvuer med, slik at jeg var godt sikret om være skulle bli surt. Men det var deilig å bare kunne legge seg til under noen trær uten mer styr. Rulle ut pose, duk og liggeunderlag. Natti-natti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har gått litt tregt i innhanking av TO-poeng i det siste.

Grunnet operert arm har jeg tatt det med ro.

Men når Lars Monsen med sine drabanter som manglet både det ene og det andre,

strevde avgårde mot Snøhetta i går kveld på TV'n fantes det ingen unskyldninger.

Det ble å hive litt utstyr i en pulk, gripe venstre stav og ski med helfeller.

I 30 cm nysnø ble "toppen" erobret i moderat tempo. (PF målt til 53 m)

Det ble en mjuk og god natt i snøen for både meg og bikkja !

http://peakbook.org/peak/1710/Sv%C3%A5bassen.html

http://peakbook.org/peak/6573/Mykle%C3%A5sen.html

http://peakbook.org/peak/20942/Dansarberget.html

1770 points så langt i år--:D

Målet er 24000--:)

Holder skjema tross alt....:shock:

OG OVER 30 UTENETTER !

dansarberget.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
TO står for

Har du noe for oss som ikke bryr oss om topper og tuter?

FTO = Fisketurovvernatting med plusspoeng for antall fisker?

JTO = Jaktturovernatting med plusspoeng for antall ryper i sekken?

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.