Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttår på Finse


Fimax

Anbefalte innlegg

Noen måtte være på jobb i Romjulen - i år ble det meg, men i nyttårshelgen var det en mulighet. Dagmar kom deisende innover landet på tirsdagen. Målingene fra værstasjonen på Finse viste 44mm nedbør. Hvor mye var vann og hvor mye snø?

Jeg ankom Finse halv ni fredag kveld. Det var stjerneklart og en fin halvmåne lyste opp Jøkulen. Jeg spente på meg skiene i retning sørover. Noen timer seinere stoppet jeg. Månen gikk ned bak Jøkulen. Først nå tok jeg på hodelykten. Hadde egentlig lyst til å gå videre, men jeg visste det ville bli verre å stå opp tidlig nok - man må utnytte det lyset som er.

Nyttårsdagen! Klokken var allerede ni. Planen var å gå mot Kjeldebu via Finnsbergvannet. Jeg sendte av gårde noen tekstmeldinger, vel vitende om at jeg nok ville være utenfor dekningsområdet ved neste teltplass. Jeg spiste og pakket sammen så fort jeg kunne.

Så begynte vandringen. Silkeføre, men også noen større partier blankskurt is. Det hadde nok regnet mye før nedbøren fra Dagmar ble til snø. I dagslyset kunne jeg også se elvene, små og store, som vanligvis på denne tiden av året er dekket. Best å være litt forsiktig!

Jeg hadde kjøpt nye ski og støvler i fjor; Åsnes Ingstad med Voilebinding og Crispi Sydpolen. Mine gamle Rago og Alfa Skarvet-støvler er fullt brukbare, men det er like godt å slite litt mindre på utstyret og ha mer å velge mellom. Ingstad ga full kontroll i nedoverbakkene, også på ispartiene. Selv om jeg gikk alene turte jeg å kjøre fort. Et topplag på ca 8cm lett nysnø gjorde det ekstra morsom.

Formen var derimot ikke spesielt god. Pulken veide ca 35kg. Jeg merket godt at Ingstad og Sydpolen var tyngre å gå med enn Rago og Skarvet. Det ble mørkt. Jeg slo opp teltet noen km fra Kjeldebu. Middagen ble inntatt, og noen timer seinere så sov jeg. Ble vekket av noen smell. Det var tydelig ikke så langt ned til Eidfjord og hytteområdene ovenfor.

Dagen etter gikk turen inn i ukjent terreng. Jeg har aldri gått ruten Kjeldebu-Krekkja før. Det var en fin tur, spesielt nedkjøringen til Krekkja var herlig. Jeg måtte være tilbake på jobb til tirsdagen. Jeg hadde håpet å gå via Tuva til Ustaoset, men fant ut at det ble for langt. Jeg labbet mot Haugastøl, og slo opp teltet ca 3km før.

Siste dagen fulgte jeg elva fra Ørtern til Ustevann, ca samme rute som riksveien. På tidligere turer har jeg slitt mye i krattskogen ved Haugastøl og Ustaoset på samme årstid. Mye snø og ingen løyper har gjort framkomsten strevsomt. Denne gangen gikk det raskt. Jeg fulgte elvegjelet uten noen større problemer, men noe særlig vakker rute var det ikke. Var også litt skeptisk til å krysse Ustevann, da isen ofte er usikker der, men også det gikk bra. Rakk toget hjem med god margin.

Som vanlig møtte jeg ingen på min vei. For meg har en "juletur" blitt den perfekte måten å slappe av etter en hektisk førjulsperiode. Jeg gleder meg til neste år - da er det maksimalt med helligdager i jula...

post-3635-133474776626_thumb.jpg

post-3635-133474776632_thumb.jpg

post-3635-133474776635_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tradisjon det Fimax.

Gikk omtrent samme rute i januar, tror det var i 96.

Med en svip oppom Jøkulen.

Dengang var det også veldig lite snø.

Men av en helt annen grunn.

Det hadde vært tørt i lang tid og tempen lå på minus 25-30.

35 kg i pulken. Det krever nok å være i god form... :wink:

Du er tydligvis ingen gramjeger.

Hva slags telt og pose har du med deg ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo ha litt komfort i nyttårshelgen. Hilleberg Kaitum 3 (3,3kg) og WM Lynx GWS (1,6kg) dro jo vekta opp litt opp, det samme gjorde mye mat, bøker, mye drivstoff osv.

Hadde jeg tatt med Parispulken med taudrag hadde jeg sikkert spart 5kg, men ikke fått så morsomme nedoverkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste jul blir nok bra ja. :lol:

Denne jula hadde jo nesten sørnorske sommernykker, æsj, ekkelt! Gikk på glattholka i det ureine været og drømte meg tilbake til iskald renhet på Fresvikbreen et år i forveien.

Så ut som en trivelig tur detta! Jeg har ofte lyst på tur til Finse, har jo blant annet fortsatt ei høne å plukke med jøkulen. Ble ellers ekstra glad i vidda i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.