jankj Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Har du tatt konatakt med Nodeca (tidligere Ugland IT Group) for å sjekke hvorfor det er gjort slik? Jeg tok et søk på Nordeca og fant ut at de også er leverandør kartgrunnlaget for nødnettet. Antar at de har kontroll, men litt pinlig om Nordeca er på viddene her.... Har sendt Nodeca en mail der jeg sier at "en venn påstår" og jeg ber dem bekrefte at dette ikke er tilfelle (for "alle" vet jo at vi har et unntak for sone 31 i Sørnorge? hint, hint... ). Poster et sammendrag når jeg får svar. Sikkert ikke dumt om flere enn jeg spør om det samme... kontaktinfo på Nodeca sine hjemmesider. Siter
mlaupsa Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Eg har også kontakta Nordeca men endå ikkje fått svar, skal bli spennande å sjå kvifor dei har valt å dela inn kartet på denne måten. Synd kartet var slik, inndelinga passa meget bra for det området eg ferdast mest i. Siter
mlaupsa Skrevet 28. februar 2012 Skrevet 28. februar 2012 Har sendt Nodeca en mail der jeg sier at "en venn påstår" og jeg ber dem bekrefte at dette ikke er tilfelle (for "alle" vet jo at vi har et unntak for sone 31 i Sørnorge? hint, hint... ). Poster et sammendrag når jeg får svar. Sikkert ikke dumt om flere enn jeg spør om det samme... kontaktinfo på Nodeca sine hjemmesider. Jeg vil først berømme din oppmerksomhet. Vi er klar over at det har blitt feil med sone 31 vest i Norge. Kartet er likevel helt korrekt og projisert i sone 32, men rutenettet i den angitte sone 31 vil være vanskelig å benytte i kombinasjon med kartreferanser fra GPS og til nødetater. Dette vil vi selvfølgelig rette opp i alle kommende produksjoner i Norge-serien. Håper dette var et utfyllede svar på din henvendelse. 1 Siter
Eirik78 Skrevet 28. februar 2012 Skrevet 28. februar 2012 Hva med de som allerede har kjøpt kartene da, vil de få utlevert en "feilfri" versjon eller kan de bare takke seg selv for å ha kjøpt kart med feil? Siter
mlaupsa Skrevet 28. februar 2012 Skrevet 28. februar 2012 Hva med de som allerede har kjøpt kartene da, vil de få utlevert en "feilfri" versjon eller kan de bare takke seg selv for å ha kjøpt kart med feil? Eg har ikkje spurd om ein kan få tilbake pengene for allerede kjøpte kart, her er svar på når dei skal rette feilen. Morten Hei. Godt å høre at kartserien skal følge "Norsk standard", når kan ein vente seg å kunne kjøpe Voss der UTM sone 31 er tatt bort? Helsing Morten "Hei igjen, Morten Dette spørsmålet kan jeg dessverre ikke gi deg noe skikkelig svar på. Jeg beklager, men vi må evaluere de første 51 kartene i Norge-serien før vi kommer til neste produksjon som også omfatter ca 50 kart. Neste runde kommer 1 juli. Dette tilfellet vil bli en del av vurderingene. Jeg kan glede deg med at Arland, Modalen og Fedje er kart i ditt område som er planlagt utgitt i neste bolk. Ha en flott dag!" Siter
nomore Skrevet 14. mai 2012 Skrevet 14. mai 2012 Er litt skuffet her nå, og veldig irritert. Eg leste om feilen i disse kartene her for mange uker siden, i denne tråden, men bet meg ikke mer i merke på det før nå. Vi(lokalt hjelpekorps) har kjøpt inn et titalls kart og eg har også bestilt ett privat av den nye serien til Nordeca/Ugland IT. På bestillingstidspunktet så koblet eg ikke denne tråden med kartene, og trodde dermed at alt var i orden. Noe det strengt tatt burde være. Eg har ikke fått mitt private kart enda, men lånte med meg ett fra depo for å lage noen kartreferanser. Det var sent en lørdagskveld, og eg klarte ikke å få kartreferansene til å stemme overens med eksterne digitale kilder, og etter mye om og men så klarte eg å konstantere at UTM sonen var feil, og deretter kom eg over denne tråden igjen. Alt vel og bra, da eg fikk bekreftet at det ikke er kompetansen min i forhold til kart det er noe problem med, men en produksjonsfeil. MEN, det eg nå reagerer på er at disse kartene er bestilt for ca en måneds tid siden, og mitt private for ei uke siden. Disse kartene har da denne feilen, og i forhold til denne tråden er det åpenbart, og uten tvil, at leverandøren har kjent til problemene siden årsskiftet. Det er på toppen av det hele snakk om to separate leverandører. Ugland IT har ikke foretatt seg noe. De har ikke opplyst om dette på nettsiden, de har ikke informert sine leverandører, ikke trukket de tilbake, ikke lagt ved informasjon når kartene selges eller noe. Det eneste eg fikk som bekreftelse på feilen var denne tråden, og den støttende kommunikasjonen med Ugland IT. Dette anser eg som graverende av en leverandør som eg forventer leverer kvalitet og korrekt informasjon. Ja, feil skjer, men her har de blitt gjort oppmerksom på feilen uten å foreta seg noe. Og dette er en vesentlig mangel på produktet, noe som gir alle reklamasjonsgrunnlag i forhold til forbrukerkjøpsloven. Eg har kontaktet leverandøren min, som ikke var kjent med dette, og bedt de om å bekrefte at kartet de sender meg er korrekt, eller så kan de slette ordren. De skal komme tilbake til meg når de har pratet med Nordeca/Ugland IT. Flott av leverandøren min, som ikke kunne vite dette, men elendig av produsent, som burde ha informert om dette for flere måneder siden. Kartene det er feil på er naturligvis fullt brukbare så lenge man ikke skal ta ut kartreferanser for logging eller samarbeid, eller gud forby formidle posisjon til en nødetat. Her jobber de fleste friluftsbedrifter og organisasjoner med å anbefale at alle lærer seg kart og kompass, og tar det med på tur, og så svikter en leverandør så grovt at kartet som skal være en backup til GPS er missvisende i en nødsituasjon. Eg synes dette er uholdbart. Kom også over følgende nyhet, som er fra 2010, hvor tilsvarende feil har skjedd: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7396896 Men da en eldre kartserie. Måtte bare få ut litt frustrasjon... Siter
nomore Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 Vi (i hjelpekorpset) har nå fått svar fra leverandøren. Det er 10 kart det er snakk om, og nye uten feil er i produksjon og skal være ferdige i løpet av juni. Vi har fått bekreftelse på at vi får byttet våres, men anser det som en selvfølge at alle som har kjøpt kart med denne feilen på får byttet sine. Men tilliten til produsenten er kraftig svekket, spesielt med tanke på at de faktisk ikke viser noen antydninger til å informere nye eller eksisterende kunder om feilen. Noe som eg mener er ganske ille med tanke på at alle kartreferanser blir feil, og man risikerer å sende letemannskaper feil. Noen andre som har synspunkter her? Har vært innom tre kartbutikker i nærområdet her og kikket. Alle hadde de nevnte kartene med feil rutenett, men ingen av butikkene var informert om feilen. Siter
+ost Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 Jeg ser på kartveret sine sider at Nordeca er forhandler for kartverkets nye 1:50000 serie. Kan det være at feilen faktisk ligger hos statens kartverk? En E-post dit ville vel uansett vævre på sin plass for å få "orden" i systemet. Siter
nomore Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 Det er godt mulig eg tar feil, men slik eg har fortstått det så er det snakk om to forskjellige kart, Statens Kartverk og Nordeca. Nordeca er derimot forhandler av begge, dvs sin egen og Statens Kartverk sin. Nordeca er og kommet "lenger" i produksjonen sin av kart enn hva Statens Kartverk er, selv om 10 av dem da er feil. Som eg skrev i en tidligere post, alle kan gjøre feil. Det eg synes er så graverende feil her er at de åpenbart ha visst om det lenge, uten å ha informert på sine nettsider, sine forhandlere eller opplyst nye og gamle kunder om det. Og de har bare fortsatt med å selge kartene de har vært klar over har feil. Dette synes eg er ganske graverende. Siter
+ost Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 Er nok snakk om to forskjellige kart, min feil det der. Men likevel: Hvor får Nordeca sin informasjon fra? Er Nordeca part i Norge Digitalt-samarbeidet, eller kjøpes rådata direkte fra Statens Kartverk? Eller er det en tredjepart som leverer til Kartverket og Nordeca? Forøvrig helt enig i dine observasjoner. Burde jo vært slått opp på FBI på NRK eller TV"-hjelper deg bare for å få blest om saken. Nordeca skulle i det minste ha opplyst om feilen på sin hjemmeside. og tilbakekalt de gjeldende kartbladene. Bom på UTM-sone er rimelig grovt i dagens digitale hverdag. Siter
nomore Skrevet 22. mai 2012 Skrevet 22. mai 2012 Eg har sendt e-post til Nordeca for å få et konkret svar, uten å ha fått svar så langt(e-posten ble sendt i går). Synd at Statens Kartverk bruker såpass lang tid på å komme med sine plastkart for mine områder, ellers hadde eg bestilt fra de i stede for. Siter
jakro Skrevet 22. mai 2012 Skrevet 22. mai 2012 Statens Kartverk ruller stadig ut nye plastkart, og selv bestiller jeg kun derfra. Alt i 32V som det også opplyses godt om. Kartene er forøvrig av en veldig god kvalitet og tåler mye. Er godt produkt til en god pris! Siter
nomore Skrevet 22. mai 2012 Skrevet 22. mai 2012 Det hjelper lite nå at de stadig ruller ut plastkart når kart for mine områder ikke er planlagt før i 2013 Siter
jakro Skrevet 22. mai 2012 Skrevet 22. mai 2012 Egentlig litt rart, for kartene er jo ikke revidert. Og alle med 10 stp i GIS klarer å flette sammen fire kartblad til ett og skrive det ut på tyvecplast. Dersom kartverket har forretningsteft kjører de ut hele serien nå som Nordeca sliter med soneinndelingen, og får dermed et konkurransefortrinn. Siter
nomore Skrevet 22. mai 2012 Skrevet 22. mai 2012 God tips. Håper de følger med her og plukker opp tipset Siter
Imse Skrevet 4. juni 2012 Skrevet 4. juni 2012 Ferdig plastede kart var jo genialt. Her har jeg sittet og kopiert fra et kart og skal laminere.. Jaja, funker det og for den som ikke har råd til å kjøpe nye kart akkurat nå. Men jammen skal jeg investere i plastkart etterhvert! Noen som vet om de har gitt ut kart for femund nord og sør? Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 4. juni 2012 Pålogget Skrevet 4. juni 2012 Femunden: http://www.kartbutik...statenskartverk Kartbladinndeling nye plastkart: http://www.statkart.no/filestore/Landdivisjonen_ny/Kart_og_produkter/bNorge__/Nybladinndeling_nett.pdf Siter
+Grimner Skrevet 24. juni 2012 Skrevet 24. juni 2012 Er de nye kartene med dnt's stier på? Stiene er der, men de er ikke markert som DNT stier. Jeg kommer til å bruke kartene fordi de er i plast, ikke fordi kartmakeren har utvist særlig inspirasjon. Helt lesbart, men grått og kjedelig. Er vel bare meg som er bortskjemt med Lantmäteriet, men kanskje noen på Statens Kartverk burde skifte ut 1812 kalenderen? Siter
7homas Skrevet 1. juli 2012 Skrevet 1. juli 2012 Er ikke så kjent med å handle kart, er det noen bedre alternativer til disse http://www.kartbutikken.no/statenskartverk.php ? Jeg har lyst til å kjøpe kart én gang og så være ferdig med det. Tenkte jeg skulle bestille alle jeg trenger til ferien (077 Galdhøpiggen, 078 Ottadalen og 064 Bygdin), men 077 er ikke tilgjengelig hverken i plast eller papir ?!!! Noen som vet om det kommer før 27/7-12 ? Var en tur på Norli bokhandel på Jessheim i går og de hadde masse kart. Bla 25 stk kart over Kongsvinger, men ingen for Jotunheimen.... forunderlig innkjøp... Siter
jakro Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Det blir mye pes mot Nordeca her, men også kartene fra Statens Kartverk er ikke helt feilfrie. Fikk levert kart 098 - Oppdal i går og var godt fornøyd med at Oppdal Nord var på den ene siden. Da jeg snudde kartet og skulle fortsette sørover skjønte jeg lite da jeg plutselig befant meg i Røros-området. Kartet Røros Sør var trykt på baksiden. Feil meldt Kartverket, men skuffende at de har såpass dårlig kvalitetskontroll. 1 Siter
jenseman Skrevet 1. oktober 2012 Skrevet 1. oktober 2012 Har lest veiledende pris på 179.- per kart. Ikke så ille det synes jeg Så kan man jo pante gamle kart også da... Hei:-) Ble nysgjerrig her:-) Pante ? Hva og hvordan skjer dette ? Jenseman Siter
kengu Skrevet 26. oktober 2012 Skrevet 26. oktober 2012 Vi (i hjelpekorpset) har nå fått svar fra leverandøren. Det er 10 kart det er snakk om, og nye uten feil er i produksjon og skal være ferdige i løpet av juni. Vi har fått bekreftelse på at vi får byttet våres, men anser det som en selvfølge at alle som har kjøpt kart med denne feilen på får byttet sine. Men tilliten til produsenten er kraftig svekket, spesielt med tanke på at de faktisk ikke viser noen antydninger til å informere nye eller eksisterende kunder om feilen. Noe som eg mener er ganske ille med tanke på at alle kartreferanser blir feil, og man risikerer å sende letemannskaper feil. Noen andre som har synspunkter her? Har vært innom tre kartbutikker i nærområdet her og kikket. Alle hadde de nevnte kartene med feil rutenett, men ingen av butikkene var informert om feilen. Hei! Jeg er faglig leder i ressursgruppe ettersøkning i Norges Røde Kors Hjelpekorps. Vi jobber med denne saken nå. Kan du kontakte meg direkte på e-post [email protected] med litt mer opplysninger (korps, sitat epost osv). Du kan også følge diskusjonen rund samme tema her https://www.facebook.com/groups/sokredninggis/. mvh, Kenneth Gulbrandsøy - faglig leder, RGE Norges Røde Kors Hjelpekorps Siter
nomore Skrevet 27. oktober 2012 Skrevet 27. oktober 2012 Først vil eg takke kengu/Kenneth, og alle rundt han, for at dette blir tatt tak i. Eg har hatt en dialog med han utenfor fjellforum, så det kommer nok ikke så godt frem her For det andre må eg bare rette på en liten ting eg skrev lenger opp. Strengt tatt en bagatell, men ser litt feil ut. Eg representerer ikke hjelpekorpset slik det kanskje kan se ut i ett av mine innlegg her. Når eg skriver "Vi (i hjelpekorpset)" så er det "vi", som i det lokale korps hvor eg er medlem, og ikke hjelpekorpset nasjonalt. En liten formuleringsfeil bare. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.