Piratos Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Lurer på om en eller annen erfaren fjellsyklist kan være behjelpelig med en utstyrsliste som funker... Har planer om og kjøpe inn noe utstyr også, derfor trenger jeg hjelp til og foreta noen valg.Det er sykling som gjelder , og regner med at det fins mange formeninger og gode råd... på forhånd takk! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Skal gjerne gi deg noen tips, men først må du fortelle noe om hvilken sesong det er snakk om og om det er høyfjell/lavfjell, vei/sti, etc. Siter
arildgs Skrevet 3. mai 2005 Skrevet 3. mai 2005 Hei! Når det gjelder fjellsykling og utstyr, så er min erfaring at det man trenger er det samme utstyret som om man skal på en "valnlig" sykkeltur (over flere dager) og i tillegg som om man skal på fottur i fjellet. Nå medfører dette selvfølgelig noe overlapp, så det blir ikke så ille som det høres. Kan også gi deg noen helt konkrete tips: 1) Sørg for at du holder deg tørr og varm på bena og hendene når du sykler. Ha derfor sko til å sykle i som er i gore-tex eller liknende stoff. Du kan eventuelt ha plastposer eller gamasjer i tillegg. Til hendene bør du ha vantette hansker. 2) Dersom du investerer i ny regnjakke, så sørg for at denne er lang i ryggen (gode regnjakker for sykling har gjerne litt "pingvin" snipp i ryggen om du skjønner hva jeg mener. Regntett bukse er også et must. Skaff evt strikker til å ha rundt høyre bukseben. 3) Ikke glem lappesaker/reserve slange og litt verktøy (f.eks kjedekutter, eikestrammer, trekkere ++) Se på syklistforeningens sider hva de anbefaler (www.slf.no). 4) Fottøy beregnet på fottur og en dagstursekk dersom du har planer om å variere litt på "ben bruken" og vandre litt til fots også. 5) Om du ser for deg overnatting ute med telt, sovepose, mat... og du holder deg langs vei, så kan du vurdere en sykkelvogn. (Selv har jeg bare pakket i ryggsekk og slengt den bak i sykkelvogna sammen med fjellstøvler, telt og sovepose - kjempe enkelt å veksle mellom fot- og sykkel- tur og all bagasjen beskyttes av regntrekket til vogna. Håper du finner noe av disse tipsene nyttig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.