Gå til innhold
  • Bli medlem

Svåbassen - 840 moh. Årets første utenatt-


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Godt å komme i gang med turåret 2012.
Kom litt sent igang denne 1. nyttårsdagen.
Først klokka 7 om kvelden var jeg borte i Tovdal etter 1 1/2 times kjøring på sleipe veger fra Evje.
Skodda lå tett men jeg ante en halvmåne over den.
Nå skulle hodelykta jeg fikk til jul testes. 1000 lumen skulle i hvert fall gi nok lys.
Spørsmålet var hvor lenge. Den gamle gode var med for sikkerhets skyld.
Det ante meg at skogsvegen til hyttene oppunder Berglandsheia var oppkjørt av scootere etter nyttårshelga, og det stemte.
Etter siste hytte ble det å navigere etter kartet som var memorert oppunder topplokket.
Elgtjørn var lett å finne og så var det å ta dalen vestover og så dreie nord mot Svåbassvarden.
Etter 3 timer var toppen nådd. Flott vær her oppe og teltet ble tjoret til nærmeste vindskjeive furu.
Må nok heretter ha med en taustump for å tjore teltet i varden med.
Godt å få fyr på primusen, tørke svett tøy, lese litt og krype ned i posen ved midnatt.
Sov som en stein og våknet ikke før 9 om morgenen.
Litt ufyslig vær å rive teltet i og ingen skispor til å følge returen i var å se.
Gikk mot et GPS punkt jeg hadde tatt 500 meter før jeg nådde toppen.
Ville prøve magefølelsen. Etter ca 1/2 km sjekket jeg den følelsen.
Helbom. 300 meter fra punktet. Navigerte meg inn mot punktet og fant skispora fra kvelden før.
På veg ned lettet været og det ble en glidenede flott retur.
Bare nederst i Tovdalen lå tåka tett.
Hodelykta ble kjørt 5 timer på kvelden og en time på morgenen uten at lysstyrken var redusert.
Oppløftende.

Godt brukt Bygland kart. Svåbassen ligg på grensa mellom Bygland og Åmli kommune. 840 moh. PF = 180 m. Startet på ca 240 moh.
25931185.jpg

Skogsvegen oppover var kjort opp av scootere i full bredde.
En pakke våtservetter for baby lå igjen etter dem. Kan være nyttig å ha...
44761471.jpg

En lavo oppe ved Elgtjørn hadde sett bedre dager. Stormene i jula kanskje ...?
37974414.jpg

Så dukket Svåbassvarden opp i mørket
52063167.jpg

Ingen støy er så god som duren fra en god primus.... :)
65533332.jpg

Heller ufyselig å demontere Cho Oyo'en i dette været. Heldigvis raskt gjort, selv med bare 2 fingre operative på høyrehanda.
45296464.jpg

Sola dukket fram på nedturen. Ja så virker'n i 2012 også.... :)
16096289.jpg

Bare nede i dalen holdt tåka stand.
32088540.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur dette! Har du planer om Svalbard på sikt også kanskje? :oops: Sjøl fantaserer jeg om å ligge i telt på stortur i vinterfjellet og lese "Dager og netter på skogen" av Hans A. Eriksen...

Håper jeg snart skal bidra med rapporter for fjellforum. Det ville seg ikke i høst, men nå er det et nytt år med temmelig blanke ark, og det står iallfall ikke på motivasjonen. Håper jeg kan si "bare vent!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur dette! Har du planer om Svalbard på sikt også kanskje? :? Sjøl fantaserer jeg om å ligge i telt på stortur i vinterfjellet og lese "Dager og netter på skogen" av Hans A. Eriksen...

Håper jeg snart skal bidra med rapporter for fjellforum. Det ville seg ikke i høst, men nå er det et nytt år med temmelig blanke ark, og det står iallfall ikke på motivasjonen. Håper jeg kan si "bare vent!"

Skal til Svalbard i mars sammen med madammen. Det blir til besøk hos kjente med ski og scooterdagstur-

Skal også rekognosere for senere langtur på øygruppa. Jeg og brodere'n har skumle planer-- (For isbjørnen) :oops:

Du trenger ikke dra så langt Øyvind for å få en fin tur.

Har selv mange lokale topper og områder her i Indrte Agder som står på vent.

Frua har tilogmed kvitret om en vintertur til Lindesnes Fyr-- :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Derfor er et av nyttårsforsettene å dele mine turer her på forumet :wink:

Enig, vi må få fart på denne turtråden.

Alle kan bidra med sitt.

Den har blitt mye tammer de siste åra.

Dels skyldes det vel at de mest ihuga 2k'rne nå er i mål,

morten har gått over til å skrive for "fienden" DNT.. :oops:

eea har abdisert og el gringo bryr seg bare om insekter og småkryp.... :x

nordlendingene går ikke tur om vinteren,

mm, osv..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde selvsagt for forum sin del skrive flere rapporter, er jo langt langt oftere på tur enn antallet turrapporter fra meg skulle tilsi. Ei helg uten tur er ei meningsløs helg med mindre det er spesielt god grunn til å velge noe annet. Jeg liker imidlertid ikke å avsløre mine skauhemmeligheter, skauen er sårbar og blir utsatt for mye uvettig behandling, det har ikke minst naboen sett i Nord-Finnemarka, og gjett om han er forbanna på "Villmarksliv" som skrev om perlene slik at trafikk og slitasje har økt der oppe. Jeg er enig med han!

Men jeg bør bli flinkere til å ta leirbilder som ikke viser hvor man er, for da går det jo saktens an å skrive rapport uten at man risikerer masseinvasjon. Den turen jeg hadde helga før jul var jo legendarisk og resulterte blant annet i brannblemme på grunn av overdrevent bål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.