Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken fjellbukse??

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er d noen som kan dele erfaringer når d gjelder valg a fjellbukse.... kvalitet,pris,merke,antall lommer osv. Veldig usikker her ? Sommer/høst bruk.Høyt og lavt..... :?::twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bukser så syns jeg Norrøna Trollveggen er kjempe bra. Sikkert mange diskusjoner då kan søke på om akkurat det her. Archwall er sikkert også bra, men trollveggen holder lenge og er billigere.

Stoffet tåler juling, regn og vind. Og i forhold til andre konkurrenter har de bra service på plagg som trenger reparasjon... Er bare å sende inn buksa! Jeg klatrer endel, og blir ellers mye klyving, så det blir stor slitasje. Så må ty til Gore tex o.l., andre stofftyper holder sjeldent mer enn en halv sesong.

Viktige ting med kjøp av bukse er at den er høy nok i forhold til jakken din. At det ikke blir noe glippe. Er fan av selebukser der som pleier være høyere i livet enn andre. Se etter esktra polstring i baken, og knær... Samt ved ankelen, men ikke like viktig. Gamasjer med eller uten er en smaksak, men foretrekker uten, ettersom jeg har egne gamasjer. Og som oftest kan ikke gamasjene fjernes, så kan være plagsomme. Lommer osv er en annen sak, men ingen lommer er kanskje litt dumt. Ellers om det er skallbukse det blir, så er det veldig deilig med glidelås i sidene for lufting, og påkledning uten å må ta av skotøy.

Kjøper du en foret bukse kan det bli varmt om sommeren. Anbefaler heller en skalljakke, så kan du heller variere med varme plagg under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del ville jeg valgt en bukse som puster bedre enn gore-tex hvis hovedbruken er høst/sommer! De fleste drar ut på tur når det er fint vær, og holder seg i ro når det blåser og regner som værst! Da vil du trives mye bedre i en bomullsbukse, microfiberbukse eller en miks.

Vil være lettere å gi deg et godt råd hvis du er mer spesifik i din beskrivelse av hva du trenger buksa til!

Er det til å bo en mnd ute i villmarka eller for å ha på deg når du går dagsturer i skogen og på fjellet?

Materialer og typer bukser er beskrevet flerfoldige ganger her på forumet så det er bare å gjøre et søk så finner du sikkert masse info.

Alle materialer har sine fordeler og ulemper. Så er det opp til hver enkelt og vurdere hva som er de viktigste egenskapene. Og dette er ikke alltid lett!

Hvor mange lommer som er lurt å ha en en veldig individuelt vurdering, men det er ikke dumt med noen store lommer gjerne på låret. For mange små lommer kan derimot fort skape forvirring og det kan også føre til at man stapper med seg masse dritt man ikke trenger

Så vil jeg bare komme med en liten kommentar til trollveggen!

Norrøna fikk nylig mye juling for kvaliteten, da særlig på nye trollveggen på diskusjonssiden til villmarksliv nylig: http://www.friluftsliv.no/diskusjon.php

Etter fire dager på ski i fjellet i påsken har jeg også begynt å miste litt tiltro til Norrøna!! Mine helt nye Gore-tex KLATRE-gammasjer hadde fått slitt hull i innerstoffet rett inn til gore-texen.

Norrøna Gore-tex vindvottene til en kamerat var det motsatte av vanntette i grepet. De sugde til deg vann. Og de er kun brukt ca et år. Jeg la også merke til at Norrøna g-tex sele buksa hans hadde fått slitt opptil flere hull og rifter på innsiden av forsterkningen rundt ankelne. Og jeg setter et stort spørsmålstegn ved den forsterkningen!!!

Men ellers skal det sies at jeg har god erfaring når det gjelder servicen til Norrøna og jeg regner med at dette er ting de retter opp eller erstatter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Snublefot i at jeg ville valgt en lettere bukse, men bruken må selvfølgelig avgjøre.

Er selv storfornøyd med Haflöfs sine bukser, brukt dem nå i en 7-8 år. Stoffet er utrolig slitesterkt, 2 store sidelommer, 2 "spaser-lommer", baklomme med glidelås og formsydde knær. Siste er veldig praktisk hvis du beveger deg i litt brattere terreng. Stoffet er impregnert, noe som fungerer veldig godt mot duskregn. Regn med å friske opp impregneringen jevnlig. Skulle den bli våt, tørker den raskt. Den er også vindtett. Har nettopp kjøpt ei ny. Jeg liker ikke at de har byttet ut trykk-knapper med borrelås for å stramme buksen rundt fjellstøvlene. Her er jeg spent på hvordan dette fungerer. Prisen tror jeg var 900. Forrige bukse er slitt, men fortsatt brukbar etter ca 80-100 dager med hard bruk i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Fjellbukse, ja. Marknaden har mykje å by på i dag som Gore-Tex, mikrofiber, Wind-stopper, m.m. Når vêret ruskar seg til og temperaturen går ned er nok slike klede på sin plass. Det eg vil nemna no er mine røynsle med turtøy som eg ser sjeldan andre går med. Eg må presisera med ein gong at fjellbuksa eg nemner om no er godvêrstøy, og bør ikkje brukast i regn, snø, kulde eller kald vind, men høyrer heime i lunt sommarvêr i 10-25°C.

Eg har tenkt litt på tøy som folk brukte for 2-3 generasjonar sidan, men i dag vert det omtrent ikkje produsert heimelaga vadmel på gardane. Det er ikkje dei tjukke vadmelsbuksene etter ulike forsvars-modellar eg tenkjer på, som eg ser mange brukar, også om vinteren, eg tenkjer på. Når det er kaldt brukar eg gjerne tjukke vadmelsbukser ute. Det folk gjekk med i første halvdel av 1900-talet, som dei brukte i arbeid ute på åkeren, slåttemarka eller under kløvjing til stølane i fjellet, det er det eg tenkjer på. Slike vadmelsbukser er historie, men eg har prøvd ut og brukt tilsvarande bukser som er å få tak i i dag.

Buksa eg brukar er ei kraftig og slitesterk terylensbukse (med omkring 50% ull)med så god passform som råd. Det er ikkje snakk om vanlege dressbukser eller tynne "bilbukser", sjølv om dei ser ut som det. Buksa må tåla ein støyt, og vera såpass ledig at det går lett å ta seg opp bratte fjellsider om det trengs. Er det fare for ein regnskur ein lun sommardag, går eg istaden med ei bevernylonsbukse med god passform, då den turkar raskt etter regnskuren, medan terylensbuksa ligg klar i sekken når sola kjem attende.

Fjellfolk flest meiner at slike bukser ikkje har noko på fjelltur å gjera, sjølv på fine sommardagar. Det som er viktig er at buksa er slitesterk, og har god passform utan å stramma nedover låra når ein tek store oppsteg. Slike bukser har eg brukt i mange år på fjellturar høgt og lågt der eg ferdast i fjella mellom Hardanger og Sogn. Eg veit at buksa er traust og gammal-dags for folk flest, men du verden kor god den er til fjellbruk.

Slike terylensbukser er ikkje å få kvar som helst. Er du i eller innom Oslo, kan du ta turen til "Herre-magasinet" rett over gata ved Gunerius i sidegate ved Storgata nært Oslo S. Sei at du ser etter ei grov og slitesterk terylensbukse som tåler ein støyt, og skal kunna brukast som noko anna enn ei finbukse. Prøv ut til du finn ein med god passform. Stå på golvet med det eine beinet oppå ein stol, for å kjenna etter om den strammar for mykje over låra. Denne butikken har bukser i alle storleikar, anten du er tynn, vanleg, litt kraftig, eller skikkeleg feit som eg er, etter nokre år i eit fysisk roleg arbeid som bussjåfør i både Oslo og Bergen, som tross tilværet som feit, framleis går mange turar til fjells. Lukke til med å prøva terylens-bukser i fjellet. Hugs at dette er ei godvêrsbukse for sommarbruk.

Helsing den stutt-tjukke fjellbamsen i fjellet der vest, som til vanleg sit bak bussrattet i kvitskjorte og slips, og er faktisk kun 39 år, og har brukt terylensbukse i fjellet frå eg var i 20-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sommer/høst sverger jeg til å ha en lett, slitesterk turbukse. For tiden bruker jeg Haglöfs Rabot Flex Pant og kombinerer med en lett regnbukse som Norrøna Offtrack Regnbukse.

Trekker du da regnbuksen over den andre buksen? Prøvde den offtrack buksen og den er litt ekkel å ha rett på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meldar her frå at eg er heilt ny brukar av fjellforum. Dei siste dagane (8. og 9. mai) har eg lagt inn 3 innlegg, notert under gjest. Desse innlegga er lagt inn under Nickers (mai 09, 2005, 12:28), Ny fjellbukse (mai 09, 2005, 12:11), og her under Hvilken fjellbukse?? (mai 08, 2005, 08:08).

I innlegga har eg ikkje lagt skjul på at min favorittbukse på fjellturar er ei grov, kraftig og slitesterk terylensbukse som tåler ein støyt. Noverande generasjon med fjellfolk brukar ikkje slikt, men skulle det finnast nokon som brukar det likevel, og kjem til å halda fram med det, kan dei fortelja om deira røynsler med terylens-bukser i fjellet her. Mine røynsler er at under dei rette forholda (godt sommarvêr) er terylensbuksa den beste buksa eg går i på fjellturar. Buksa er langt i frå å vera på moten, men så går eg uredd mot straumen når det gjeld fjellbukser.

Først når forholda gjer terylensbuksa ueigna brukar eg bevernylons-bukse, og tjukk vadmelsbukse om vinteren. Gore-Tex, m.m., har eg aldri brukt, og eg vil ikkje tala imot bruk av det, for mykje viser at slike bukser fungerer. Eg tvilar ikkje på at eg ville finna svært mange fordelar med det. (Når det er sagt, er det ikkje mange produsentar som lagar slike bukser i min storleik, men eg kjenner til at Magasinet i Lier har store nok bukser).

Likevel har eg vald å bruka terylensbuksa på fjellturar, og trivest med det, då det er naturleg for meg, sjølv om eg er 20-30 år yngre enn den generasjonen som brukar terylensbukse i det daglege (straks 39 år). Eg skal ikkje underslå at sidan eg er bussjåfør, der terylens-bukser inngår i uniformen, har sitt å sei for at eg er vant med terylensbukser. Det er klart at min og yngre generasjonar brukar svært lite terylensbukser i det daglege, og vil oppleva terylensbukse på fjelltur som ein svært framand tanke.

Kanskje finns det 1 eller 3 som faktisk vil prøva ut om terylensbukse høver på fjellturar, men det må vera ei sterk bukse som sit som støypt, og er komfortabel å gå med, for elles går det ikkje. Eg har mange terylensbukser, men berre nokre få eignar seg til fjellbruk for meg. Først etter fleire turar kan ein ta stilling til dette. Dette kan ein ta som ein utfordring. Sjekk dei andre innlegga. Kom gjerne med tilbakemelding.

Helsing Stuttjukken.

Den stuttjukke fjellbamsen i fjella der vest, mellom Hardanger og Sogn.

(På fotballaget Odd Grenland har me vorte kjend med målvakta Erik Holtan, som vart kalla for "Stuttjukken". Dette namnet passar betre på meg, som er både eindel kortare enn Erik Holtan, og er mykje tyngre, 30-40 kg. tyngre enn han, og går til fjells sjølv om eg ikkje imponerer på tempo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva med å prøve forsvarets feltbukse!?! makan til slitesterk og komfortabel sommer/høst bukse skal man lete lenge etter!!! men jeg skal si som sant er at jeg ikke har prøvd stort annet en overnevnte plagg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.