Gå til innhold
  • Bli medlem

SKIBRILLER?


kimster

Anbefalte innlegg

Jeg har av og til savnet skibriller under turer på fjellet, og særlig i litt vind. Det finnes jo briller med gul eller rød-farget glass og mange andre variasjoner. Hva med alpinbriller? Det beste rådet er selvfølgelig 'Prøv deg frem og velg det du selv trives med...' Men hvilken type har dere erfaringer med, og hva avgjorde valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig greit med type alpinbrille både med hensyn til sterkt lys og vind. God utsikt og godt tildekket ansikt. Jeg valgte mørke linser pga solen. Er det kveld eller skumring OG brillevær beveger en seg gjerne litt beskjedent mht fart og en klarer seg likevel fordi linsene ikke er for mørke. Du får jo brillesett med utskiftbare linser for forskjellige lysforhold også, gjerne kombinasjonen gult, grått og mørke sollinser, men tror det fort blir balete både å drasse på og skifte ut underveis. Dessuten får du så romslige alpinbriller at det er plass til solbriller under om du vil.

Mine gamle alpinbriller er på avveier, så jeg bestilte et par på nett da jeg handlet forskjellig annet. Syntes det var drygt dyrt med 1100 kroner, men med 50% avslag slo jeg til ”på et bra par”. Da pakken ankom viste det seg at det kun var brilleglassene jeg hadde fått og som kostet så mye. Ved nærmere øyensyn kostet innfatningen nesten 2000 kroner. Jeg returnerte og fikk pengene igjen. Rundt om på snowboard og vintersportsforretningene var det også rystelig dyrt, så jeg drøyde det.

Tilfeldigvis dumpet jeg over OK alpinbriller på Europris for en 100-lapp. Innpakningen var slående lik brillene til 3.500 også. I plastesken var det dessuten en fiberklut og ”silkepose” veldig lik det jeg så i førstnevnte uten at jeg skal påstå de er identisk eller av samme kvalitet. Men at jeg kommer like langt eller lengre med 35 stk fra Europris er jeg overbevist om. Det skal dog sies at jeg ikke har satt brillene på de helt store prøvene eller fått noen inngående erfaring med dem. Men tåler å gjøre bomkjøp for en hundrelapp. :)

Både Clas Ohlson, Biltema og Jula har typen alpinbriller, men de kaller dem for litt forskjellig, så søk på ”Briller”.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar og et smart tips med Europris-briller Det er neppe polaroid men på den annen side har jeg råd til å miste eller tråkke på et slikt billig par. Litt mer ergerlig å glemme et par til 2000+ :)

Egentlig er det et interessant punkt i seg selv, hvordan billig og enkelt utstyr kan gi like god naturopplevelse. Veldig ofte, mistenker jeg, ville vi greie oss veldig godt uten mange av de finessene og dupedittene vi tror vi bare 'må' ha med på turen.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! Det var forresten ikke polaroid, men skjønner hva du mener. Faktisk var det overhodet ingen opplysninger om glasset (eller linsen som det het på kvitteringen), det var rullet løst inn i celleplast og hadde et varenummer. Prøvde å finne ut mer, f.eks om det var splintsikkert, coating etc, men nei... Glad jeg kom meg ut av den handelen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.