Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du for slags besøk på fuglebrettet ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

De fleste av dere har vel en slags form for foringsstasjon utafor vinduet.

Her er det vel 80 % kjøttmeis, 10 % blåmeis.

Resterende 10% er fordelt på dompapp, flaggspette, skjære og nøtteskrike.

Hyggelige besøk som setter pris på solsikkefrø, lettkokte havregryn, hjemmebakt brød og meiseboller... :)

post-728-133474775952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på indre østlandet så har vi Mye kjøttmeis/blåmeis I perioder er det en del gråspurv/pilfink (som holder seg i samme flokk)

Spettmeis og dompapp er veldig vanlig. Grønnfink kikker også innom av og til. Skjæra er aldri langt unna men holder seg stort sett unna fuglematen. Og så til de litt mer uvanlige som har besøkt oss, Stilits, Bokfink, Gulspurv, Nøtteskrike, Stjertmeis, Sidensvans. Flaggspett.

Spurvehauk og hønsehauk har vi også hatt på besøk men det er neppe solsikkefrøene de er på jakt etter. Og ekorn har vi ganske ofte. Katten liker seg også i nærheten av fuglebrettet. Tror det er noen arter til men kommer ikke på flere i farten.

Hos oss går det i Solsikkefrø (ca 50kg i løpet av vintern) Tørre brødskorper (vi har små barn som ikke liker skorper) Meiseboller og en gang i blant har vi noe nøtter. Nå har vi fått satt inn verandadør og har fått gjort i stand mating rett utenfor denne så nå har vi de helt inne i stua :) tror det går på bekostning av at ikke alle arter er like tøffe så mangfoldet blir nok mindre med denne løsningen. Ellers har vi skogen rett utenfor så de har mange plasser å gjemme seg. Det er koselig med disse fuglene. Men vær obs på forkvalitet. Noe av solsikkene som er å få tak i er av dårlig kvalitet og ved å fore med dette tar man rett og slett livet av fuglene da de ikke tåler det. Hold dere unna svarte frø. De skal være stripete ellers får fuglene diaree og kan dø i løpet av ei natt.

post-8329-133474775961_thumb.jpg

post-8329-133474775975_thumb.jpg

post-8329-13347477598_thumb.jpg

post-8329-133474775985_thumb.jpg

post-8329-133474775992_thumb.jpg

post-8329-133474776006_thumb.jpg

post-8329-13347477601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig koselig med fuglemating! På det meste foret vi med 1,5 kg solsikkefrø for dagen og det ble litt i overkant dyrt.

Uten å ha noe registreringsskjema foran meg tror jeg det fordeler seg med mest kjøttmeis, blåmeis og grønnfink. I perioder er det mye bokfink, grønnsissik, gråsissik og så slenger det innom noen dompap i ny og ne, f.eks julaften(!). Gjerdesmetten har holdt til i hagen på helårsbasis de siste årene, men den er sjelden på brettet eller meisekulene. Selvsagt er skjærene tilstede og det er også spurvehauken ofte. Av og til hønsehauk, men det tror jeg skyldes en brevdueentusiast like i nærheten. Forøvrig veldig lett å se på adferden til småfuglene om spurvehauken kretser over, de er temmelig skvetne av seg og evakuerer med jevne mellomrom inn i tornebuskene.

Vi har registrert ca 65 forskjellige fugler i hagen og over, men det mest spesielle synes jeg var en fuglekonge på en meisekule rett foran vinduet mitt.

Har gjort det til en vane å plystre på fuglene når jeg legger ut mat, og det er helt tydelig at de trekker mer fugl hit når jeg plystrer enn ellers. En sommerdag for noen år siden fortalte jeg dette til en besøkende og illustrerte ved å plystre, og jammen kom det ikke 4-5 grønnfink og satt seg til å fløyte...

Dessverre blir det en del syke fugler, særlig grønnsissiken ser ut til å være utsatt. Vi spyler ofte og har bare matere hvor de ikke kan sitte i selve matfatet, men det havner jo mye på bakken og da er vi like langt selv om jeg skufler dette bort og kaster på snø. Dessuten blir det fort populært for mus under fuglebrettet, men mange andre og positive "bivirkninger" også. F.eks er hagen full av solsikker om sommeren og forleden så jeg utrolig nok en snømus(!) i hagen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lagt noe jobb i å fore veldig variert men regner med at om man gjør det samtidig som man forer i nærheten til gode skjulesteder så vil man få mye større artsvariasjon enn om man kun henger opp en fuglemater med solsikkefrø og ett par meiseboller. Noen spiser på bakken noen trenger større plass for å lande/ta av noen vil krype osv Tar gjerne i mot foringstips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig variert hage og gjemmer av noen utligjengelige lommer med torner og tett kratt. Det gir mange og forskjellige fuglearter muligheten til å yngle, f.eks har vi årevisst rødstruper og andre som holder til bakkenært. I fuglekassene har vi faste beboere. Kjøttmeis, blåmeis og hagefluesnappere. Rett utenfor vinduet mitt har jeg en kasse hvor blåmeisen holder til (hele året, nesten). Senhøstes kan jeg følge med hvordan den tar natt og går i kassen helt sammenfallende med hvordan dagene blir kortere. Det er sjelden det er særlig avvik fra solgangstabellene og de få gangene det er det skyldes det tydligvis været.

Vi har foret på samme sted i ca 25 år nå og til å begynne med foret vi med spekk, kokos, brødsmuler og allskens gournetfugleblandinger, men de siste årene har det blitt kun meisekuler og solsikkekjerner uten at jeg kan se at det har innskrenket mangfoldet. Må av og til jage bort rådyrene også om de er for tynne. Litt redd de skal få kolikk, men er de i fint hold får de spise det de orker.

De siste årene varierer fuglemengde/mangfold mye med hvor mange som forer i nabolaget. Den utrolige artsrikdommen vi har registret skyldes nok at vi var de første i nabolaget som foret fast og de første årene alle 365 dager, men en litt over gjennomsnittlig interesse har vel også sitt å si sammen med en kikkert i hver vinduspost...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det også mye i meiser. Kjøttmeis, granmeis, løvmeis, svartmeis og blåmeis. Spettmeisen er fast gjest. Grønnfink og dompap er også vanlig. Sisikker er innom av og til. Stillits så vi for første gang i fjor. Trekryper slenger innom en sjelden gang. Flaggspetten liker godt hjemmelaget fett/solsikkeblanding. Nøtteskrike og skjære kommer når vi slenger ut brødskorper. Ekornet er fast gjest. Har sett opp til 5 stk på en gang. Spurvehauk og spurveugle har vi også hatt innom, men da snakker vi vel mest indirekte foring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt blåmeisa som er mest modig på foringsplassen.

Kan gå helt inntil vinduet uten at den rikker seg fra meisebolla,

mens en gjeng kjøttmeiser hviner av beundring inni bærbuskene.

Rovfugl kommer ikke på brettet da det er under tak og inne i et hjørne.

Fine bilder, Phaser !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi her på nordre del av Jæren ikke har så mye vinter å skryte av enda så er det ikke så mange fugler som besøker foringsplassen. Men en stort sett hele året har jeg rødstrupe og munk i buskene rundt hust. Disse er nok ikke her på grunn av solsikkefrøene, men noe finner de nok å spise siden de holder seg her. Meisebollene har jo en del fett som det ser ut til at de liker.

Ellers er det en fugl som jeg er veldig glad i og det er svarttrosten. Den forer jeg med epler hele vinteren og som takk for maten så sitter den på taket mitt og synger store deler av våren og sommeren.

Eplene setter jeg på en spiker et stykke oppe fra bakken for å ungå at rådyrene spiser dem eller at kattene tar trosten.

Ellers har vi de fleste andre artene som er nevnt i tidligere innlegg, og så kommer det ofte både spurvehauk og falk innom hvis det blir mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss bruker vi masse solsikkefrø, meiseboller, fuglenøtter og så lager vi eget for av matfett og frøblanding.

Særlig fuglenøttene og det hjemmelagde er populært.

Vi har også mest blåmeis, kjøttmeis og spettmeis, men har også en del granmeis, dompap og pilfink rundt huset.

Skjærene holder seg selvsagt i nærheten og flaggspetten er fast gjest. Har også av og til besøk av nøtteskrike og grønnspett.

Et par ekorn svinger seg rundt på fuglemateren også.

Hadde plutselig ei ugle på besøk også for ei stund siden, og en liten hauk eller falk satt plutselig på hoggestabben en dag. Det var stas, selvom resten av småfuglene nok ikke likte det like godt!

Alltid koslig med fugl i hagen!!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen er det stort sett bare måker, men prøver å fore mine små venner på hytta så ofte jeg kan. Synd Dagmar tok knekken på hele foringsplassen første juledag..

Spettmeisene er jo bare kongene på brettet, sortmeisene er de modigste og kommer med en gang jeg rasler med frøposen. Har dog ikke observert noe mer eksotisk oppå der enn 3 ekorn.

Av respekt så tar jeg ikke bilder av de når de spiser (hvem liker vel at noen gjør det med deg?!), men prøver eller å ta bildet mens de venter på å komme til. I løpet av en lang vinter så blir man lett gode venner;)

Noen som kan fortelle meg om det går å poste linker i stedet for å laste opp bilder fra hd? På de mange forum så kommer en bildelink opp som bilde og ikke linken som det ser ut til at det gjør her på forhåndsvisningen. Travelt for folk også å måtte klikke på hver link.. Anywhoo.....:

p129475181-4.jpg

p319395652-4.jpg

Godt nyttår da folkens! ;)

Edit x7.. Fikset bildelinker;) Takk Hallgeir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par nye på brikka i dag.

Jeg syns det er gøy å få bilde av alle artene som er innom men ofte så rekker man ikke. Og kvaliteten på alle blir ikke like bra men en gang i blant får man til ett bilde som er bra. :D Det gjelder forøvrig ikke dagens. Granmeisen har jeg sett flere ganger men bare en to tre kjappe turer bortom maten så er den vekk igjen. Som dere ser begynner nøtteliten å bli vant til den nye foringsplassen også. Og det er bare 1m fra glassruta på verandadøra, og bildet er tatt med 40mm :) (om dere lurer på verandaen vår så har vi ingen enda, bare satt opp noe rakkel for å få fuglene tettere innpå )

post-8329-133474776039_thumb.jpg

post-8329-133474776046_thumb.jpg

post-8329-133474776096_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Har et par naboer som var svært skyteglade på nyttårsaften.

Først nå, over en uke etterpå kommer fuglene på brettet igjen.

For noen få år siden var jeg hos min søster og feiret nyttår.

Hennes eldste sønn er en ivrig rådyrjeger, men på nyttårsaften var det fyrverkeri som ble brukt. Den typen med lang styrepinne.

Et stykke nedenfor huset deres renner en liten elv og når snøen ligger hvit og vannene fryser til så samles ender, svaner og gjess i denne elven.

Disse fuglene ble naturlig vis litt skremt av fyrverkeriet og plutselig var det en rakett som traff et eller annet på vei opp mot den mørke himmelen. Den kon ned som en skadeskutt kråke, og det gjorde også en stor kanadagås.

Den endte nok på middagsbordet en gang ut på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Skyte spurv med kanoner har jeg hørt om men..

Jeg har en fugl som er innom av og til. Fikk nesten tatt bilde av den i dag med har ett kranglete minnekort :D . Den ligner og er på størrelse med en trost men den er brun, sjokoladebrun. og ikke spesielt spraglete i brystet. Noen som veit hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.