Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda - Vikbekkfjellet


Kimmy

Anbefalte innlegg

En lenge planlagt solotur i slutten av November skal endelig føle sålen av støvlene.

Dag 1 - 22.11.11

Ristet havregryn og et par kopper med aeropress kaffe så var jeg avgårde.
Det å komme seg ut av Oslo,det er aldri feil og humøret stemmes til topp.
Etter en lang kjøretur kommer jeg frem til Synken ved Mår hvor jeg parkere. Eneste som er å se er en arbeider som arbeider med ledninger nede på kaien,ja også var det hardangervidda da!
Herfra går jeg på en sti som følger Mårshallene. Lyset og utsikten er overveldene,utrolig fantastisk. Etter to timer må jeg bare sette meg ned å spise lunsj mens jeg nyter utsikten innover Mår vannet.
Teltet blir slått opp ved Bergbutjønni og utpå kvelden begynner det å blåse kraftig. Selvom tåken har lagt seg og sikten er veldig dårlig har jeg det temmelig flott. Kvelden blir brukt på å lese bok.

Dag 2 - 23..11.11

Etter kaffe og havregryn kommer jeg meg ut av teltet. Det er vindstille men mye tåke.
Boligen blir pakket ned og jeg fortsetter videre mot nasjonal parken. Målet for dagen er en eller annen flott tletplass inne i parken. Etter endel vandring,forbi Nordfjorden og over Reksjåberget kommer jeg inn i parken. Det blåser her så kraftig at jeg virkelig har problemer med å stå. Det blir derfor helomvendig mot Stordalsberget. Da jeg kommer ned i Stordalen velger jeg å se etter Stordalsbu. Opp ved stordalsbu ser jeg jammen en hel Reinflokk som drikker av bekken. Det er motvind så jeg kommer ganske nær før de oppdager meg.
På hytten var jeg helt alene,så ikke spor etter et menneske,noe som var utrolig deilig.

Dag 3 - 24.11.11

Etter mye kaffe og en god del kapittler i en god bok står solen endelig opp. Fra vinduet får jeg utsikt nedover Stodalsloni og Viervatnet.
Starter tidlig med å gå og velger å gå hele strekningen fra Stodalsbu til Synken. Føret nedover er speilblankt og det er utrolig skummelt å gå. Følger rød sti til Geitebuhovde hvor jeg tar lunsj. Derfra videre ned og opp til Synken,brukte ca 5 timer på den strekningen.

Hit skal turen definitvt legges om når jeg har litt flere dager på meg!


P1010236.jpg

P1010243.jpg

P1010254.jpg

P1010263.jpg

Vikbekkfjellet1.jpg

Vikbekkfjellet2.jpg

P1010274.jpg

P1010276.jpg

P1010280.jpg

P1010284.jpg

P1010304.jpg

P1010312.jpg

P1010327.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.