Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski for fersking !


Christoball

Anbefalte innlegg

Hei og god jul alle sammen!

På ønskelisten i år sto det ski. Det skal jeg nå anskaffe meg. Tingen er at jeg kan null og niks om ski!

Det jeg tenker er, ski som jeg kan bruke med hund, på jakt og ellers turer i skog med sekk evt. pulk.

Jeg har lest litt rundt og det virker som åsnes breidablikk kan være passende ski for meg?

Jeg kunne tenkt meg litt veiledning i valg av ski/skisko, om noen skulle ha tid til det :)

Hvor burde jeg handle skia? Fant denne pakken på xxl.no

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/skipakker/fjellskipakke-breidablikk-finse-gtx-bc-man-1078858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handle skiene der du føler at de er seriøse.

Jeg vil anbefale deg NNN BC Magnum bindinger, og sko som er gode på foten.

Skien du ser på er bra.

Kan ellers anbefale deg fellelås og kortfeller. Fungerer udmerket opp bakker på umuligåsmøreriktigføre.

Lengden avhenger av din tyngde. Men, lange ski er vanskeligere å kjøre med enn korte ski.

Så bør du ha deg noen bra staver. Jeg liker svære lærtrinser. De flyter best i løssnø.

Lykke til med skikjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte meg BReidablikk med BC magnum og Alfa Kikut GTX støvler. Kan ikke gi noen anbefalinger i praktisk bruk siden det ikke har vært snø her enda. Har heller ikke reist til snøen. Kjøpte kortfeller i 45.

Av staver kjøpte jeg noen Gipron staver som er teleskopiske og har store lærtrinser. Tenkte det var greit å kunne justere litt på lengde. F.eks ha litt kortere staver når jeg har sekk, går steder jeg skal mye oppover. Så kan de være 5 cm lenger når jeg bare går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt seriøs, men er det ikke bare å prøve seg en tur på fjellet? :) hvis noe må gjøres, kanskje du kan forklare meg? Jeg er 23 år og har bare prøvd ski et par ganger på barneskolen. Tror det nærmer seg 15 år siden sist. Haha.

Jeg kjøpte noen kortfeller. Sånne til å ha under skia. ( hvis det var det, det het da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du berger ut sesongen med fabrikkglideren, hvis du ikke er så nøye på gliden. Jeg bruker å sette inn alle skiene mine med glider når sesongen er over. Skraper av igjen til sesongstart. På ræserplankene glider jeg opp på nytt med ønsket glider. På fjellskia skraper jeg bare av lagringsglideren. Dette for at sålen ikke skal tørke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt seriøs, men er det ikke bare å prøve seg en tur på fjellet? ;-) hvis noe må gjøres, kanskje du kan forklare meg? Jeg er 23 år og har bare prøvd ski et par ganger på barneskolen. Tror det nærmer seg 15 år siden sist. Haha.

Jeg kjøpte noen kortfeller. Sånne til å ha under skia. ( hvis det var det, det het da?)

Dette trenger du:

Smørejern (Gammelt strykjern fungerer bra)

Glider for kaldt føre (Heter sikkert universal)

Grunning.

Stålsikle ev plast.

Stiv børste (forsvarets klesbørst er bra)

Smelt/drypp flider forran og bak festesonen.

Festesonen er der kortfellen blir liggende, altså fra fellefestet til hel.

Så smærer du glideren utover med smørejern. Lar skiene hvile, gjentar 4-5 ganger.

Sikle av overflødig glider, og poler med børsten.

Så legger du grunning i festesonen. Omtrent som glider, men du kan smøre den på og smelte den utover.

Denne korker du godt.

Sånn, du er klar til en sesong, og beholder fine soler.

Tipset om å sette inn med glider for oppbevaring er smart, ellers tørker solene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.