Gå til innhold
  • Bli medlem

Er vanntett virkelig vanntett?


dagn

Anbefalte innlegg

Som sagt, fyll jakken med vann, så ser du om den lekker.

Om du er kledd for luftig vil du kunne oppleve at du ikke får varmet nok av luften på innsiden av jakken til å skape damptrykk som er en betingelse for å lufte ut svetten. Svetter du uten slike betingelser kondenserer svetten på innsiden av jakken (og renner nedover).

:)

Mountain Hardwear har løst dette problemet, med DryQ membranen deres, den slipper ut fukt helt fra start. Man trenger altså ikke å bli gørr svett før membranen puster, slik som Gore Tex. Er det sant som de sier så er kanskje dette noe som kommer til å blir stort på markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear har løst dette problemet, med DryQ membranen deres, den slipper ut fukt helt fra start. Man trenger altså ikke å bli gørr svett før membranen puster, slik som Gore Tex. Er det sant som de sier så er kanskje dette noe som kommer til å blir stort på markedet?

Spennende, men må korrigere deg litt. En behøver på ingen måte bli gørrsvett før membranen puster! Dersom det er Mountain Hardware som påstår dette blir jeg fort skeptisk til det nye produktet deres.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, men la nå oss millioner som innbiller oss at de gjør det og dessuten tror vi holder regnet ute få leve i den villfarelsen, for den er rimelig behagelig.

:)

Det må bare tro hva du vil, men jeg lar deg ikke spre løgner uten å komme frem med empiriske eksempler bak det.

Kast deg i bilen med full goretexdress i 5 timer. Nyt pusteegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen brukererfaringer om hva som er vanntett og ikke.......

De fleste produsenter sier at deres membran er 100% vanntett (Gore-Tex, Dermizax, dri etc...) Min erfaring er at nesten alle merbraner som forteller de er vanntette, er det når de kommer fra fabrikk (labratorie-test). Men etter å ha brukt dem en KORT periode og kansje vasket dem er min erfaring at de "lekker".

Uansett hvor mye man impregnerer på nytt, har de i mine øyne kommet under kategorien "vannavstøtende".

Nå sier kansje noen at dette er kondens, noe som selvfølgelig kommer, men ikke så mye at jakken har felter som er kliss våte. Det gjelder for det meste armer og skuldre, der fabrikkimpregneringen fort slites vekk.

Når jeg snakker med folk som ikke kjenner til egenskapene til de forskjellige menbranene, blir de overrasket over når jeg forteller at Gore-Tex ikke bare har membraner som er 100% vanntette. Gore-Tex har gjort litt av et skup blandt folk i gata. Ser de Gore-Tex merket tror de den har samme vanntetthet som gummiert regntøy.

Andre som syntes ordet 100% vanntett er misbrukt av flere produsenter?

Ville bare legge til at jeg synes det ser ut som sømmene lekker faktisk... Er det en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, men må korrigere deg litt. En behøver på ingen måte bli gørrsvett før membranen puster! Dersom det er Mountain Hardware som påstår dette blir jeg fort skeptisk til det nye produktet deres.

:)

Jeg satt det vel litt på spissen :) Hvis jeg hadde skrevet at MH har "løst" problemet. Og at man må opp i moderat/høyt aktivitetsnivå før Gore Tex fungerer optimalt. Hjalp det?

Kjenner forresten flere som har skallbekledning med DryQ, de er særdeles fornøyd. Jakkene har ikke engang lufting under armene, pga de påståtte pusteegenskapene. Men jeg har ikke prøvd de selv. Bruker konsekvent ikke noe som helst plagg med Gore Tex e.l selv.

2012 soveposene til MH kommer med DryQ i ytterstoffet, fungerer det som de sier, så blir det jo veldig attraktive poser i mine øyne.

Om noen år så blir DryQ tilgjengelig for andre leverandører også.

Men nå er jeg langt av topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bare tro hva du vil, men jeg lar deg ikke spre løgner uten å komme frem med empiriske eksempler bak det.

Kast deg i bilen med full goretexdress i 5 timer. Nyt pusteegenskapene.

Løgner og løgner... Du mener at de erfarne testerne i Friluftsliv, Villmarksliv, Jakt& Fiske m.fl snakker usant på vegne av produsentene!?

Jeg nyter både pusteegenskapene og vanntettheten hver gang jeg bruker både padledrakt, vadere, fjelldresser, hansker, sokker og sko med membran. Men å sitte 5 timer i bilen for deg blir ikke aktuelt ;) Jeg vil vel heller snu på det, kle deg i faktisk potte tette plagg og jeg tror du vil få sjokk. Skaff deg f.eks en "engangskjeledress" (om de finnes som tette plagg lengre da). Det vil ikke gå 5 minutter før du kjenner svetten renne og du vil ha dråper på innsiden av hele plagget. Ja, jeg har prøvd, flere ganger!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.