Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski for bruk utenfor løyper og snørekjøring med hund


TurNisse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest i diverse tråder her nå men ser blir litt annen vinkling på mitt spørsmål, så oppretter en ny tråd...

1. Snørekjøring med hund = ingen stålkant

2. Utenfor løyper = breie ski?

3. "Rekreasjons turer" med en >20kg sekk på ryggen og hund framfor

4. Jeg så for meg en makspris på 2500kr for pakke, men er det for lite?

5. Jeg vet ingenting om ski typer, binninger, lengde, løsninger osv...

Meg : 177cm, ~89kg, Mann

Jeg ser for meg fjellski, Har funnet Åsnes Breidablikk jakt/hunde-ski med fellelås

(Bredde: 86-62-74 mm)

GARMONT BC Finse GTX Langrennstøvel 1112

Rottefella BC Manuell langrennsbinding

(Totalpris 4450kr (dette beløpet er det som står på tannlegeregningen som henger forran meg))

Men dette er mye mer en jeg tenkte å bruke, men er dette "den ultimate ski" for mitt bruk?

Synes de er breie i forhold til andre? Vil det bli problematisk om man skal gå på oppkjørte spor?

1078858_0_thumb.jpg

Det finnes masse ski, men svært mange (om ikke alle) av dem jeg finner i prisområdet 1500-2500 har stålkant.

Jeg ønsker altså å høre om dere klarer å finne noe billigere som ikke er direkte dårlig.

Og hva man bør velge i lengde og bindingstype når man tenker på snørekjøring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg med på Finn.no

Det er stadig kampanjer.

Billigste jeg kommer på er de gamle militære treskiene. Burde kunne skaffes med bindinger til 2-300 kr i god stand.

Ellers Har Forsvarsalg.no noen Combat til en grei pris (Med stålkant)

Sportsnett har 20% på skipakker for tiden.

Fischer Jakt crown er ca 1000kr billigere enn Ingstad/breidablikk

Vent til våren/tidlig høst Ofte 50% på ski da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal godt gjøres å komme så mye under den prisen for slikt utstyr - men det dukker opp gode tilbud rett som det er. Betalte latterlig lite for mine Crispi Stetind i fjor var det vel. Ski og binding(Breidablikk/BC Magnum) fikk jeg for 3000,-

Kjenner ikke til de skoa så veldig... men kan anbefale Crispi Stetind, samboern bruker Alfa Skarvet og er veldig fornøyd. Dette er en del dyrere sko da... må veie det opp mot hvilket bruk du har, mye kulde og lange turer eller kun dagsturer.

I tillegg er de veldig bra sko til å holde kontroll på skia med også selv om de først og fremst er laget til å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få tak i noen billige pakker på våren men det er jo litt sent kanskje. Dog så jeg lite til tilbud på Breidablikk i våres.

Fikk selv ordnet en pakke med litt overliggere fra i fjor som jeg kjøpte før butikkene fikk inne det meste av årets forsyning.

Ble Breidablikk med BC Magnum, Alfa Kikut GTX. Kom på 4100,-

Så kom feller og staver i tillegg.

Som nevnt er Jaktcrown fra Fischer litt billigere om dagen.

Et par forskjeller på de er at Fischer er bredere så greier deg med litt kortere ski. Siden du skal snørekjøre ville jeg valgt litt lengde på skiene.

Fischer er smørefri, det gir enkelt vedlikehold men og begrenset glid. På Brediablikk kan du kjøre snøre uten feller på.

Er og greit å kunne fjerne feller hvis du har vært høyt opp et sted og bare har nedoverbakker hjem igjen.

Skal du komme litt billigere ut av det må du se på slike ski http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-country-wax-bc-turski-ustalkant-25096.aspx

De er ikke så brede som jaktskiene, mer som en litt bred langrenski. Fordeler er bedre smørespenn på slike ski. Dog vil de bære en del dårligere i løsnø.

Da får du vel ordnet en pakke med ski, binfing og støvler for ca 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei

Var på Sportsbutikk i dag å så på Nansen (de hadde ingen uten stålkant...)

De kunne gi meg 25% om jeg kjøte pakke, prisene var de samme som på nettsiden til Åsnes...

Åsnes derimot gir "bare" 15% til DNT medlemmer fra nettsiden (gratis frakt)

Jeg er sikkert blitt større, men synes fjellskiene virker korte å nansen virket myk.. (og jeg har 0 erfaring så :) )

Jeg leser litt motstridene meninger på hva som er best for snørekjøring, lange eller korte...

Etter hva jeg nå etter deres svar kan se så er det kun 3 aktuelle ski...

* Pakke med Breidablikk, Kortfell, Magnum, Fjell-Skistav, Garmont Finse GTX sko = 6385kr (oslo sportslager)

* Pakke med Fisher Jakt Crown, Magnum, Fjell-Skistav, Garmont Finse GTX sko = 4166kr (oslo sportslager, tilbud på Jakt C.)

* Pakke med Fisher Country Wax BC, Magnum, Fjell-Skistav, Garmont Finse GTX sko = 4286kr (oslo sportslager)

Tror jeg spørr på sportsbutikken om hva de klarer å selge meg Breidablikk- og Country Wax -pakken for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.