Gå til innhold
  • Bli medlem

Veolie til Glitterheim på ski

Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Er det noen som har gått Veolie-Glitterheim på vinterstid som vet hvor hard denne turen er? 25km er akkurat i meste laget for en dagsetappe med dagens skiform (null så langt denne vinteren :?). Antar at det blir med pulk da jeg er håpløs på å pakke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Hei PaperCut !

Den turen du snakker om er det mange som har gått opp gjennom årene, så den bør ikke skremme deg. Men er du i tvil så bør du kanskje overveie snøscootertransport. Snakk med DNT.

God tur !

Joda, jeg regnet ikke med å være førstemann :?, men jeg har hverken kjørt eller gått denne veien før - og siden jeg er i grenseland på hva føttene trolig klarer så tidlig på sesongen, så lurer jeg på om ruta er så lettgått som den ser ut til på kartet :D.

Glitterheim er stengt - så beltebilene går ikke. Jeg er ikke noen miljøfantast, men scootertransport er uaktuelt. Da blir det i verste fall en annen destinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg regnet ikke med å være førstemann :?, men jeg har hverken kjørt eller gått denne veien før - og siden jeg er i grenseland på hva føttene trolig klarer så tidlig på sesongen, så lurer jeg på om ruta er så lettgått som den ser ut til på kartet :D.

Glitterheim er stengt - så beltebilene går ikke. Jeg er ikke noen miljøfantast, men scootertransport er uaktuelt. Da blir det i verste fall en annen destinasjon.

Litt avhengig av føre, men bør gå greit hvis man tar høyde for begrenset dagslys. Gikk samme tur for noen år siden, alene og med tung oppakning i Desember, og slo opp teltet én til to kilometer før Glitterheim, men det hadde mer med begynnende gnagsår enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Litt avhengig av føre, men bør gå greit hvis man tar høyde for begrenset dagslys. Gikk samme tur for noen år siden, alene og med tung oppakning i Desember, og slo opp teltet én til to kilometer før Glitterheim, men det hadde mer med begynnende gnagsår enn noe annet.

Det er akkurat det jeg prøver å unngå også. Det er måte på hvor mye mye compeed jeg har plass til i skiskoene :-).

Husker du hvor lang tid du brukte? Jeg må vel prøve å starte i skumringen for å nytte dagslyset - lett å glemme det der, takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge jeg brukte, men startet ca. 07.00, og det holdt lysmessig. Nå, når det er så pass lite snø, bør det være mulig å orientere seg etter bilveien inn mot Glitterheim, selv om mørket skulle falle på. I hvertfall etappevis. Jeg er dog litt skeptisk til pulk, særlig opp fra Sjodalsveien, dette kan bli en tung og upraktisk affære under ugunstige forhold, men nå har jeg lite erfaring med den slags. Selv lastet jeg full en Alpinist.

Gnagsårene kom som følge av nye skisko og ingen forholdsregler, er man bevisst dette før man reiser bør det kunne unngås. Dette var forøvrig en mine første overnattingsturer i telt, vinterstid, og erfaringsnivået var dermed lik null. Det viste seg derfor at utstyrsmessig var det mye bom, både med hensyn til hva som faktisk var nødvendig å ta med og tyngde på produkter. Det er derfor stor sjanse for at tidsbruken ble betydeligere større enn hva som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.