Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk, dunjakke eller overtrekks jakke (og bukse) ved pauser og matlaging???


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hva jeg bør kjøpe av en fjellduk, vindsekk, dunjakke eller en overtrekksjakke (og bukse?).

Grunnen til at jeg ser behovet, er fordi at når jeg går f.eks. dagsturer, og skal stoppe for spising eller matlaging så blir jeg til slutt ganske kald pga. svette på overkropp og ben, og redusert aktivitetsnivå. Og ofte er det litt vind/trekk på fjelltoppene.

Det jeg er ute etter, er en måte å få slike pauser, raster til å bli mest mulig komfortable, og fremdeles ha god nok beveglighet til å kunne lage mat og gå bak busken og tisse. Gjerne når man sitter ute ved bålet om kvelden også, og litt sånn småtusling rundt bålet. Selvfølgelig skal det helst veie så lite som mulig i sekken, og det er fortrinnsvis snakk om vår/sommer/høst. Men jeg er også ute etter vinteralternativ.

Jeg pleier å gå i en skalljakke eller vindjakke med ull under. På bana pleier jeg å ha en turbukse, og ull under om det er kaldt. Jeg blir som sagt litt svett.

Alternativene jeg har sett for meg er:


  • 1: Fjellduk: Jerven eller annen type. Hvordan er jerven original? Hjelper den bra på varmen på vår/sommer/høst? Er man fremdeles "løs og ledig" og kan lage litt mat på primusen? Varmer denne bena? Er den brukbar om vinteren også, til dagsturpauser?
    2: Dunjakke: Hvordan fungerer det å ta av seg skalljakken, og ta på seg en dunjakken i stedet? Hvordan er vekten på disse vanligvis? Blir man ikke kald på bena da?
    3: Overtrekks jakke (og bukse): Hva med dette? Finnes det noen lette og forete typer som kan være grei å bruke?
    4: Fattigmannsalternativet: Hva med å ta på seg en blå fiberpels wenaasjakke under skalljakken i pauser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en Helsport fjellduk en god stund som jeg ikke har brukt før jeg tok den med på rypejakt i høst, det ble en positiv overraskelse. Jeg tok den på meg under en pause da det regnet og var ufyselig, det som slo meg var at jeg kjente det ble varmere med en gang jeg hadde den på meg :P Det er ikke en foret type, men den funket godt likevel.

Jeg bruker å dra dunjakka på meg utenpå skalljakken ved pauser, det er godt å slippe å ta av seg skalljakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en firedagers tur med ski og sekk sist vinter hadde jeg med overtrekksbukse (MH Compressor PL) og en lett dunjakke som jeg brukte i pausene. Jeg brukte Arcteryx Alpha SV skalljakke.

Når jeg er på kortere turer med sekk eller turer med pulk hvor vekten ikke er så nøye tar jeg med Jerven Hunter fjellduk i tillegg. Jeg pleier å montere den som en sekk og gå oppi den med støvlene på under pauser. Du blir selvfølgelig ikke så mobil da (minner om sekkeløp i bardommen kommer frem:-) men det blir varmt og godt.

Jeg har også det problemet at jeg svetter mye og skal prøve å droppe skalljakken til fordel for en tynn vindtett jakke denne vinteren. Håper at det i tillegg til å reduserer aktivitetsnivået en stund før pause skal hjelpe. På turen jeg beskrev ovenfor var begge innertrøyene mine søkk gjennomvåte andre dagen. Det var heldigvis ikke kaldere enn -5C så det gikk greit å ta det på seg om morgenen. Verre var det i kuldeperioden 2010. Da gikk jeg en times skitur, fra bilen til hytta vår, med pulk i -26C og svettet som en gris. Når jeg kom frem til hytta ble jeg raskt gjennomkald og brukte lang tid på å få igjen varmen. Jeg fyrte i ovnen fra fredag kveld til søndag og det ble ikke skikkelig varmt i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, som med mye annet, er det ulike personlige preferanser.

Jeg bruker dunjakke, som jeg tar utenpå tøy jeg har på, ved kortere raster. Er det vått og surt har jeg en Goretexjakke med primaloft for (Arc'teryx Fisson SV).

Det å ha dunjakke når man beveger seg rundtom i leir samt er i telt er gull verd synes jeg.

Tar med den jakken som passer best med forventet værforhold. Hender jeg drar på meg en overtrekksbukse ved raster.

Min samboer elsker sin Jerven Fjellduk, foret type. Hun synes komforten den gir, samt bruksmulighetene, er så store at hun har den med på de fleste litt lengre turer (en del dagsturer vinterstid også). Får fort opp god kroppsvarme i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vanskelig valg dette.

Dunjakke tror jeg er ett veldig bra valg på turer man har med telt. Da man gjerne må gå rundt med dette om kvelden, og bevege seg mye.

På turer man ikke har med telt kan man med fordel ha med en fjellduk kanskje?

Men jeg er usikker på om jeg burde gå for en jerven original, eller en jerven hunter mini (jeg er 170 høy)? (se lenke: https://jerven.secure.flexiweb.no/accounts/433372/File/19640.pdf)

Hvordan vil Jerven Original (ufòret) være på høsten når det er litt vind, og mellom 0-10 grader. Vil man få opp temperaturen i denne, eller er man rett og slett nødt til å gå for en fòret type som tar større plass i sekken, og veier mer enn dobbelt så mye?

Så ett lite tilleggsspørsmål:

Hvis man bruker jerven original som vindsekk når man skal ta seg en pause. kan man da lukke den godt, og så stikke armene ut på noen måte? Er det åpning til armene? Eller er det samme glidelåsløsning som på Jerven Hunter duken, slik som på dette bildet?: http://brunst.mystore.no/users/brunst_mystore_no/images/249__jerven_hunter_1.jpg

Her er det nemlig to glidelåser på duken, og man kan ta armene ut den ene åpningen, samtidig som man har den godt lukket rundt overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.