Gå til innhold
  • Bli medlem

En dyktig jeger eller?


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vert fasinert av innsekter, og er overbevist om at den neste herskende art på jorden, etter mennesket, må bli innsektene, eller i hvert fall en eller annen innsektart.

Kakkerlakken burde være en god kandidat i så henseende.

Men denne går heller ikke av veien for å ta opp kampen med de store.

Fasinerende jeger, eller hva?

http://www.detbedste.com/2010/06/rd-hveps-vs-stor-edderkop.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har alltid vert fasinert av innsekter, og er overbevist om at den neste herskende art på jorden, etter mennesket, må bli innsektene, eller i hvert fall en eller annen innsektart.

Kakkerlakken burde være en god kandidat i så henseende.

Men denne går heller ikke av veien for å ta opp kampen med de store.

Fasinerende jeger, eller hva?

http://www.detbedste.com/2010/06/rd-hveps-vs-stor-edderkop.html

Innsektene har nok nådd sin max størrelse da de ikke har lunger, kun kanaler i kroppen der oksygen kan tas opp.

Vi dinosaurer har lite å frykte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er en art som har fulgt oss og spredd seg på samme måte globalt. Det er også mange flere rotter enn mennesker om jeg ikk husker feil.

Tror vepsen legger egg i edderkoppen.

Ja, rottene finnes stort sett over alt hvor det er mennesker. Til og med på min sønns soverom, men selv om disse er en fargevariant av arten "Rattus norvegicus" så kan jeg ikke si at jeg opplever dem som noen trussel. De spiser stort sett alt de får og sitter i min sønns jakkelomme når de ikke er i buret sitt. Ganske sosiale dyr faktisk.

Angående vepsen så vet jeg ikke hvilken art det er. Det kan godt være at det er en snylteveps som legger egg i edderkoppen. Ellers er jo våre vanligste og mest iøynefallende vepsearter rovinnsekter, selv om det også finnes både snylteveps, graveveps, treveps etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsektene har nok nådd sin max størrelse da de ikke har lunger, kun kanaler i kroppen der oksygen kan tas opp.

Vi dinosaurer har lite å frykte...

Disse kanalene som innsektene bruker å puste med kalles trakéer og mens vi mennesker kan få lungebetendelse så kan innsektene få disse trakéene infisert, eller invadert av mid. Såkaldt trakémid. Dette kan i noen tilfeller være et problem for honningbiene siden de lever tett sammen og er mye mer utsatt for spredning / smitte av denne midden.

Ellers vet vi at det har levd innsekter på jorden som har vert ganske mye større enn dagens innsekter. Det er funnet fosiler av øyenstikkere med et vingespenn på over en meter, så mulighetene er nok til stede, men det er ikke sikkert at de trenger å bli store for å bli en dominerende art på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er nok flere arter som trolig kommer til å overleve menneskene, dersom luften blir oksygenfattig.

Både fugler og alligatorer har en svært effektiv måte å ta opp oksygen på (hvilket forøvrig er en av grunnene til at fugler kan fly OVER Mount Everest).

De har et komplisert system med indre luftsekker der luften strømmer gjennom fuglenes lunger i én bestemt retning. Den må altså ikke inn og ut samme vei som hos pattedyr. Dermed kan fuglene få i seg opptil 250 prosent mer oksygen i ett åndedrag enn andre dyr.

Alligatoren trekker også pusten gjennom egne luftveier før blodet opptar oksygen og skiller ut karbondioksid, mens utpusten skjer via andre luftveier.

Fugler og krokodiller er de eneste nålevende medlemmene av gruppen archosaurer, som var sjefer på landjorden for 250 mill. år siden da luften var svært oksygenfattig.

Vi mennesker velger å se på oss selv som klodens herskere, greit nok så lenge den er stabil, men når det gjelder det å overleve virkelig store naturkatastrofer så er vi underdogs. Men, for å sitere Zappfe: "En klode uten mennesker er ingen tragedie.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vert fasinert av innsekter, og er overbevist om at den neste herskende art på jorden, etter mennesket, må bli innsektene, eller i hvert fall en eller annen innsektart.

Kakkerlakken burde være en god kandidat i så henseende.

Men denne går heller ikke av veien for å ta opp kampen med de store.

Fasinerende jeger, eller hva?

http://www.detbedste.com/2010/06/rd-hveps-vs-stor-edderkop.html

På mange måter veldig enig med deg. Men der er nok en god grunn til at insekter med hardt "skall" ikke vokser seg like store som dyr uten det. Det fantes selvfølgelig en del dinosaurer med tøffere hud og skall enn mange insekter, men det var ikke like funksjonibelt som f.eks. en maur.

Hadde mauren vært like stor som deg så kunne den fortsatt ha løftet 6 ganger sin egen kroppsvekt. Hadde tatt seg ut å møte på en maur på 180cm som løftet steiner over et halvt tonn og med kjever som hadde klippet av små trær. :D

Tøff film, lurer på om hvepsen gav sitt liv for det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.