Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på tvers påske 2012


Topptur79

Anbefalte innlegg

Vi er to, kanskje tre stykker som planlegger påsketur til neste år, og da er tanken å gå Hardangervidda på tvers. Vi har ikke vært der før men tanken er å gå med pulk og telt og det vi trenger for å være selvhjulpne på turen. Likevel satser vi på å følge kjente vinterruter mellom turisthyttene som en trygghet om at vi ikke roter oss bort osv. Etter å ha studert kart og beskrivelser av ruter og turisthytter har jeg kommet fram til at ønsket er å gå fra Tyssedal\Skjeggedal i vest og ende opp i Uvdal i øst. Da føler jeg at vi har dekket planen om vidda på tvers. Jeg ser for meg å kjøre egen bil til Geilo, ta buss mot Tyssedal\Odda og starte i Tyssedal. Så går ruta som følger:

Tyssedal - Tyssevassbu - Litlos - Besso - Lågaros - Mårbu -Imingfjell turistheim - Uvdal

Når vi kommer ned fra Imingfjell til Uvdal satser vi på bussen fra Kongsberg til Geilo. Vi har ikke de spesifikke rutetidene for bussturene spikret enda men det skal vi få til snart, Målet er å komme oss med bussen til Tyssedal lørdag 31. mars og starte å gå søndag. Fredag er vi etter planen på Imingfjell der det muligens blir å ta bussen fra Uvdal samme dag eller lørdag ettersom hva som passer inn med rutetider.

Når jeg ser på Ut.no sine kartsider og vinterrutebeskrivelser ser jeg at det går rute fra Tyssevassbu til tyssedal men merkingen på kartet stanser ved Gryteskar før det går forholdsvis bratt nedover mot Skjeggedal. Vi skal motsatt vei.

Så det jeg lurer på er: har noen erfaringer med å gå denne ruta vinterstid, og, er det mulig\forsvarlig å drasse med seg pulk opp denne stigningen før den merka ruta mot Tyssevassbu begynner. Har vi kommet oss dit er det sansynligvis plankekjøring å komme seg gjennom vidda via hyttene med hjelp av kart\kompass og gps. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Jeg kjenner ikke ruten fra Tyssedal fram til Litlos, så den biten kan jeg ikke uttale meg om, men videre fra Litlos til Uvdal bør turen - etter min oppfatnng, og under normale omstendigheter -som du selv sier,- bli " plankekjøring"

Men hvorfor starte fra Tyssedal når dere har bil på Geilo ?? Det virker litt som "å gå over bekken etter vann", spør du meg. Men dere har kanskje en helt spesiell grunn til at Tyssedal bør være startpunket.

Men med bil på Geilo kan dere jo også starte derfra eller fra Haugastøl, Ustaoset eller Finse for den del.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser godt på kartet, så er det en meget heftig stigning fra Skjeggedal/Mogelii og opp til platåeet før Gryteskar. Jeg antar at det er derfor den merka løypen ikke går lengre.

Det heter seg at ingenting er umulig, det tar bare litt lengre tid. Av og til kan det jo likevel være lurt å spørre seg selv om et er verdt det. Målet er vel primært å ha en lang fin påsketur på Hardangervidda, ikke på død og liv gå fra et gitt punkt til et annet, er det ikke?

Jeg har gått turen fra Stavali til Kinsarvik på sommerstid noen ganger. Dette er på kartet angitt som en snillere stigning enn den dere vurderer, men jeg ville aldri i min villeste fantasi frivillig valgt å ta den på vinteren, verken med eller uten pulk. Det er noe som heter snøskavler og skredfare også. Dette er ikke ukjent i bratthengene på Vestvidda.

Dersom dere kommer fra Geilo kan det være fint å velge startpunkt enten langs Bergensbanen eller Rv7. Jeg har ikke gått der på vinteren, kun om sommeren, men Fossli, Liseth/Fet kan jo være et godt alternativ startpunkt. Derfra kan dere jo gå sørover til Hadlaskar for så å enten fortsette sørover til Litlos eller skjære østover mot Sandhaug. Dette tror jeg dere vil få en minst like fin tur med, men betydelig tryggere og en god del mindre slitsom.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes sikkert andre muligheter for turer på Hardangervidda også men det er nå en gang den nevnte som er under planlegging da. Det viser seg at det finnes en kabelbane som heter Mågelibanen som går fra Skjeggedal til Gryteskar. Den er visst ikke i drift lenger men jeg så det sto noe på nett om at det var hyttefolk som hadde råderett over den. Om vi er heldige så skal den brukes i påsken og vi får skyss opp. Ellers får vi satse på å ta trappen opp banen og passe på å sikre oss via ferrata i sidene der, noen har gjort det før på vei ned hvertfall. Noe bratt og spennende kan det bli men hvis man bruker fornuft skal det alltids gå. Skal uansett skrive til turistkontoret i Odda og undersøke saken nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at det finnes en kabelbane som heter Mågelibanen som går fra Skjeggedal til Gryteskar. Den er visst ikke i drift lenger men jeg så det sto noe på nett om at det var hyttefolk som hadde råderett over den. Om vi er heldige så skal den brukes i påsken og vi får skyss opp.

Det henger store skilt ved banen om at folk som ikke hører til på hyttene på toppen ikke kan regne med å få sitte på. Men la oss gjerne få høre om du får det til. Ellers er det jo både en god sti og trapper ved selve banen opp. Hvordan de er å forsere vinterstid vet jeg ikke, men pulk hadde jeg kanskje droppet der... lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.