Gå til innhold
  • Bli medlem

Landmannalaugar


Eivind80

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg var på Island i sommer. Fikk ikke gått denne turen, men jeg gikk noen andre steder og naturen har nok mye til felles uansett hvor du går.

Skal du bevege deg rundt på Island så kan det nok lønne seg å leie en bil. Det er mange fine steder å besøke. F.eks. oppe ved Myvatn finner du ganske mange helt spesielle naturfenomener, og så kan du få kjøpt røykelaks og røkt sauekjøtt som er røkt på tørket sauelort. Her kan du også fiske kanskje verdens flotteste ørret og i elven Lakså kan du kjøpe verdens dyreste fiskekort.

Det er bare en ting å si om Island. Maken finner du nok ingen steder og med en slik variasjon i landskap og natur så er det nødt til å bli en flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen vi hadde knallvær var jo bare helt enorm, men ellers sliter man jo med at været kan være en utfordring på Island. Vi har snakket om å ta en tur dit igjen, men ungene må bli litt større først.

Det er vel ikke over alt at man har skikkelige varme kilder som man kan bade i - slikk som i landmannalaugar. De andre stedene bruker spillvarme i fra kraftverkene. Blå lagune oa turistfeller.

Vet ikke hvordan prisene er på island nå etter krisen - sikkert mer gunstig med norsk valuta burde man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på Island er ganske like de vi har her hjemme, men en ting er forskjellig. Spiser du på restaurant eller gatekjøkken så er prisene nesten de samme. Restaurantprisene er lave og gatekjøkken er dyrt.

Ellers er det veldig dyrt å leie bil. En firehjulstrekker i to uker i juli koster lett mellom 25 og 30 000,- norske kroner. Uten SUV så er du nødt til å holde deg på hovedveien, men med en SUV så kommer du stort sett frem over alt.

Det er veldig billig å kjøpe bil. Ca 50% av våre norske priser + ca. 50,- Nok i registreringsavgift. Forsikring kjenner jeg ikke til. Hvis du skal være der en stund så er det kanskje lurt å kjøpe en bil i stedet for å leie.

Landmanalaugar ligger vel rett nord for Hekla og Katla og det kan kanskje være lurt å sjekke statusen på disse først.

Mange av disse populære turene er guidet og da burde man vel være ganske trygg.

Jeg gikk en fin 8 timers tur i området nord for Veragerdi, nord vest for Selfoss. Der var det både høye vulkanske fjell, store grønne daler og boblende og stinkende gjørmehull. Noen bekker kunne du koke egg i, andre hadde passe badetemperatur og noen var klare og kalde som en norsk fjellbekk.

Dette landet bør du besøke hvis du har mulighet til det, og de områdene som er verd å se trenger ikke være de som drar flest turister. Sør og østkysten til Myvatn kan anbefales, men du trenger en bil for å komme deg rundt.

Her er noen bilder fra et av områdene jeg gikk gjennom. (Ikke mine bilder.)

http://gonguferdir.voila.net/reykjadalur1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var der var det greit å reise med buss. Det finnes både langdistansebusser og lokale busser og du kan komme de fleste steder med buss. Ikke alle steder.

Jeg fikk også denne turen og den er fin og avvekslende. Landskapet er forskjellig fra dag til dag. Jeg kan ikke tenke meg at du finner det alle steder på island, jeg tror de har lagt ruten her med vilje av den grunn. Turen er rimelig fort gått. Når den Islandske turistforening skriver antall timer for en tur, så regner de med at alle kommer i mål på denne tiden, inkludert pauser. Det er ikke slik som i Norge at det er netto tid for folk med lette ryggsekker. Når det gjelder vær, hadde jeg ganske tøft vær første dag fra Landmannalaugar. Da går du høyt opp på fjellet og der var det skikkelig tåke og nesten snø, så kaldt. Det var i august. Jeg har hørt fra hyttevaktene at det kan blåse veldig hardt og at teltet må være veldig vindfast. Men jeg hadde ikke slikt vær. Jeg kan anbefaleden den varme kilden på campingplassen i Thorsmørk. Der ligger du med veldig fint utsikt.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Frister med fottur på Island. Har dere oversikt over hvilke kart som trengs for denne turen og hvor de kan bestilles fra?

Jeg kjøpte meg først et vanlig bilkart, slik at du får oversikten. På den finner du fine turområder. Sjekk også internett og den islandske turistforeningens sider. Detaljkart kan du veldig godt kjøpe der tilstede. Bokhandelen i Reykjavik har det meste av detaljkart. De har mange 1:100.000 kart over populære områder og til om med noen 1:25.000 kart. Men de er altfor detaljert om du skal gå langt.

Jeg kjøpte selv kart på forhånd på en utenlandsk webside. Det er bare å google på map og områdenavnet, så kommer det en del sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gått denne turen.

Kartet jeg har målestokken 1:100000.

Turistforeningen i Island har denne hjemmesiden:

www.fi.is

Om man er medlem av den norske turistforening, får man den samme rabatten som medlemmer

av den islandske turistforening på hyttene.

Vi bestilte hytter på forhånd hos turistforeningen på Island.

Dette førte til at vi fikk senger først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har gått denne turen?

Ja, jeg har gått turen fra Landmannalaugar til Thorsmörk (kalles Laugavegur), for ca ni år siden. Kjempetur, vi hadde fint vær. Som forrige skriver, bestilte vi hytter på forhånd, men ellers ordnet vi turen selv, det gikk ordinære rutebusser til og fra. Uken etter hadde vi leiebil og kjørte Island rundt, også en fin opplevelse.

Lykke til med planleggingen og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.