Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse påskespørsmål. Jotunheimen.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg/vi har "ruslet" mye rundt i Jotunheimen, og etter hvert gjerne langt unna kvistete løyper. Traséene blir valgt ut fra tidligere observasjoner, eller studering av kart.

Har lagt noen førøløpige planer for påsken, og ønsker tilbakemelding om følgende områder som jeg er litt usikker på:

1. Har tenkt oss en tur på Besshø og forhåpentligvis videre mot Memurubu. Er det noen som kjenner forholdene på ski fra bandet nedenfor Besseggen og videre vestover? Jeg har en gang gått fra Russvatn til Memurubu, så jeg vet at den siste nedkjøringen til Memurubu er mulig.

2. Falketind fra Vettismorki. Har hørt at enkelte tar denne turen som en vårskitur. Jeg har gått opp til breen fra Vettismorki på beina, og mener dette skal gå greit på ski. Men hva med selve breen? Kan den regnes som "sikker" nå, eller bør man ha tau osv?

Selvsagt kan ingen breer regnes som helt sikre, men i påskefjellet går jo gjerne folk på kryss og tvers på de fleste breene. Regnes Falkebreen som mer usikker enn f.eks. Veobreen, Heilstugubreen, Vestre Memurubre eller Stølsmaradalsbreen?

3. Morka-Koldedalen. Hvor rasfarlig er den og eventuelt hvor? Har gått der på sommerstid, og observert at fjellsidene er dels så bratte at et ikke samler seg snø der.

Jeg forutsetter selvsagt at forholdene i utgangspunktet er "optimale", uten noen generell snøskredfare.

Jan

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Under punkt 2. mener jeg selvsagt Stølsnosbreen (ikke Falkebreen).

Jan

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.