Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, som ny på forumet og relativt ny som toppturgåer ønsker jeg noen tips.

Bakgrunnsinfo:

- Utgangspunkt Østfold

- Fysisk er jeg vel moderat

- Kunnskapsmessig moderat

Ønsker:

Forslag på tilgjengelige topper i desember (basert på kunnskap, form og rekkevidde). I første omgang vil jeg helst prøve meg på noen topper som ikke ligger for langt unna. Forstår at det er relativt, men f.eks innenfor 30 mil burde det jo være endel. Utgangspunktet er vel at jeg må gå alene, men skal søke turkamerater og helst erfarne.

Vil gjerne ha litt info om nødvendig utstyr på den turen du evt. kan anbefale og.

Kjempefint om noen kan sende meg i riktig retning :)

Annonse
Skrevet

DNT har vel et par gode tips på greie topper å begynne med på det sentrale østland. Ellers kan du som regel ta utgangspunkt i det utstyret du har fra før. Klær som tåler vind er kjekke og ha gjerne et varmeplagg i sekken i tillegg til nista som du tar på under rast. En tjukk ullgenser blir bra. Så må du jo sko deg litt etter forholdene da. Joggesko passer fint om du ikke skal bære tungt, men alt etter vær og vind.

Skrevet

I desember er det fort snø, så regner med at det blir skitur?

Høgevarde fra tempelseter er(eggedal) er en grei tur. Vær obs på at dårlig vær kan komme raskt og at sikten raskt kan bli null.

Vindsekk er et must IMHO - uansett om du går på ski eller beina på denne tiden sv året.

Augenshaug fra bøsetrs eller norefjelldtua er også fine...og du kan fortsette til høgevarde dersom du ønsker.

Hvis turen går på beina et fjellsko og gamasjer å anbefale. Joggesko blir raskt fylt med snø...

Skrevet

Har selv aldrig vært der, men kanskje Blefjell kan være et alternativ?

Ellers er tidligere nevnte Norefjell og Gaustadtoppen, noe av det beste.

Høgevarde, Gaustadtoppen og Tempelseter har DNT-hytter hvor det lønner seg å ha DNT-nøkkel.

Edit- DNT har også en hytte på Blefjell, "Sigridsbu".

Utstyr, vindtett utstyr er bra, Ull, Brynje, en hodelykt, vindsekk/jervenduk, headover/balaklava.

Skal du gå alene, så setter dine nermeste nok pris på om du bruker en Spot 2.

Har du planer om å telte, så husk at det kan være lite sne og hard jord. Derfor vanskelig å sette plugger.

Skrevet
Hva legger du i begrepet topptur? Ser du for deg fjellski eller randonne?

Da jeg ikke har noen av delene, men må gå til innkjøp så er det vel ikke så nøye. Men er glad i litt bakker så lurer på ei Åsnes storetind pakke som kan være litt allsidig?

Bare lyst på frisk luft og noe annet enn lysløypegåing eller alpinanlegg. Er stort sett i bakken tre av fire helger i sesongen og har lyst til å prøve noe annet...

Skrevet

Personlig er jeg svak for topptur med randoski - veldig godt egnet på f.eks. Gaustatoppen. Ikke like godt egnet som fjellski der det er flatt og snøen har god bæreevne, meg ikke så ille heller - men man får ikke samme "kick&glide" følelsen som med fjellski. I og med at randoutstyr ikke lenger veier mer enn fjellski-utstyr, så er tidligere "sannheter" om at randoutstyr er tungt klare til å pensjoneres.

Med vanlige fjellski opplever jeg at snøkvaliteten er veldig bestemmende for hvorvidt jeg kan få noe glede av nedturen. Også i gode forhold ville det meste av Gaustatoppens nedkjøringer være svært krevende.

Har du noen å dra sammen med? I så fall er det fornuftig å velge noe tilsvarende utstyr som de. Hvis du ikke har det, burde det ikke være noe problem å få det...både her og på fri flyt.

Skrevet

Har en som sikkert blir med, men han er like grønn som meg og har heller ikke utstyr.

Men hva tenkes om de storetind skia da? Med T4 støvler f.eks? Er det en grei start?

Vil gjerne ha folk å dra sammen med, alltid hyggelig å bli kjent med nye mennesker. Og lære litt kanskje... :)

Skrevet

Hmmm ok, noen anbefalinger mht en grei randoski som funker å gå litt med da?

Har jo googlet det her masse, men blir nesten litt rådvill av alt sammen.

Med feil utstyr blir jeg fort lei...

Skrevet

Først: jeg prøvde ikke å si at fjellski og lett telemark-utstyr ikke er egnet for topptur. Det er fordeler med dette utstyret - ikke minst at turen gjerne foregår i mindre skredutsatt terreng.

For randoutstyr ville jeg ha valgt:

- dynafit tlt5 dersom foten passer. Grunn: veldig lette, men samtidig gode å kjøre med. De har også stort utslag i skaftet som gjør at man kan "lange ut" på flatene. De er nok litt dyre, men da er det bedre å spare på ski....

- binding: dynafit radical/vertical st... (krever litt trening for å brukes effektivt, men hvis man er litt våken er innlæringen gjort på 10min)

- ski....spiller mindre rolle. Noe rundt 85-90mm under foten gir et godt kompromiss mellom glid og kjøreegenskaper. Dynafit, G3 og k2 lager bra ski til denne type aktivitet. Hagan er også noe å se på - helt greie ski. http://www.fast-bikes.no/

- spade, skredsøker, søkestav+skredbok

Andre velger gjerne mye tyngre utstyr...

Jeg har vokst opp med alpint og gått lite langrenn. Min første topptur var med "Coni" på forumet. Jeg med fjellski og Coni med rando-ski. Oppover til vesle galdhøpiggen gikk det meste greit, nedover gikk det bra i to svinger før vi kom til føre der skiene mine sank ned i snøen - da gikk det hodestups nedover. Dagen etter turen kjøpte jeg rando-utstyr. Det var ca 12 år siden. Jeg har gått på et par fjellski-toppturer etter det - men kun når det meste av turen har vært bortover og i spor. Med tlt5 skoene , så blir det enda sjeldnere... Skiene du ser på er nok bedre enn de vi brukte, og telemark-teknikken min er nok ikke den beste....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.