Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivsliping/bryning av Trailmaster (og Gerber)


lud

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt meg en trailmaster (dog ikke san mai iii) som jeg regner med kommer om en ukes tid.

Har fra før en Gerber steadfast (http://www.topsecret.no/ds_product_info.php?cPath=64&products_id=985) og ulike billigkniver.

Mitt problem er sliping/bryning - da jeg ikke kan noe om dette. Jeg har fra før en slik elektrisk knivsliper (http://www.euronics.no/Produkter/Hus-hjem/Kjoekken/Diverse-kjoekken/OBH-Nordica-SharpX-Pro-Sharp-knivsliper) men skjønner vel at dette er helligbrøde å bruke på ordentlige kniver og at jeg ikke vil bruke trailmasteren min på den.

Det jeg da lurer på er: Hvordan/hvor begynner jeg? har aldri slipt kniv før. Hva trenger jeg av utstyr? er det noen enkle bøker o.l. på hvordan gå frem. Og er det noe du vil anbefale til trailmasteren (og Gerberen) når det gjelder utstyr og hvordan slipe/bryne den?

Hilsen en som vil lære og ta vare på de knivene jeg har (og de jeg kommer til å kjøpe - så lenge samboeren ikke får greie på det..) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir sikkert fint med det slipesettet men personlig syns jeg det blir alt for mye styr med jigger og stæsj. Sliper alt på frihånd, av og til er det greit å slipe over på en fin slipestein for å få "hulslipt" litt ellers ender du opp med en egg som blir buttere og buttere. Anbefaler Rødt DMT diamantbryne, brukes tørt eller vått og vakses reint med vann når det har tettet seg litt. Fåes i mange størrelser.

For eksempel

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=750520&b_id=752840 som er perfekt til å ha med på tur.

Eller

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=750520&b_id=752868 som er tosidig med rød(fin) og blå(grov) side.

Slip med roterende bevegelser og avslutt med å dra brynet frem og tilbake langs eggen for å "polere"

Når man bryner blir det en råegg. dvs. at ytterste delen av eggen bretter seg over til baksiden, denne må man få bort ved enten å slipe veldig forsiktig på annen hver side til man kjenner den er borte, eller det aller beste er å ha en lærbit med slipepasta på og dra eggen over lærbiten. Du har sikkert sett barberere bruker slike. Men til vanlig bruk er ikke dette nødvendig.

Det beste med diamant brynene er at de holder seg helt plane, steinbryner blir slitt runde etter hvert.

Når man sliper på frihånd må man passe på at man ikke sliper "buttere" enn nødvendig, begynn gjerne litt for "bratt" og vri brynet mens du sliper akkurat så mye at du ser du sliper ytterst ved eggen. Det er som regel lett å se hvor brynet tar. Se også på eggen i forskjellige vinkler og forskjellige lys så lærer du deg fort å se hvor det er skjemt og hvor det er skarpt. I rett lys og vinkel lyser de skjemme områdene opp på en måte. Så da er det bare å slipe/polere til hele eggen er "mørk" og fin.

Så til slutt det aller viktigste. Skulle du finne på å slipe med smergelskive/vinkelsliper eller andre ting som gjør kniven varm (anbefales ikke) så vær veldig forsiktig. Dypp ofte i vann for å kjøle ned og unngå at stålet blir blått, for da er risikoen stor for at man ødelegger herdingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et slikt Lansky sett selv. Synes det fungerer bra.

Positive er at man kjapt setter vinkel på eggen. Neste gang man sliper samme kniv vil man lett få samme vinkel(nesten).

Det blir ikke riper oppover bladet som så ofte på kniver som er slipt med vanlig bryne.

Synes det er mye lettere å få kniv skikkelig skarp siden man har føring mot en vinkel hele tiden. Lettere å slipe ujevn egg på frihånd.

Det som ikke er helt topp er at disse stengene kan bli litt bøyd. Ergo bør du bruke samme stang under hele slipeprosessen for å få samme vinkel. De burde vært lit stivere så de holdt seg like.

Ergo går det ikke sette opp 3 forskjellig steiner og stenger ferdig før en begynner. Men det blir jo bra resultat bare man skifter stein på samme stang under sliping.

En må heller ikke stramme til stein for hardt mot stengene.

Brukt dette settet i 5-6 år nå og bruker aldri noe annet. Bruker det og på noen kjøkkenkniver for å holde de skikkelig skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda man får til en egg på lik linje med den elektriske knivsliperen. Butt som bare det. Det er samme problemet med alle sånne "lettvinne" dingser

Enig i at dette ikke er den eneste lykke, men i felt funker det godt. Så får man bruke f.eks. Lansky brynesett når man har tid til å sette kniven opp på skikkelig vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å slipe frihånd og lage konveks egg på trailmasteren, dette er en stor og tung kniv laget for harde oppgaver.

En konveks egg har mer stål bak seg som gjør det til en sterk og særdeles skarp egg.

Vannvittig hoggegenskaper og holder seg skarp hele turen.

Nr 6 her er konveks, som du ser er det ingen slipevinkler eller noe, kun en jevn bue på hver side som tilslutt skaper en egg.

Knife-Edge-Grinds.jpg

En veldig enkel måte å gjøre det på.

Du trenger:

Tynn gummimatte 2-3 mm tykk, evt noe tykkere men da må den være litt hardere.

Slipepapir 180-240-320-500-800-1000

Ducktape

Legg gummimatta på bordet og teip over slipepapir, start med det groveste.

Før kniven med eggen fra bevegelsen, dra den så du tar den rette parten over nesten hele papiret, og bend opp og vri så du får tatt mot tuppen til slutt.

Bruk det grove til du har en grov konveks egg, så bruker du finere og finere papir. Du vet du kan bruke noe finere når du ikke ser sliperipene fra forrige papir.

Vinkelen du sliper med må være lik hele tiden, og ha litt press på kniven men ikke mye. Jo slakkere vinkel du har jo skarpere blir den, men den blir også mer skjør. (altså 20 grader tåler mindre enn 30 grader men er skarpere)

20-25 grader gir en fin bruksegg.

Når du er ferdig kan du ha litt slipepasta type fin på et lærbelte å ta det siste her, spenn opp beltet som en stropp og fortsett, du får da en polert og skarp egg. Beltet tar du med i skogen og bryner kniven på dette om den trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd metoden over på Morakniv og på en Øyo sportsøks bare for å se om det virket - og joda, det gjør den. Som gummimatte kan du bruke en musematte.

Men vær obs på at mange kniver kan ha ganske hardt stål = mye arbeid for å få endret eggprofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det å gjøre noe ala dette han her gjør da? Han avslutter del 2 med lærstropp (belte)

del 1:

del 2:

Men hvis jeg tar med det beltet/stroppen i skogen for å bryne kniven -da trenger jeg ikke noe pasta på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det å gjøre noe ala dette han her gjør da? Han avslutter del 2 med lærstropp (belte)

del 1:

del 2:

Men hvis jeg tar med det beltet/stroppen i skogen for å bryne kniven -da trenger jeg ikke noe pasta på det?

Kan sette det skikkelig inn med pasta på forhånd også bruke det som belte på turen, og ta det av om du må slipe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.