oggoborr Skrevet 4. november 2011 Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg skal kjøpe meg nye klatresko, er det noen som har tips? hovedsakelig kommer de til å brukes på vegg, men også litt ute. Vil ha god kvalitet Siter
knadne Skrevet 4. november 2011 Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg skal kjøpe meg nye klatresko, er det noen som har tips? hovedsakelig kommer de til å brukes på vegg, men også litt ute. Vil ha god kvalitet Kjøp noe som ikke er for trangt, selvom de i butikken sier du skal det, bedre å kunne ha de på noen timer. Kjøp noe billig. Den første klatreskoen man kjøper blir man uansett ikke fornøyd med, man må ha klatra litt før man vet hva som passer sin fot. Hvilken sko du har spiller uansett liten rolle før du kommer opp mot grad 7. Siter
mindviruz Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Kjøp noe som ikke er for trangt, selvom de i butikken sier du skal det, bedre å kunne ha de på noen timer. Kjøp noe billig. Den første klatreskoen man kjøper blir man uansett ikke fornøyd med, man må ha klatra litt før man vet hva som passer sin fot. Hvilken sko du har spiller uansett liten rolle før du kommer opp mot grad 7. Helt uenig. Jeg mener at klatreskoen må være litt trang. En sko som er like stor som en vanlig sko, blir upresis og "myk" i tuppen. Dette blir helt feil, og du sliter ut sålen på tuppen fortere enn du aner. For at du skal kunne få litt "kraft" på små tak, må du ha tåen godt framme i skoen, og da helst littegrann krøllet. Dessuten tar du alltid av skoen, når du sikrer andre. Skoen skal kun brukes i veggen, så det er lurt å ta med seg ett par sko man kan hoppe rett oppi. Du blir fort vandt til skoene, og du trenger heller ikke å holde på i mange timer de første gangene. Man går selvfølgelig barebeint i klatresko. Men dette tror jeg du kanskje vet, siden du sier du skal ha nye sko, og ikke dine første sko. Det som er mer viktig er at du kjenner godt på skoen, at det ikke er noen sømmer, "klumper", eller andre ubehageligheter inni skoen. Myk såle gir god friksjon, men blir fortere slitt. Så det kan være lurt med en sånn mellomhard såle til nybegynner bruk, slik at du ikke sliter ut tuppen med en gang. Men klatresko i grei kvalitet koster ikke skjorta, så ikke kjøp det aller dårligste som finnes. Da blir du bare skuffet. Personlig foretrekker jeg borrelås, da det er mye av og på med skoene. Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at den sitter som støpt, er god og fast, uten ubehageligheter inni og en grei friksjon i sålen. Siter
raggsokk Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Det viktigste er at den sitter som støpt, er god og fast, uten ubehageligheter inni og en grei friksjon i sålen. Enig i dette. Når du kjøper klatresko skal ikke bry deg om merke, farge og utseende generelt. Det aller viktigste er hvordan skoen sitter på foten. Prøv å gå litt rundt i dem for å kjenne hvordan de er når du beveger deg med dem. Jeg mener og at den skal være litt trang og sitte godt. Skoen vil uansett tilpasse seg etter din for etter kort tid, og da angrer du ikke på at du kjøpte sko som satt skikkelig på. Kan være lurt å tenke litt over hvordan type sko du ønsker utifra hvilket bruk skoen en ment for. Personlig foretrekker jeg og borrelås, mye enklere enn lisser. Siter
knadne Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Selvfølgelig skal man ikke kjøpe en sko som er 4 numre for stor, men poenget mitt er at man heller ikke skal kjøpe en som er vond å ha på. Kjøper man en som sitter OK vil man slippe å ta den av hver gang man skal sikre, samtidig som man kan få en sko som er mer enn god nok så lenge man ikke klatrer særlig hardere enn opp mot grad 7. Jeg har sett for mange komme med sko som er for trange, fordi de i butikken har sagt de skal være det, som så har måttet kjøpe nye sko, eller mistet hele klatregleden på grunn av skoa. Jeg antar den som spør er nybegynner, siden det blir spurt i dette forumet. En som har klatret litt ville nok ha funnet ut av det på annet vis. Siter
mindviruz Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Selvfølgelig skal man ikke kjøpe en sko som er 4 numre for stor, men poenget mitt er at man heller ikke skal kjøpe en som er vond å ha på. Kjøper man en som sitter OK vil man slippe å ta den av hver gang man skal sikre, samtidig som man kan få en sko som er mer enn god nok så lenge man ikke klatrer særlig hardere enn opp mot grad 7. Jeg har sett for mange komme med sko som er for trange, fordi de i butikken har sagt de skal være det, som så har måttet kjøpe nye sko, eller mistet hele klatregleden på grunn av skoa. Jeg antar den som spør er nybegynner, siden det blir spurt i dette forumet. En som har klatret litt ville nok ha funnet ut av det på annet vis. Jeg mener at man alltid skal ta av skoen når man sikrer. Det blir mindre slitasje på skoen, og ihvertfall hvis du er ute, da det blir fort sand, grus og jord i sålen som ødelegger grepet når du skal klatre. Hvis klatreskoen er så trang at man får vondt/smerter, vil man heller ikke klare å klatre særlig mye, men de trenger ikke å være så stor at man kan stå å sikre i de. Da er det bedre å ha ett par sko som man klarter i, og ett par crocks eller stå barfot når man sikrer. Da kommer man unna med en sko som sitter litt bedre, og gir en bedre klatreopplevelse i veggen. De som er virkelig hardcore bruker jo sykt trange sko, men da klater man gjerne også bare ett par ruter før man gir seg, og dette krever selvfølgelig godt herdete føtter. Siter
500fjell Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Jeg har sett for mange komme med sko som er for trange, fordi de i butikken har sagt de skal være det, som så har måttet kjøpe nye sko, eller mistet hele klatregleden på grunn av skoa. Enig! Hvis man er fersk i klatring så er det liten vits i å kjøpe trange og aggressive sko før man kommer på et høyere nivå. Lett å miste klatregleden om man får vondt i tærne etter noen få taulengder. Det blir det samme som at de fleste ferskinger i langrenn gjerne bruker lenger smøresone på skiene enn konkurranseløperne... Vet i alle fall at Bjørn-Even var glad for å ikke ha trange klatresko for et par år siden da han måtte gå i dem fra Rauddalseggje og helt tilbake til Eidsbugarden www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=17502 Siter
knutis Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Så trang som mulig uten å gjøre vondt er et greit utgangspunkt. Siter
mindviruz Skrevet 5. november 2011 Skrevet 5. november 2011 Så trang som mulig uten å gjøre vondt er et greit utgangspunkt. Enig der ja Siter
Nisso Skrevet 16. november 2011 Skrevet 16. november 2011 Kjøpte mine første klatresko i sommer, og kjøpte de en god størrelse under det jeg vill ha trodd. Etter en uke med småkramper i den ene tåen, strakk de seg litt og satt de som støpt. Skoene er fra La Sportiva med lisser og fargen er gul, navnet husker jeg ikke, men de var mer agressive enn tursko. Som det er skrevet over, det er viktig at de skal sitte tight. Gjør de ikke det mister du kontrollen og de slites mye fortere. Siter
Barras Skrevet 17. november 2011 Skrevet 17. november 2011 I den første spesialbutikken jeg gikk til for å se etter sko, prøvde dama å få meg ned i en sko som var 4-5 str mindre enn min vanlige str. Det gikk jo ikke. I 3 str mindre var det helvetes vondt. Etter 4 par sa jeg at jeg måtte komme tilbake for nå kjente jeg ikke føttene mine lenger. Jeg gikk i en annen spesialbutikk, kisen var litt mer laidback. Jeg endte med en sko som er 0.5-1 str mindre en hva jeg vanligvis bruker. Den gjorde litt vondt, men jeg kunne nå ihvertfall få hele foten ned, og tærne sånn nesten ikke klemt istykker. I begynnelsen var det mye smerte, og de må av med en gang. Etter noen måneder med klatring 1-2 ganger i uka var de støpt. De er hærlige nå, men begynner å bli slitne, og jeg er veldig usikker på om jeg nå skal bli en kjekkas med små sko, eller kjøpe de samme. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe samme modell, og samme str. Men med BORRELÅS. Det er det beste tipset jeg kan gi, kjøp sko med borrelås. Fort av med vonde sko. Ps. Hvis du har tåa sidenav som stortåa som lengste tå, prøv Five Ten sko. Lengst storetå, prøv hmm, skarpa?? litt usikker. Men har hørt av fler at five ten er gode for lang peketå. lykke til. Siter
mindviruz Skrevet 17. november 2011 Skrevet 17. november 2011 Men har hørt av fler at five ten er gode for lang peketå. lykke til. Peketå.... Gidder du slenge ut ett bilde der du peker på en person med peketåen din? Siter
Bibemus Skrevet 27. november 2011 Skrevet 27. november 2011 Ikke la deg lure til å kjøpe sykt trange sko. De skal være små og sitte godt, men ikke slik at det gjør sinnsykt vondt, bare litt vondt. Jeg brukte selv helt ned i str 39 i min mest aktive (landslag - lenge siden), nå bruker jeg str 41 og jeg tror det var misforstått tull å ha så trange sko som vi hadde tidlig på 90 tallet. I vanlige sko bruker jeg 42-43 og vil anbefale å gå en str ned på første paret klatresko. Siter
Gulo Gulo Skrevet 29. november 2011 Skrevet 29. november 2011 seier meg einig i dei som tipsar mot relativt trang sko, utan at det vert for vondt.. =) og...er delvis ueinig i dei som seier ein ikkje skal gå etter merke... med dette meiner eg at der er enkelte sko, til dømes lasportiva miura..gode sko, til nybegynnarar og til meir viddarekomne...velg skoa trangare enn du likar.. og etter 3 veker er dei akkurat slik dei skal vere, og utan at du treng å ta dei av kvart 4. minutt..... andre merker igjen utvidar seg knapt, og er nesten like trange etter 6mnd som då dei var nye... Er sjølv instruktør, og ser dagleg nye klatrarar som kjem inn med for store sko, og gir opp fordi dei ikkje står godt nok på chips osv.eller ikkje får nok kraft over på tærne....men for all del, ser også mykje av dei som vel altfor små sko.. prøv dei på..stå på ei list i butikken..bruk tåa. og for ditt eige beste, sjekk at helen sitt godt..! Luftlomme vil du sjølv som nybegynnar irritere deg over:P Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.