Gå til innhold
  • Bli medlem

Femunden neste sommer.

REs

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en tur på Femunden neste sommer, med familien, og for å slippe å dra to kanoer fra Stavanger så hadde jeg tenkt å leie en del utstyr lokalt.

Fant denne aktøren på nettet.

http://www.femund-canoe-camp.com/

Er det noen som har erfaringer herfra eller er det kanskje andre aktører som kan anbefales.

Det er litt usikkert om kona ønsker å bli med i kanoen og kanskje hun heller finner seg en hytte eller et passe behagelig hotell i området så da blir vi kanskje nødt til å være tre i en kano.

Jeg har to Hasle kanoer, men de er for små til tre personer pluss bagasje. Jeg mener det finnes større utgaver som takler tre + bagasje.

Jeg ser at ovennevnte utleier har såkalte 3m kanoer, men disse kjenner jeg ikke til. Kanskje noen også har erfaring med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langen gjestegård i nordenden av Femunden leier ut kanoer. Men det kan kanskje hende du vil ankomme sørenden?

Langen leier ut etter det jeg har sett glassfiberkanoer, men jeg kjenner ikke til merket. Har truffet en del som har kommet bærende på disse inne i Femundsmarka også, men jeg vet ikke vekten på de... Sikkert tyngre enn min Ally :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi beregner ankomst via Drevsjø, men hvor vi starter og hvor vi drar er foreløpig helt i det blå.

Tar gjerne imot forslag hvis noen skulle ha noen erfaringer.

Kommer nok til å bruke deler av vinteren på å finne en rute som kan være interessant uten å være for krevende.

Jeg har lang erfaring med kano, og har også drevet instruksjon for nye kanobrukere, men resten av familien har nok mest erfaring som pasasjerer eller i beste fall så kan de betegnes som nybegynnere.

Men som tidligere nevn så har jeg to Hasle kanoer som ligger permanent i et naust ved et passe stort vassdrag, så det skulle nok være mulig å få trent litt før neste sommer.

https://www.sandnes.kommune.no/Globalmeny/Om-Sandnes/Om-kommunen/Virksomheter/Kultur-og-byutvikling/Park-og-idrett/Friluftsliv/Friluftsliv-i-Sandnes/Turomrader/Turomrader-og-parkering/Padling-i-Ims-Lutsivassdraget-og-kanoutleie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet ligger canoe Camp sør i Femunden.

Det kommer litt an på hva planen for turen er. Er det å padle på selve Femunden så er det jo et greit sted å starte.

Skal dere derimot oppover i Femundsmarka og opp Røa med kanoer og mot svensk side kan du og vurdere å leie kanoer på KJærringsjøen på svensk side. Da er du oppe i "høyden" og slipper bæring opp langs Røa. Det er dog litt lenger å kjøre enn sydenden. Jeg brukte rett under 6 timer fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig skiller Femundenområdet fra andre områder er de indre delene av marka. Det er disse som gjør det attraktivt å reise "halve Norge" for å oppleve området. Å padle på selve Femunden er ikke en typisk familieaktivitet for å si det slik. Med litt uflaks får man ikke padla i det hele tatt pga vind.

En tur som er fin og lett tilgjengelig er turen fra Femunden ned til Røros via Feragen og tømmerrennene. Kanoer kan da leies på Langen.

Hvis dere vil holde dere rundt sørenden kan Isteren være et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å padle på flatt åpent vann kan man sikkert gjøre hvor som helst, så det er vel så mye naturen i området som trekker. Da var det kanskje lurt å se litt på de indre delene av Femundsmarka. Jeg regner med å bruke telt og eventuelle åpne hytter.

Det er ikke så farlig med litt ekstra kjøring. (Driver akurat og selger et par gamle biler og regner med at transportmiddelet er betraktelig oppgradert neste sommer.) Vi må uansett beregne noen dager på å komme frem, og det går jo greit å planlegge transportetappen slik at den også kan bli en interessang del av ferien. Minstemann er ikke så glad i å kjøre bil.

Turen fra Femunden til Røros er vel, slik jeg ser det, gjennom sørenden av Ferangen, videre til Håsjøen og Rambergssjøen og videre vestover mot Røros.

Har sett noen bilder fra disse tømmerrennene og jeg må innrømme at det ser litt spennende ut, men det ser ut som denne ruta stort sett går langs veien, noe som kanskje ikke er så kjekt?

Kanskje jeg skulle se litt nermere på området Femunden n-park?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil komme lengst inn i Femundsmarka og litt vekk fra den verste trafikken anbefales det å starte fra Kjerringsjøen i Sverige. Fra der padles innsjøen Rogen mot Femundsmarka. Rogen er av slik størrelse at en kan som på Femunden rekne med å bli liggende værfast pga vind. Å padle Reva fra Rogen og opp til Revsjøen anbefales på det sterkeste. Fra Revsjøen kan jeg anbefale å bære over til Styggsjøene, padle de og bære over til øvre del av Røa. Da kommer virkelig villmarksfølelsen.

Som jeg sier til alle som skal til Femundsmarka for første gang, regn ikke med godt fiske, det er sjeldent å få oppleve. Men med tålmodighet og vilje til å komme seg bort fra de mest trafikkerte områdene, kan en bli positivt overrasket.

Den spesielle naturen, historien og stemninga i Femundsmarka er vel verdt et besøk.

Regn med kalde netter, har opplevd tempraturer ned mot null og sågar minugrader, selv om sola steker på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres interessant ut. Fant denne på nettet.

http://www.fjellogfiske.no/redakt%C3%B8rene/bj%C3%B8rn/rogen/kano_rogen.asp?id=531

Jeg er ikke så sosial av meg og liker meg stort sett best i områder hvor folk flest ikke ferdes.

Selv har jeg lang efaring både med friluftsliv, kano og fiske, men resten av familien står det nok ikke fullt så bra til med.

Vi får se hva vi kan klare å bli enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen fra kJærringsjøen i juli i år. Noen folk akkurat ved Kjærringsjøen. Tok turen via småvannene bort til den Nord-østre delen av Rogen. Så ingen andre før vi var nede ved Rogen. Lite folk stort sett. Noen telt her og der oppe ved Revsjøen.

Er vel langs Røa det er mest folk.

Så du trenger nok ikke lete så lenge for å finne en plass alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogenområdet er nydelig, men det er mange bæringer. Har hatt syv turer i området. De to første med flere mindre barn og tunge kanoer. Barna storkoste seg, men mannfolka fikk mer jobb. Jeg vil ikke anbefale en familie med små barn å starte fra Kjærringsjøen. Stien langs Reva fra Femunden opp til Nedre Roasten er omtalt som "skillsmissebakken".

post-3635-133474773127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.