Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt utstyr


TomasF

Anbefalte innlegg

Har en Norrønasekk på 100 liter, og bruker den på hytte- og teltturer.

Det blir ca. 5 turer i året.

Denne sekken er 16 år gammel, og ser ikke slitt ut.

Har også gamle fjellski og sko som er 17 år gammel.

Bruker de kun i påsken med distanse på ca. 10 mil.

Er det stor risiko for at sekken eller fjellski vil kunne bli ødelagt

på tur p.g.a. alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Slitasje spiller en rolle, ikke lagringsalder. Er mye turutstyr i bruk rundt om kring som er langt over 16 år gammelt. Med mindre utstyret blir lagret dårlig(sko som ikke blir smurt før lagring f.eks.) så kan jeg ikke se noen grunn til at det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Plastmaterialer for eksempel blir jo ofte sprøere med åra. Spesielt om det står mye ute i lyset. På en annen side så har jeg ett generelt inntrykk av at ting som blir produsert i dag ikke er like solide som det som er noen år gammelt. Du får spørre deg selv om det blir kjempekrise og fare for liv og helse om noe av utstyret bryter sammen på turen det skal brukes til. Blir eneste forskjellen at du kommer 2-3timer senere fram til bilen så er det jo bare å bruke det til noe feiler, noe det sannsynligvis ikke gjør på en kritisk måte. Sko for eksempel pleier å sprekke litt før de deler seg i 2. En ski kan jo knekke men det kan ei ny ski også. Det kan gå hull i sekken men neppe så stort at du ikke klarer å komme deg til bilen igjen. Men skal du gå over Hardangervidda helt alene så bør man jo være mer kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken skulle jeg ikke være bekymret om. Man mann har for 20 år siden kjøpt en brukt sekk som allerede da var gammel og slitt. Den fungerer fortsatt. Det må sies at vi alltid tar med lappesaker med ekstra sterk tråd og vi har måttet sy fast hoftebeltet litt bedre og noen lommer som begynner å løsne litt. Dette har skjedd da seken var ca. 35 år gammel og det skjedde ikke på 1 tur. Vi tar gjerne vedlikehold før turen når man undersøker sekken.

Sysaker må du uansett ta med på tur, for jeg har også sett nyere sekker der hoftebeltet ikke holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Plastmaterialer for eksempel blir jo ofte sprøere med åra. Spesielt om det står mye ute i lyset.

Det er UV strålingen som ødelegger plast og gummimaterialer og det ikke mange tenker på er at de aller fleste lysrør også produserer UV stråler nok til å ta knekken på slike materialer. Slike lysrør tok en gang knekken på min kjære Viking Sport dykkerdrakt.

Mange skityper er laget av det vi kaller kompositt materiale. GRE (glssfiber reinforced epoxy)

Dette brukes også i båter og et hav av andre mer eller mindre nyttige produkter.

Dette er en "herdeplast" som herdes enten ved hjelp av varme eller UV lys. Problemet er at denne herdeprosessen aldri stopper helt opp, noe som, over tid, kan føre til at materialet blir sprødt og mister elastesitet og styrke.

Mange ski er laget med en trekjerne og glassfibermaterialet brukes da utenpå treet. Ski tåler nok derfor noe mer alderdom før de blir merkbart redusert av denne posessen. I hvert fal for oss amatører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.